Unatoč nešto slabijoj sezoni, za većinu hrvatskih turističkih kompanija prošla godina bila je prilično uspješna. Provjerili smo kako su poslovale vodeće hotelijerske kuće koje su ovih dana objavile godišnja financijska izvješća
Nakon nekoliko zlatnih sezona, 2018. je poduzetnicima u turizmu donijela znatno slabije stope rasta. Prema podacima Hrvatske turističke zajednice, broj noćenja u hotelima porastao je 2,5 posto (na 24,4 milijuna kuna), a u kampovima tek 1,2 posto (na 18,9 milijuna kuna).
Vodeći hotelijeri uspjeli su, zahvaljujući ulaganjima u kvalitetu, nadmašiti tržišne trendove. Poslovni prihodi osam najvećih hotelijera, čije su dionice izlistane na Zagrebačkoj burzi, lani su porasli za osam posto dok im je dobit skočila za 16 posto.
Pritom su rastom prihoda prednjačili Valamar Riviera i Turisthotel, a po rastu profitabilnosti Solaris i Maistra. Negativni trendovi zahvatili su opatijsku Liburniju, koja pak bilježi pad prihoda i gubitak.
Najveća turistička grupacija Valamar Riviera ostvarila je rast poslovnih prihoda od gotovo 12 posto, zahvaljujući rastu broja noćenja od 4,6 posto i povećanju prosječnih cijena za pet posto.
Operativna dobit prilagođena za jednokratne stavke dosegla je 703 milijuna kuna (+13 posto). U Valamaru naglašavaju da je ostvareni rast prvenstveno rezultat uspješnih ulaganja u razvoj proizvoda i širenje portfelja te uravnoteženog upravljanja operativnom efikasnosti, vodeći brigu o povećanju plaća i poboljšanju uvjeta rada djelatnika.
Unatoč rastućim operativnim rezultatima, Valamarova neto dobit lani je posustala, prvenstveno zbog povećane amortizacije i nižih poreznih olakšica.
Adrisova turistička uzdanica Maistra godinu je završila rastom poslovnih prihoda od gotovo devet posto (na 1,25 milijardi kuna), uz rekordnu dobit od 280,9 milijuna kuna. Snažan rast profitabilnosti ponajprije je posljedica visokih poreznih poticaja za investiciju u novi Hotel Park.
Maistra je u sezoni ostvarila četiri posto više noćenja gostiju, uz povećanje prosječne cijene od tri posto. Kompanija nastavlja s razvojem kvalitete svog portfelja, a lani je realizirala i najveću turističku akviziciju preuzimanjem HUP-a Zagreb.
Poslovni prihodi porečke Plave lagune lani su rasli sporijim tempom, što je posljedica manjeg broja noćenja (za 2,5 posto). S druge strane, pozitivan doprinos prihodima donio je rast cijena (u hotelima 4 posto, u kampovima 7,1 posto).
Operativna dobit (EBITDA) kompanije dosegnula je 447 milijuna kuna, što predstavlja porast od 4,7 posto dok je neto dobit uzletjela 23,3 posto (na 277,6 milijuna kuna). U kompaniji u vlasništvu Lukšić grupe naglašavaju da je operativna marža dosegnula 40,7 posto, što predstavlja izrazito konkurentnu razinu u globalnom turističkom sektoru.
Plava laguna lani je u obnovu kapaciteta investirala rekordnih 60 milijuna eura, a najznačajniji projekti bili su: temeljita rekonstrukcija Turističkog naselja Park Resort, sveobuhvatno uređenje autokampa Stella Maris te izgradnja Garden Suitsa Sol Umag.
Pulska Arena Hospitality Grupa, koja posjeduje hotele u Hrvatskoj, Njemačkoj i Mađarskoj, ostvarila je solidan rast poslovnih prihoda od 5,65 posto. U kompaniji naglašavaju da je za pozitivne trendove najzaslužnije poboljšanje poslovanja izvan ljetne sezone, što je prvi put rezultiralo pozitivnom EBITDA-om u tom razdoblju.
Prihodi od smještaja porasli su za 6,7 posto (na 615,1 milijun kuna), zahvaljujući blagom povećanju popunjenosti (za 0,8 posto) i povećanju prosječne cijene smještaja za 2,9 posto u odnosu na prethodnu godinu.
Rast neto dobiti bio je znatno skromniji, tek 0,66 posto. U kompaniji ističu da je poslovanje u 2018. bilo opterećeno rastućim troškovima rada, gospodarenja otpadom i servisa za čišćenje, zbog čega je došlo do pada operativne marže (s 29,7 posto na 28,3 posto).
Zadarski Turisthotel ostvario je rast prihoda od 11,6 posto, zahvaljujući velikim investicijskim ulaganjima kojima je značajno podignuta kvaliteta smještajnih i ostalih usluga. Međutim, rast prihoda nije pratio rast dobiti.
U Turisthotelu ističu da je poslovanje u prošloj godini opterećeno rastom troškova u segmentu investicija i plaća, a konkurentnost im je narušila i inozemna konkurencija dampinškim cijenama. Zbog svega toga dobit je oslabila za 11 posto.
Tijekom godine kompanija je za kapitalne investicije izdvojila 174 milijuna kuna, a najveći dio ulaganja odnosi se na investicije u nove apartmane, kamp kućice i glamping šatore.
Snažan rast prihoda (+11 posto) ostvario je i šibenski Solaris, najjača hotelska grupacija na srednjem Jadranu. Kompleks u većinskom vlasništvu Ugo grupe, tvrtke poduzetnika Veljka Župana, objedinjuje osam luksuznih hotela u Šibeniku (Solaris Beach Resort) i Opatiji (Milenij hoteli) pod zajedničkim brendom Amadria Park.
Solaris je lani udvostručio dobit, ali profitabilnost šibenskog hotelijera još je uvijek znatno ispod prosjeka vodećih hotelskih lanaca.
Biogradska tvrtka Ilirija hoteli lani je ostvarila rast poslovnih prihoda za 6,7 posto (na 159,5 milijuna kuna), uz paralelni rast dobiti od 7,35 posto (na 29,8 milijuna kuna).
U kompaniji ističu da je 2018. po svim ključnim pokazateljima do sada daleko najbolja godina od privatizacije. Za ostvarene rezultate zaslužni su rast temeljnih operativnih pokazatelja poslovanja, značajne poslovne aktivnosti u produljenju sezone, diversifikacija turističkih programa i ponude, investicijska ulaganja u razvoj nove ponude i podizanje kvalitete sadržaja te kontrola troškova. Po rezultatima se izdvajaju poslovno-trgovački centar City Galeria i kamping sektor s dvoznamenkastim rastom prihoda.
Najviše je podbacila kompanija Liburnija Riviera Hoteli. Opatijski turistički div je prošlu godinu završio s blagim padom prihoda (na 320,1 milijun kuna) i znatno nižom operativnom dobiti, koja je potonula sa 122,8 milijuna kuna na 83,1 milijun kuna.
Negativni trendovi doveli su u končanici do neto gubitka od gotovo 13 milijuna kuna dok je prethodne godine ostvarena dobit od 16,4 milijuna kuna.