dobre šanse

'Turistička sezona obećava: Rat u Ukrajini pogodio Tursku i Cipar, a Nijemci žele putovati i trošiti'

15.04.2022 u 10:25

Bionic
Reading

Ljeto 2022. obećava dobro poslovanje turističkoj industriji koja bi globalno mogla porasti za oko 50 posto u odnosu na 2021. te dosegnuti promet od oko 640 milijardi američkih dolara, pri čemu se najveća povećanja očekuju u krstarenjima i hotelima, uz pretpostavku da rat u Ukrajini neće ozbiljno utjecati industriju.

O novim predviđanjima za ovu godinu istraživačke globalne kuće Statista Q i najveće svjetske turističke burze ITB Berlin izvijestili su iz ITB-a, ističući da turizam "ide prema gore".

Po njihovim tržišnim analizama, u 2022. se najveća stopa rasta prometa od oko 180 posto u odnosu na 2021. očekuje u segmentu krstarenja, te od gotovo 60 posto u hotelijerstvu, koje bi moglo premašiti privatni i apartmanski smještaj te paket aranžmane. Istodobno, za tržište privatnog smještaja i apartmana za odmor ove godine previđa se porast prometa na 81 milijardu dolara, što je samo 2 posto manje od tržišnog volumena u rekordnoj, predpandemijskoj 2019.

Kada je riječ o utjecaju rata u Ukrajini na globalnu turističku i industriju putovanja, iz ITB-a i Statiste Q podsjećaju da su do sada u povijesti turizma najveći utjecaj na rezultate u nekoj godini, osim pandemije koronavirusa zadnje dvije godine, imali teroristički napadi u SAD-u 11. rujna 2001., što se odrazilo i na turistički promet u 2002., posebice u padu broja putnika u zračnom prometu, ali samo od jedan posto u odnosu na godinu ranije.

Ne umanjujući utjecaj rata u Ukrajini na kretanja ljudi po svijetu, kao i na putovanja iz i u Rusiju i Ukrajinu ove godine, predviđanja male vjerojatnosti utjecaja rata na globalni turizam iz Statiste "Q i ITB-a potkrepljuju podacima da su te dvije zemlje u 2019. činile oko 3 posto ukupne globalne turističke potrošnje na međunarodna putovanja.

Ne proširi li se rat na druge regije, malo je vjerojatno da će ozbiljno utjecati na globalnu turističku industriju, ali jači utjecaji su mogući na pojedinim tržištima, pri čemu iznose primjere Cipra i Turske.

Rusi su na Cipru činili oko 25 posto stranih turista i njihov izostanak bi tu zemlju mogao 'koštati' do 2 posto BDP-a, dok za Tursku ističu da će utjecaja biti, ali još je nejasno koliko, jer za razliku od Cipra, kako kažu, turska vlada "tek treba uvesti sankcije Rusiji".

Turska je u 2021. ugostila više od 4,5 milijuna ruskih i oko 2 milijuna turista iz Ukrajine, čime su (zajedno) činili gotovo 30 posto stranih turista koji su tamo ljetovali.

Turisti u Splitu
  • Turisti u Splitu
  • Turisti u Splitu
  • Turisti u Splitu
  • Turisti u Splitu
  • Turisti u Splitu
    +5
Turisti u Splitu Izvor: Pixsell / Autor: Ivo Cagalj/PIXSELL

Unatoč svim izazovima i krizama, analize pokazuju da se jedno od najvećih turističkih tržišta u svijetu, njemačko, ponovo jače aktivira ove godine, a više od 62 posto Nijemaca u Statistinom globalnom istraživanju navelo je da u idućih 12 mjeseci planiraju bar jedno putovanje.

To su objasnili "nagomilanom potražnjom za putovanjima" u razdoblju snažnih ograničenja tijekom dvije godine pandemije te se očekuje da će Nijemci ove godine turistički više putovati i zrakoplovima, i to posebice na Mediteran, što su najavile i neke od njemačkih zračnih kompanija.

Nijemci tako najviše ovo ljeto žele putovali u Španjolska, Portugal, Grčku i Italiju, što su i najpopularnije destinacije za odmore u Njemačkoj, ali zanimaju ih i druge po Europi, a zatim one u Aziji.

Pandemija puno toga promijenila, ali ne sve

Istraživači ističu da je pandemija snažno utjecala na ponašanje turista na putovanjima, ali i da samo 30 posto anketiranih putnika misli da će te promjene biti trajne, a da će mnoge stvari ostati kakve su bile.

Primjerice, razlozi za odabir destinacija gotovo da se nisu promijenili, pa su tako Nijemcima, koji su uz Kineze i Amerikance među najvećim putnicima-turistima u svijetu, u 2022., kao i u 2019., pet najvažnijih kriterija za odabir odmorišnih odredišta - lijepo vrijeme, priroda, osobna sigurnost na odredištu, lokalne atrakcije i cijena.

Cijena je za 36 posto ispitanika u Njemačkoj manje važna jer oni žele potrošiti više na odmor nego prije pandemije, dok ih po 31 posto planira potrošiti isto i manje. Oko 50 posto njih koji planiraju putovanje na odmore potrošit će više od 2.000 eura na sebe i, gdje je to primjenjivo, i na svoju obitelj, dok 17 posto želi potrošiti više od 3.000 eura.