Kako bi se poboljšala zaštita potrošača, financijske institucije trebaju pružati jasnije informacije, unaprijediti praksu prodaje proizvoda i omogućiti bolji tretman prigovora i žalbi klijenata, neke su od preporuka Svjetske banke navedenih u izvješću o zaštiti potrošača i financijskoj pismenosti u Hrvatskoj
Dijagnostički pregled zaštite potrošača i financijske pismenosti za Hrvatsku daje pregled i uspoređuje zaštitu potrošača u financijskim uslugama u Hrvatskoj s najboljom međunarodnom praksom. Izvješće je izradila Svjetska banka u partnerstvu s hrvatskom Vladom, a nudi različite mogućnosti kojima se osigurava da se financijske usluge pružaju na načine koji osnažuju potrošača – uz više informacija i više mehanizama za zaštitu prava u slučaju pritužbi.
'Potreba za zaštitom potrošača proizlazi iz neravnoteže snaga, informacija i resursa između potošača i pružatelja financijskih usluga, kojom su potrošači stavljeni u neravnopravan položaj', naglasio je Peter Harrold, direktor Svjetske banke za Srednju Europu i Baltičke zemlje.
'Svjetska financijska kriza pokazala je koliko je važna zaštita potrošača', upozorio je Harrold, ukazujući na probleme do kojih dovodi praksa naglog zaduživanja stanovništva, pri čemu se neki zadužuju više nego što si mogu priuštiti, a dok drugi nisu u potpunosti informirani o svojim opcijama i financijskim obvezama.
O trendovima u zaštiti potrošača i preporukama za daljnje unapređenje na ovom području govorila je Sue Rutledge, regionalna koordinatorica Svjetske vlade. Naglasila je da se kvaliteta zaštite potrošača u financijskim uslugama u Hrvatskoj posljednjih godina poboljšala, ali su detektirane i brojne slabosti.
Predložila je četiri mjere za daljnje unapređenje u zaštiti potrošača i jačanju financijske pismenosti. Kao prvo, potrebno je poboljšati pružanje informacija o financijskim uslugama. 'Ljudi traže jednostavne, jasne i usporedive financijske usluge', naglasila je Rutledge. Premda je zakonom predviđeno da se ugovorima za potrošače financijskih usluga navode detaljne informacije o uvjetima kredita, ugovori su dugi, a terminologija nejasna. Stoga bi financijske institucije trebale izraditi prikaz najvažnijih činjenica, u kojem bi se jednostavnim jezikom ukratko prikazali svi najvažniji uvjeti vezani uz određeni financijski proizvod.
Druga preporuka odnosi se na unapređenje prakse prodaje financijskih proizvoda. Sukladno s direktivama Europske unije, treba destimulirati korištenje 'vezanih' proizvoda – uz strogu kontrolu poticaja financijskim posrednicima za ostvareni obujam prodaje ograničavaju mogućnosti izbora. Također, treba ustanoviti razdoblja u kojima potrošač može odustati od ugovora, osobito za proizvode koji podliježu agresivnoj prodaji.
Svjetska banka traži bolji tretman žalbi i prigovora klijenata kao i poboljšanje financijskog obrazovanja i financijske pismenosti.