Najpopularniji servis za emitiranje videosadržaja na zahtjev preko interneta i njegovih 160 milijuna pretplatnika dobili su ovih dana dosad najoštriju konkurenciju u novoj usluzi što ju je pokrenuo gigant industrije zabave koji je lani ostvario prihode od gotovo 70 milijardi dolara
Borba za potrošače na tržištu zabave ušla je ovih dana u novu eru nakon što je svoj servis za emitiranje sadržaja preko interneta lansirao i veliki Walt Disney Corp., kompanija koja broji stotine televizijskih kanala, u čijem se vlasništvu nalazi nekoliko poznatih filmskih studija i zabavni parkovi te iz čije produkcije godišnje izlaze deseci popularnih filmova i serija. Disney+ je prvi tzv. streaming servis koji se smatra dostojnom konkurencijom Netflixu, zasad još uvijek najvećem imenu na tom segmentu medijskog tržišta.
O Disneyjevoj usluzi govorilo se mjesecima jer se radi o kompaniji koja gledateljima može ponuditi stvarno vrlo bogatu kolekciju omiljenih, kako starih tako i novih naslova. Od filmskog serijala 'Ratovi zvijezda' i poznatih dugometražnih crtića studija Pixar (Priča o igračkama, Izbavitelji), preko filmova vezanih uz stripovske junake kuće Marvel, do popularne crtane serije 'Simpsoni', legendarnih Disneyjevih filmova iz prošlog stoljeća i kolekcije programa National Geographic.
Sve to, a očekuje se mnogo više, bit će dostupno pretplatnicima za sedam dolara mjesečno, što je, čini se, bila dobitna kombinacija za izniman interes koji je zavladao za uslugom. Prema nekim podacima objavljenim u medijima, u prvih 24 sata na Disney+ pretplatilo se čak 10 milijuna ljudi. No uvođenje nove usluge nije prošlo bez problema.
Na društvenim mrežama tako se lako mogu naći kritike pretplatnika koji je nisu uspjeli pokrenuti na svojim uređajima, a tehnološki portali izvijestili su da je hakerima bilo potrebno tek nekoliko sati od lansiranja da bi uspjeli neovlašteno pristupiti i preuzeti tisuće pretplatničkih računa i ponuditi ih, po nižoj cijeni, na sivom tržištu. Prvi su dojmovi da je lansiranje usluge ipak prošlo koliko-toliko u redu, masovnih prekida usprkos visokom interesu izgleda nije bilo, a ionako je poznato to da je nakon pokretanja novog tehnološkog servisa potrebno neko vrijeme za uhodavanje.
Disney+ tako je postao još jedna usluga emitiranja audiovizualnog sadržaja na zahtjev preko interneta na tržištu na kojem se već nalaze Netflix, Apple TV+, Amazon Prime, Hulu (koji je u također u većinskom vlasništvu korporacije Walt Disney) i drugi. S Disneyjem i ostalim najavljenim projektima – medijska kuća NBC za iduću godinu najavila je svoju uslugu Peacock, WarnerMedia će proširiti ponudu servisom HBO Max – konkurencija se opasno zaoštrila, a to je posebno važno za Netflix, dosadašnjeg kralja tržišta.
>>> Ovdje pročitajte sve o ratu streaming servisa koji se zahuktava
Analitičari komentiraju da šefovi Disneyja imaju vrlo agresivne ambicije za Disney+ te im on omogućava da se prvi put povežu s globalnim potrošačima. Navodno računaju sa 60 do 90 milijuna pretplatnika do 2024. godine. Za usporedbu, Netflix ih trenutno ima oko 160 milijuna. Veći broj korisnika i više iskustva na tom uskom dijelu tržišta prednost su na koju pak Netflix računa u borbi s Disneyjem, a i ostalim konkurentima.
Slabija strana Netflixa je sadržaj jer se mora oslanjati na vlastitu ili vanjsku produkciju, u koju posljednjih godina enormno ulaže, ili na preuzimanje sadržaja drugih televizijskih i filmskih studija, za što mora plaćati naknadu. Disney pak na raspolaganju ima vrlo izdašan vlastiti katalog, no nema tako bogato iskustvo u novoj tehnologiji i odnosima s potrošačima koji je koriste.
Analitičari komentiraju i da bi za Disney posvećivanje jednom glavnom distributivnom kanalu moglo biti rizičan korak jer će time srezati dugogodišnje dobre odnose sa satelitskim i kablovskim televizijama. Korporacija Disney, čiji su prihodi lani dosegnuli gotovo 70 milijardi dolara, ostvaruje oko 40 posto tih prihoda iz medijskog biznisa. No spomenuti rizik danas je manji nego što je bio prije pet godina, a Disney je prvi od tradicionalnih medijskih konglomerata koji se bacio u korjenito restrukturiranje i stavio internetsko emitiranje u samu srž poslovne strategije.
Analitičari procjenjuju da će Disney iskoristiti priliku da zaobiđe redovite distribucijske kanale za svoje filmove, serije i programe te da će gotovo sve što proizvodi stavljati na novu platformu. Disney+ je prošlog tjedna lansiran na tržištima Sjedinjenih Američkih Država, Kanade i Nizozemske, a od utorka moći će mu pristupiti i gledatelji u Australiji i Novom Zelandu. Ostala velika tržišta zapadne Europe – Njemačka, Velika Britanija, Italija, Francuska i Španjolska – na red bi trebala stići tek krajem ožujka 2020., a nakon toga se planira postepeno širenje usluge na ostatak svijeta.
Prema podacima koje je ovih dana objavio britanski tjednik The Economist, diljem svijeta je oko 700 milijuna pretplatnika na neki od servisa koji pružaju uslugu emitiranja preko interneta. U stvaranje sadržaja za emitiranje godišnje se investira stotinjak milijardi dolara, što je u rangu investicija u američkoj naftnoj industriji. Samo u posljednjih pet godina kompanije u industriji zabave potrošile su čak 650 milijardi dolara na međusobna preuzimanja te nove serije i filmove.
Taj investicijski skok donio je i mnogo koristi za potrošače u vidu većeg izbora kvalitetnih naslova i niže cijene. Nastavi li se takav snažan rast i uspiju li Disney, Netflix i drugi konkurenti u svojoj namjeri privlačenja još većeg broja pretplatnika pred televizijske i slične ekrane, najpametnija investicija uskoro bi mogla biti ona u – kukuruz za kokice.