Europski trgovci žure napuniti skladišta ruskim dizelom prije no što u veljači iduće godine na snagu nastupi embargo na ruske derivate, a alternativni izvori nabave i dalje su ograničeni, tvrde analitičari.
Početkom prosinca na snagu stupa embargo EU-a na rusku naftu, a 5. veljače i embargo na derivate. Europa većinu dizela uvozi iz Rusije.
Pošiljke ruskog dizela koje bi trebao biti uskladišten u regiji Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen (ARA) više su nego udvostručene u razdoblju od 1. studenoga do 12. studenoga u odnosu na listopad, rekla je Pamela Munger iz tvrtke za energetsku analitiku Vortex.
Budući da Europa kratkoročno raspolaže tek malobrojnim isplativim alternativnim izvorima nabave, dizel iz Rusije činio je u studenome 44 posto ukupnog europskog uvoza, u odnosu na 39 posto u listopadu, pokazuju podaci Refinitiva. Rusija je tako još uvijek najveći dobavljač dizela za Europu, iako je njegov udio smanjen u odnosu na razdoblje prije ruske invazije na Ukrajinu, kada je činio više od polovine europskog uvoza.
"EU će morati osigurati oko 500 do 600 tisuća barela dizela dnevno kako bi zamijenila obujam uvoza iz Rusije, a zamjena će stići iz SAD-a i iz područja istočno od Sueza, prvenstveno s Bliskog istoka i iz Indije," rekao je Eugene Lindell iz FGE-a.
Rusko plinsko ulje na putu prema regiji ARA vjerojatno će biti brzo potrošeno odnosno prodano jer su njegove cijene u terminskim ugovorima s kraćim rokovima isporuke na Iceu više nego u onima s duljim rokovima isporuke, procjenjuje Lars van Wageningen iz Insights Globala.
Potražnja je porasla i zato što će ICE Futures Europe uoči stupanja na snagu embarga EU-a zabraniti rusko plinsko ulje s niskim udjelom sumpora. Od 30. studenoga trgovci će ICE-u morati dokazati da nijedan ruski proizvod nije ušao ni u jedan spremnik u široj regiji ARA-e, uključujući Flushing i Ghent koji će se koristiti za isporuke u siječnju na temelju ICE-ovih terminskog ugovora.
Skladišta u ARA-e primat će rusko plinsko ulje i u prosincu, ali će ono morati biti premješteno u druga skladišta iz kojih se neće moći isporučivati, prema ICE-u.
Neki tržišni igrači procjenjuju da ICE-ova zabrana neće u većoj mjeri utjecati na tržište, s obzirom na to da su općenito niske razine zaliha plinskog ulja i da je pad isporuka kontinuiran. U siječnju ove godine preko ICE-ove internetske stranice isporučeno je 70 000 tona plinskog ulja, navodi Reuters.