Ruski tankeri koji prkose zapadnim sankcijama i prevoze robu diljem svijeta, između ostalog naftu, trenutno predstavljaju najveći sigurnosni rizik na sjevernom krilu NATO-a. Jedan od međunarodnih istraživačkih projekata sada pokazuje da više od 200 bivših zapadnih tankera plovi u Putinovoj mračnoj floti. A bivši vlasnici su prodajom tih brodova zaradili milijarde eura
Mahom su to teretni brodovi bez međunarodnih certifikata, zapadnog osiguranja i nejasnog vlasništva, zbog čega im je vrlo teško ući u trag. A prema navodima sigurnosnih stručnjaka, aktivno sabotiraju i energetske i telekomunikacijske kabele podložene na dno Baltičkog mora, iako to još uvijek nije potvrđeno.
Riječ je o tzv. ruskoj floti u sjeni, brodovima koji zaobilaze zapadne sankcije Rusiji tako što, primjerice, pumpaju rusku naftu na druge, nesankcionirane i manje sumnjive brodove na pretovarnim točkama u otvorenom moru.
Osim toga, oni predstavljaju znatan rizik za okoliš jer je većina njih vrlo stara i loše održavana.
Međunarodna istraga, u koju su bili uključeni novinari NDR-a, WDR-a i Süddeutsche Zeitunga (SZ) iz Njemačke, pokazuje da velik dio problema zbog ruske flote u sjeni zapravo leži na Zapadu, piše njemački Tagesschau.
Opsežna analiza pokazala je da je 230 od ukupno više od 650 tih brodova bilo u vlasništvu američkih i europskih brodovlasnika te su ih oni prodali ruskoj mračnoj floti očito po vrlo visokim cijenama. To je otprilike trećina svih plovila koja ukrajinski think tank Kyiv School of Economics Institute pripisuje ruskoj floti u sjeni.
Prema istraživanju, i nekoliko njemačkih brodara profitiralo je od kontroverznog poslovanja s Rusima. Ukupno 11 tankera iz njemačke trgovačke flote koji trenutno plove u ruskoj floti u sjeni prodano je između 2022. i 2024. Njemački brodovlasnici na tim su poslovima vjerojatno zaradili oko 200 milijuna eura.
Prodaja tankera nije ilegalna, ali...
Potražnja za starim tankerima naglo je porasla nakon početka rata u Ukrajini u veljači 2022. Michelle Bockmann iz industrijske službe Lloyds List Intelligence pretpostavlja da su svi zapadni prodavači morali biti svjesni toga kamo njihovi brodovi idu u konačnici.
No njihova prodaja floti u sjeni nije ilegalna. Primjerice, njemački tanker za prijevoz sirove nafte Cup iz flote tvrtke Salamon prodan je turskoj tvrtki u travnju 2022. Nekoliko mjeseci kasnije, u lipnju 2022., Schulte Group iz Hamburga sa suvlasnicima broda prodao je naftni tanker Angelica Schulte hongkonškoj tvrtki. Dvije i pol godine nakon prodaje SAD je oba ta broda stavio na popis sankcija jer su navodno dio ruske flote u sjeni.
Obje njemačke brodarske tvrtke kažu da su pregovori o prodaji započeli prije rata u Ukrajini te da inspekcija nije otkrila nikakve nepravilnosti. Iz tvrtke Salamon pak kažu da su prodali brod grčkoj, a ne turskoj tvrtki.
Tvrtka Chemikalien Seetransport, sa sjedištem u Hamburgu, koja pripada brodarskoj obitelji Krämer, nije poznata samo po svom dobrotvornom angažmanu. Kako pokazuje istraživanje, čak pet njihovih brodova otišlo je u ruke ruske sjene u floti. Zanimljivo je i to da su četiri plovila i oni nabavili nakon početka rata u Ukrajini da bi ih prodali nedugo poslije toga.
Primjerice, tanker Chemtrans Carolina postao je dio flote Krämer u listopadu 2022. godine. Većinski vlasnik tada mu je bila norveška investicijska kompanija, a brodovlasnik Christian Krämer bio joj je jedan od upravnih direktora. U siječnju 2024. brod je prodan kineskoj tvrtki, prema javno dostupnim dokumentima, osnovanoj tek dva mjeseca ranije. Do danas kineska tvrtka navodno posjeduje samo jedan brod - bivši Krämerov tanker - a on se sada zove Sino Prosperity i uglavnom plovi u ruske luke.
Signal upozorenja: Zabrinjavajući razvoj događaja
Prema riječima stručnjaka iz Lloyds List Intelligencea, odmah poslije njegove prodaje Kinezima nekoliko signala upućivalo je na to da bi tanker mogao zaploviti u ruskoj floti u sjeni, a po njihovoj kategorizaciji, Sino Prosperity spada u nju. Tvrtka Chemikalien Seetransport nije željela odgovoriti na pitanje je li već spekulirala o rastu cijena kao posljedici ruskog agresorskog rata protiv Ukrajine.
Iz tvrtke kažu da su svi kupci prethodno provjereni te da nisu pronađene nikakve nepravilnosti. Ističu i da sve aktivnosti širom svijeta uvijek obavljaju u skladu s međunarodnim zakonima i propisima.
Iz Udruženja njemačkih brodovlasnika (VDR) kažu da je činjenica da su bivši brodovi njemačke trgovačke flote sada dio ruske flote u sjeni 'zabrinjavajući razvoj događaja' te da, posebice u kontekstu geopolitičkih napetosti, prodaji treba pristupati jako oprezno i odgovorno.
Što se pak tiče pravila EU-a o tome, od prosinca 2023. postoji obaveza prijave prodaje broda trećim zemljama, a usto je prodaja Rusiji zabranjena. No odredbe EU-a su podosta nejasne. Kako je kazao izvor iz njemačke vlade, režim sankcija Rusiji 'redovito se preispituje i prilagođava po potrebi'. Tako se, primjerice, trenutno priprema izravno sankcioniranje novih tankera.