Enorman iznos koji Juventus odvaja za dolazak najpopularnijeg nogometaša svijeta natjerao je sindikat radnika Fiata da obustavom rada prosvjeduje zbog toga što zajednički vlasnici kluba i kompanije nisu usmjerili novac u razvoj poslovanja
Otprilike u ono vrijeme kad će konačno biti poznato tko je pobjednik svjetske nogometne drame koja već tjednima okupira pažnju sportskih navijača dio radnika talijanskog proizvođača automobila Fiat ugasit će strojeve i stupiti u štrajk. Obustava rada trebala bi početi u nedjelju navečer i trajati do utorka, a razlog je na prvi pogled pomalo nesvakidašnji – dolazak portugalskog reprezentativca Cristiana Ronalda u nogometni klub Juventus.
Sportski transfer iz španjolskog kluba Real Madrid u talijanski Juventus objavljen je sredinom ovog tjedna, a u moru informacija koje okružuju Svjetsko nogometno prvenstvo gotovo da se i zagubila impresivna brojka od 100 milijuna eura, koliko će za Ronaldov četverogodišnji ugovor Juventus platiti Real Madridu. Na tu brojku dolazi još 12 milijuna eura raznih naknada, kao i novi Ronaldov ugovor, za koji se procjenjuje da bi mogao biti u rangu od 220 do 240 milijuna eura, odnosno šezdesetak milijuna eura godišnje.
Relativno je stoga jasno zašto dio radnika Fiata procjenjuje da se radi o neprihvatljivom izdatku. Juventus i Fiat, oboje sa sjedištima u talijanskom gradu Torinu, imaju zajedničkog vlasnika. Riječ je o poznatoj industrijskoj obitelji Agnelli koja kroz svoju holding kompaniju Exor drži udjele u obje organizacije. U Juventusu Exor kontrolira nešto manje od trećine dionica, dok u Fiatu, koji je od kraja 2014. i spajanja s američkim konkurentom poznat pod imenom Fiat Chrysler Automobiles (FCA), ima nešto manje od trećine vlasništva, ali i gotovo 45 posto prava glasa.
Sindikat koji je objavio štrajk jedan je od manjih radničkih sindikata u Fiatu, no tvrde da je neprihvatljivo to da vlasnici od radnika 'traže velika ekonomska odricanja dok istovremeno odluče potrošiti stotine milijuna eura za kupnju nogometaša'. Tisuće radnika u talijanskim tvornicama Fiata već se godinama nalaze u državnim programima privremenog otkaza zbog nedostatka novih modela i slabe prodaje postojećih. Iako je FCA objavio novu strategiju, puna zaposlenost se predviđa tek za 2022. godinu.
'Vlasnici bi trebali investirati u nove modele automobila koji jamče budućnost za tisuće ljudi umjesto da obogaćuju jednog čovjeka', dodaju u sindikatu koji predstavlja dio radnika u tvornici u gradu Melfiju u južnoj Italiji. U toj se tvornici proizvode razni modeli Fiata, ali i druge marke automobila koje se nalaze pod kapom FCA, poput terenaca Jeep, luksuznih Maseratija i sportskih automobila Alfa Romeo. Sama tvornica je prvotno planirala sve radnike vratiti na posao do kraja ove godine, no taj je rok pomaknut u budućnost, nakon odgode investicija i lansiranja novih proizvoda.
Torinski Juventus nije bio baš poznat po spektakularnim transferima. Šefovi kluba su dosad najviše platili 90 milijuna eura 2016. godine za Argentinca Gonzala Higuaina, ali to je bio tek izuzetak. Drugi najviši isplaćeni iznos bio je još kad su 2001. za dolazak golmana Gianluigija Buffona odvojena 52 milijuna eura.
Financijski podaci pokazuju da Juventus posljednjih godina relativno dobro stoji. Uz godišnje prihode od oko 400 milijuna eura, trošak igrača koji uključuje njihove godišnje plaće i amortizaciju troškova transfera kreće se oko stotinjak milijuna eura. Dolazak Ronalda bi tu brojku trebao povisiti za novih 85 milijuna, no u Juventusu računaju i na rast prihoda.
Procjenjuje se, recimo, da bi prihodi od sponzorstava i prodaje markirane robe mogli porasti za tridesetak posto. U tim segmentima prihodi Juventusa se sada kreću oko razine od 75, odnosno dvadesetak milijuna eura. Klub računa i s dodatnih desetak milijuna eura od rasta prihoda od ulaznica, od kojih je u posljednjoj sezoni došlo 60 milijuna eura, a nekoliko milijuna više bi moglo stići i od televizijskih prava.
S novim igračem koji je, uz brojne druge titule, pet puta proglašen i najboljim nogometašem popularne Lige prvaka, Juventus ima veće šanse zaraditi više novca igranjem u tom atraktivnom natjecanju. Neke procjene objavljene ovih dana u medijima govore da bi dolazak Juventusa do finala Lige prvaka značio gotovo 60 milijuna dolara vrijednu medijsku eksponiranost kroz cijelu sezonu.
Ronaldo je odavno vezan uz visoke iznose. Njegov transfer iz Manchester Uniteda u Real Madrid 2009. godine plaćen je tada rekordnih 94 milijuna eura. Američki magazin Forbes proglasio ga je najbolje plaćenim sportašem za 2016. i za 2017. godinu (slijedili su ga američki košarkaš LeBron James i kolega po nogometnoj lopti, Argentinac Lionel Messi), a tamošnja sportska televizija ESPN ga je posljednje tri godine proglašavala najpopularnijim sportašem svijeta. Prema podacima Forbesa, Ronaldo godišnje zarađuje iznose u rangu stotinjak milijuna dolara. Od toga otprilike dvije trećine ili nešto manje dolazi zahvaljujući angažmanu u klubu i na natjecanjima, a ostatak od raznih sponzorskih i marketinških ugovora.
U usporedbi s radnicima Fiata, koji na proizvodnim linijama mukotrpno rade ne bi li, kad uopće ima posla, proizveli nove automobile, razlika je nemjerljiva i razumljivo je nezadovoljstvo koje je dio njih natjeralo da se odluče na štrajk. Na njihovu žalost, popularnost koju nogomet ima i u Italiji i u svijetu znači da će se njihova prosvjedna poruka vjerojatno zagubiti negdje u galami navijača. Zajedničkim vlasnicima kluba i Fiata ipak bi bilo dobro da ne zaborave da ti navijači do stadiona dolaze i automobilima i da bi bilo odlično kad bi im uz zabavu na stadionu ponudili nova i moderna vozila.