Vlada je na sjednici u petak prihvatila uredbu o povećanju trošarina na cigarete, nakon čega cigarete ne bi trebale poskupjeti više od dvije kune po kutiji, i uredbu o posebnom porezu na automobile kojom želi spriječiti mogući udar na cijene automobila zbog novoga mjerenja ispušnih plinova u EU
Prema prijedlogu Uredba o visini trošarine na cigarete, sitno rezani duhan i ostali duhan za pušenje, predviđaju se više trošarine na duhanske proizvode od važećih, temeljem kojih, a kako je rekao Državni tajnik u Ministarstvu financija Zdravko Zrinušić, maloprodajna cijena cigareta ne bi smjela poskupiti za više od dvije kune po kutiji.
Tim prijedlogom mijenjaju se visine trošarina na cigarete i iznos minimalne trošarine na cigarete, sukladno EU direktivi iz 2011. godine o strukturi i stopama trošarina koje se primjenjuju na prerađeni duhan.
Ovom se uredbom utvrđuje da će specifična trošarina s trenutnih 310 porasti na 335 kuna za tisuću komada cigareta, a proporcionalna trošarina ostaje ista, na 34 posto od maloprodajne cijene cigareta.
Minimalna trošarina na cigarete povećava se za 59 kuna, sa sadašnjih 696 kuna na 755 kuna za 1000 komada cigareta.
Također, uredbom se propisuje da trošarina na sitno rezani duhan za savijanje cigareta iznosi 600 kuna za jedan kilogram, kao i na ostali duhan za pušenje.
Uredba će se objaviti u Narodnim novinama, a stupa na snagu 3. prosinca ove godine.
Ministar financija Zdravko Marić još u listopadu najavio je da će Ministarstvo do kraja godine Vladi predložiti izmjene trošarina na cigarete kojim bi prosječna cijena kutije cigareta od početka iduće godine porasla do dvije kune.
"Morat će doći do određene korekcije, ali ona koju ćemo predložiti je značajno manja od one koju smo čuli od drugih resora. Na, recimo, prosječnu cijenu kutije cigareta to bi bilo do dvije kune", rekao je Marić.
Vlada je prihvatila i izmjenu Uredbe o načinu izračuna i visinama sastavnica za izračun posebnog poreza na motornih vozila, koja će stupiti na snagu od početka iduće godine.
Zrinušić pojašnjava da je suština izmijenjene uredbe da se smanji opterećenje na vrijednosnu komponentu i da se uvede porezno opterećenje na emisiju CO2 po prijeđenom kilometru.
"U prijevodu, cijela ova inicijativa ide prema tome da se smanji vrijednosna komponenta i da se smanji porezno opterećenje na motorna vozila koja kupuju naši građani. U ovoj fazi, predviđeno prosječno smanjenje je 6,8 posto ili oko 97 milijuna kuna, ako se nastavi dosadašnji trend kupnje motornih vozila, a ukupno na godišnjoj razini, koju smo započeli izmjenom uredbe 12. siječnja ove godine, to bi bilo oko 350 milijuna kuna manje poreznog opterećenja za naše građane", poručio je Zrinušić.
Uredbom se vrijednosna naknada u sklopu posebnog poreza prilikom kupnje vozila smanjuje s trenutno važećih. Za četvrtu skupinu vozila, čija se cijena kreće između 200.000 i 250.000 kuna vrijednosna naknada bi se smanjila s trenutno važećih 4.500 na 3.500 kuna.
I za sve ostale skupine vozila – od 5. do 12. - ta bi se vrijednosna naknada smanjila. Sada se kreće u rasponu od 8.000 do 60.000 kuna, dok bi se ubuduće kretala u raspon od 6.000 do 48.500 kuna.
Za prvu i drugu skupinu vozila, čija je vrijednost do 150.000 kuna, i dalje se neće plaćati vrijednosna naknada, dok bi za treću skupinu, vozila u vrijednosti od 150.000 do 200.000 kuna, ta naknada iznosila kao i do sada 2.000 kuna.Ministar financija početkom listopada najavio je i da će Vlada nastojati amortizirati mogući udar na cijene automobila zbog novoga načina mjerenja ispušnih plinova u EU.
Vlada je izmijenila tu uredbu jer početkom iduće godine u EU-u na snagu stupaju stroži standardi mjerenja emisija CO2, poznati kao WLTP protokol, koji bi nakon 20 godina trebao zamijeniti NEDC (novi europski ciklus vožnje).
Novi WLTP protokol, u mjerenju potrošnje realniji je i mnogo bliži stvarnosti nego što je NEDC. Rezultat je bio da su vozila trošila dosta više nego što je to bilo navedeno u deklaracijama.
Novi protokol naložila je Europska komisija, a inicijator je Odbor za okoliš.
Nedavno je Udruženje trgovine motornim vozilima i dijelovima pri Hrvatskoj gospodarskoj komori (HGK) upozorilo da bi automobili iduće godine mogli osjetno poskupjeti zbog novih, strožih europskih standarda mjerenja emisije ugljičnog dioksida (CO2).
Napominju i da je sadašnji način oporezivanja vozila prema CO2 ispuhu tek prijelazno rješenje, koje je Uredbom i jasno determinirano pod terminom "korelirani NEDC", do primjene konačnog rješenja još strožih standarda (tzv. WLTP protokol). Naime, protokol mjerenja CO2 prema novim standardima (WLTP) stupio je na snagu 1. rujna ove godine, no Udruženje trgovine motornim vozilima HGK predložilo je, a Carinska uprava Ministarstva financija prihvatila, korištenje umjerenijeg, prijelaznog rješenja, (tzv. NEDC 2.0), do kraja ove godine.