Svjetska robna razmjena posustat će u idućoj godini zbog snažnog skoka cijena energije i hrane i podignutih kamatnih stopa koji će ograničiti uvoznu potražnju, prognozirala je u srijedu Svjetska trgovinska organizacija (WTO).
Razmjena će ove godine porasti za 3,5 posto, procjenjuje WTO, podigavši procjenu iz travnja za pola postotnog boda.
U 2023. rast će usporiti na samo jedan posto, izračunali su. Dosada su u idućoj godini očekivali rast po stopi od 3,4 posto.
Prognoze uključuju visoki stupanj neizvjesnosti, pa bi tako u ovoj godini trgovina mogla porasti u rasponu od dva do 4,9 posto.
U 2023. mogla bi se i smanjiti od 2,8 do 4,6 posto, upozoravaju.
„Slika za 2023. znatno je mračnija”, rekla je direktorica WTO-a Ngozi Okonjo-Iweala, dodajući da su pretežu rizici još izrazitijeg pogoršanja.
"Ako se situacija s ratom u Ukrajini ne poboljša već pogorša, to će silno utjecati" na trgovinu, naglasila je čelnica WTO-a.
Razmjenu bi mogle zakočiti i nepovoljne vremenska prilike, budu li omele proizvodnju hrane u ključnim regijama ili oštetile infrastrukturu za izvoz energije, ističe WTO.
Rizik je i posustajanje Kine gdje je širenje covida-19 poremetilo proizvodnju.
Svijetu je potrebna raznolikija i manje koncentrirana baza za proizvodnju roba i usluga, koja bi potaknula rast, ojačala otpornost i promicala dugoročnu stabilnost cijena ublažavanjem izloženosti ekstremnim vremenskim prilikama i lokalnim poremećajima, poručila je Okonjo-Iweala.
Upozorila je i da bi zemlje odoljeti iskušenju i suzdržati se od ograničavanja trgovine, istaknuvši da su trenutno na snazi 53 mjere ograničenja izvoza hrane i gnojiva, nakon što je njihov broj u rujnu pao s 57 na 42.
„Takve bi mjere samo pojačale inflatorne pritiske i smanjile životni standard i vjerojatno bismo zbog njih postali više a ne manje ranjivi na krizu s kojom se trenutno nosimo”, rekla je Okonjo-Iweala.
Prognoza WTO-a ne uključuje uslužni sektor, ali WTO procjenjuje da će se broj dolazaka turista vjerojatno smanjiti u idućem razdoblju, nakon što je u prvih sedam ovogodišnjih mjeseci bio trostruko veći nego u istom prošlogodišnjem razdoblju.
Niže cijene prijevoza tereta nekada bi možda bile dobrodošla naznaka poboljšanja stanja u nabavnim lancima, ali u aktualnoj su situaciji vjerojatno u puno većoj mjeri rezultat slabljenja potražnje, upozorava WTO.