INTERVJU: ARSEN ŠOLIĆ

'Ulaganje u edukacije bit će katalizator koji će vam pomoći da zadržite postojeće zaposlenike i privučete nove'

17.11.2022 u 12:33

Bionic
Reading

Manje i veće tvrtke sve više ulažu u svoje zaposlenike te ih potiču na usavršavanje i dodatne edukacije kako bi sadašnji, ali i budući voditelji, menadžeri, direktori i stručnjaci u svojim sektorima dobili specifična znanja iz određenih poslovnih područja. S tim je ciljem Visoko učilište Algebra na temeljima eLeadership preporuka Europske komisije te iskustva nastavnika iz američke Kelley School of Business pokrenulo MBA studij

O tome koja su zanimanja i vještine sadašnjosti i budućnosti, zašto su ulaganja u ljude ključna te koja znanja tvrtke danas nude svojim zaposlenicima razgovarali smo s Arsenom Šolićem, rukovoditeljem poslovnog područja e-Leadership MBA.

Koliko je i zašto za tvrtke danas važno da educiraju svoje zaposlenike, ponude im različite tečajeve, edukacije, a između ostalog i MBA studije? Potiče li se i govori dovoljno o cjeloživotnom obrazovanju? Koga bi u korporacijama trebalo poticati na to?

Naše tvrtke solidno prepoznaju potrebu ulaganja u zaposlenike i njihovi su L&D (learning & development) odjeli najčešće pokretači spajanja potreba za novim vještinama zaposlenika i odgovarajućih edukacija. Svi znamo da je vrijeme u kojem živimo, vrijeme 4. industrijske revolucije, obilježeno razvojem digitalnih tehnologija koje mijenjaju društvo, ali i potrebe i očekivanja nas kao pojedinaca. Dio tih očekivanja zahtijeva da cijele industrije brže prilagođavaju svoje poslovne modele i proizvode/usluge, ali i interakcije s korisnicima. Promjene i prilagodbe koje se traže od kompanija podrazumijevanju značajna ulaganja (u tehnologiju npr.), no ključna su ipak ulaganja u ljude koji će promjenu osmisliti, oživjeti i provesti.

Zaposlenici su oni koji, svatko sa svoje razine, ključno doprinose uspjehu tvrtke – kroz izvrsnost u vođenju organizacija i ljudi te korištenje digitalnih tehnologija za stvaranje novih ekosustava koji će podržati i/ili poboljšati operativnu učinkovitost. Algebrin e-Leadership MBA studij prepoznaje i spaja područja koja su u klasičnoj ekonomiji bila tipično odvojena – poslovanje, tehnologiju i upravljanje – kako bismo stvorili poslovne lidere za digitalnu ekonomiju. Svjesni smo svi toga da tvrtke koje žele rasti i razvijati se moraju kontinuirano ulagati u svoje ljude. Dodatno, ulaganje u edukaciju zaposlenika poboljšava priliku za njihovo zadržavanje jer karijerni napredak i razvoj ključni su faktori promjene radnog mjesta prema 2022 Retention report.

Koliko se do danas to mijenjalo, u smislu trendova, odnosno jačalo u tvrtkama? Koja su to zanimanja i koje vještine sadašnjosti i budućnosti?

Pod utjecajem gore navedenih trendova i okolnosti, koje traže promjene u vještinama zaposlenika, potreba za edukacijom sve je veća. Zanimljivo je da rastu potrebe kako za specifičnim znanjima (primjerice prediktivna analiza podatka ili financijski menadžment) tako i za interdisciplinarnim znanjem (leadership, business i digitalna znanja) nužnim za upravljačke pozicije.

Vještine sadašnjosti i budućnosti dominantno su fokusirane na vrijednosti koje stvaramo koristeći tehnologiju i poslovne procese; od kritičkog razmišljanja i kreativnosti do problem solvinga (analitičko razmišljanje i inovativnost), vođenja timova, ali i vođenja samih sebe. Slijedom toga, zanimanja sadašnjosti, ali budućnosti sigurno su menadžeri digitalne transformacije, data inženjeri, inženjeri za razvoj softvera i aplikacija, produkt i projekt menadžeri...

Na kojim je znanjima, odnosno vještinama naglasak; što poslodavci potiču, a što zaposlenici traže? Koja su poslovna područja najatraktivnija s obzirom na to da se potrebe tržišta stalno mijenjaju?

Poslodavci snažno potiču razvoj tzv. mekanih vještina, koje se tiču vođenja i upravljanja ljudima. Tu govorimo o vođenju samog sebe, vođenju timova te o uklapanju svog stila vođenja u kulturu organizacije, odnosno o pronalasku vlastite leadership autentičnosti. Zaposlenici također sami u sve većem broju pokazuju interes za boljim razumijevanjem vođenja ljudi i projekata. Drugo veliko područje interesa su digitalne tehnologije. Tu postoje dva pristupa učenju – kodiranje i programiranje digitalnih tehnologija s jedne te razumijevanje poslovnih mogućnosti korištenja digitalnih tehnologija s druge strane.

Što sve obuhvaća i kako izgleda e-Leadership MBA program na Algebri? Koje su prednosti, što ga razlikuje od drugih programa te kome je namijenjen?

Ključne razlike u odnosu na druge programe su naše poznavanje tehnologija s obzirom na 24 godine iskustva koje Algebra ima u stvaranju digitalne budućnosti Hrvatske te suradnja s predavačima Kelley School of Business, koja je godinama među TOP 30 američkih poslovnih škola. Cijeli naš program fokusiran je na stjecanje znanja potrebnih poslovnim liderima sadašnjosti, ali i budućnosti, koja će sigurno biti definirana utjecajem digitalnih tehnologija. Našim studentima pomažemo premostiti vrlo konkretne poslovne prepreke i to na praktičan način. Tu govorim o tome kako:

  • uskladiti poslovnu viziju i ciljeve s promjenama koje donosi 4. industrijska revolucija
  • prepoznati i vrednovati potencijale digitalnih tehnologija i trendova u svojim industrijama
  • voditi, razvijati i usmjeravati zaposlenike svoje tvrtke u uvjetima kontinuirane disrupcije i promjena.
kampus Algebra Izvor: Licencirane fotografije / Autor: JOSIP KRIVACIC

Što je vama osobno donio taj program?

Kako sam ekonomist po obrazovanju, dosta tema susreo sam već na fakultetu i pitao sam se što ću sad novo naučiti na MBA studiju, ali shvatio sam da se dosta toga promijenilo od 2011. godine. Pristup na Algebrinom MBA studiju je američki, hands on, traže se interakcija, sudjelovanje, proučavaju se aktualni internacionalni poslovni slučajevi. Najbolji dio programa za mene su bili ti neki 'a-ha' momenti paljenja kreativne žaruljice, odnosno povezivanje alata, metodologija te praktičnih studija slučaja i poslovnih simulacija s njihovom primjenom na mojem poslu rukovoditelja MBA Poslovne škole. Primjerice, izrada plana upravljanja tehnologijom i inovacijama za potrebe digitalne transformacije e-Leadership MBA studija.

Program daje odličnu ekonomsku podlogu koja se povezuje s tehnologijama digitalne transformacije te onda zaokružuje kroz module kreativnosti i rješavanja problema, vođenja i upravljanja ljudima. Moja generacija sastojala se od kolega raznih profila – inženjera, ekonomista, politologa, pravnika, farmaceuta i drugih struka s kojima se nisam često ranije susretao. Imao sam prilike učiti o stvarima u kojima su oni eksperti, što mi je pomoglo usmjeriti i našu poslovnu školu u određenom, novom poslovnom smjeru i bolje razumjeti svoje kolege te njihove situacije i potrebe. Najljepše je kad slušaš predavača ili kolegu i kroz njegovo znanje shvaćaš kako riješiti svoj problem. Uz to, tu su networking i poznanstva i prijateljstva koja se razviju na studiju.

Koja je cijena programa i predstavlja li to prepreku?

Cijena programa je 139.680 kuna za dvije godine, koliko i traje naš studij. Studij se sastoji od 18 modula i obrane diplomskog rada, a kako je akreditiran od AZVO-a, nosi 120 ECTS bodova. Navodim to zato što svejedno na kraju odluku o prijemu kandidatima koji se prijave na studij donosimo temeljem procjene znanja, vještina i kompetencija koje donose, ali i toga kako se uklapaju u aktualnu generaciju i Alumni klub MBA studenata. Nakon skupljanja svih navedenih varijabli, uključujući vremensku, dolazi razgovor o cijeni koju plaćaju kompanije ili pojedinci i vrijednosti koju studij može imati za osobni razvoj, kao i za razvoj karijere.

Što biste poručili tvrtkama, ali i pojedincima koji su možda još uvijek skeptični prema edukacijama – zašto ipak pokušati i krenuti?

Smatram da je učenje kroz poslovnu praksu odlično i nezamjenjivo, a ulaganje u edukacije bit će katalizator koji će vam pomoći povezati se s partnerima i dobavljačima. Isto tako, edukacija može zadržati ključne i privući nove zaposlenike, otvoriti horizonte koje nam digitalne tehnologije približavaju i pomoći bržem prepoznavanju prilika za rast vašeg poslovanja.