Kina je svojim zračnim prijevoznicima naredila da obustave preuzimanje daljnjih isporuka Boeinga (BA.N) u odgovor na odluku Sjedinjenih Američkih Država da uvedu carine od 145 posto na kinesku robu, izvijestio je Bloomberg News u utorak, pozivajući se na izvore upućene u ovu situaciju
Dionice Boeinga, koji Kinu smatra jednim od svojih najvećih tržišta u rastu, dok konkurentski Airbus (AIR.PA) ima dominantnu poziciju u toj zemlji, pale su za 0,5 posto tijekom poslijepodnevnog trgovanja, prenosi Reuters.
Globalna zrakoplovna industrija našla se uvučena u trgovinski rat koji predvodi SAD, a proizvođači aviona, zrakoplovne kompanije i dobavljači preispituju milijunske ugovore. Uslijedilo je to nakon što je američki dobavljač Howmet Aerospace (HWM.N) pokrenuo raspravu o tome tko bi trebao snositi troškove carina.
Zbunjenost oko promjena tarifa mogla bi dovesti do neizvjesnosti vezane uz isporuke aviona, a neki izvršni direktori zrakoplovnih kompanija već su naznačili da će odgoditi njihovo preuzimanje umjesto da plate visoke pristojbe.
Obustavljena nabava desetaka aviona
Tri najveća kineska zračna prijevoznika – Air China (601111.SS), China Eastern Airlines (600115.SS) i China Southern Airlines (600029.SS) – planirala su preuzeti 45, 53 i 81 Boeingovih aviona između 2025. i 2027. godine.
Peking je također zatražio od kineskih prijevoznika da obustave kupnju opreme i dijelova za zrakoplove od američkih kompanija, prema izvješću Bloomberga. Reuters nije mogao neovisno potvrditi ovo izvješće. Dva izvora iz zrakoplovne industrije izjavila su za Reuters da nisu upoznati s kineskom općom zabranom uvoza američkih zrakoplovnih dijelova.
Analitičari navode da kratkoročni prekid isporuka u Kinu ne bi imao značajan utjecaj na Boeing jer bi proizvođač mogao preusmjeriti te zrakoplove drugim zračnim prijevoznicima, a budući da Airbus nema kapaciteta za opskrbu Kine u cijelosti.
Međutim Kina bi imala veće poteškoće u slučaju zabrane uvoza novih američkih dijelova za podršku postojećoj floti, uključujući kineski C919.
'Ako Kina prestane kupovati komponente zrakoplova od SAD-a, program C919 bio bi zaustavljen ili potpuno ugašen', rekao je analitičar Bank of America, Ron Epstein, u bilješci za klijente.
Kineska vlada razmatra načine pomoći zrakoplovnim kompanijama koje unajmljuju Boeingove zrakoplove i suočavaju se s većim troškovima, prema izvještaju Bloomberga.
Kina je prva prizemljila Boeingove zrakoplove 737 MAX nakon dvije fatalne nesreće 2018. i 2019. godine, u kojima je poginulo gotovo 350 ljudi. Također je obustavila većinu narudžbi i isporuka mlažnjaka 2019. godine.
Još jedan udarac za Boeing
Boeing je odbio komentirati situaciju.
Obustava isporuka u Kinu predstavlja još jedan udarac za proizvođača aviona koji se bori s oporavkom nakon izazovne godine obilježene radničkim štrajkom, pojačanim regulatornim nadzorom i stalnim prekidima u opskrbnom lancu.
Ova akcija Pekinga uslijedila je nakon prošlotjedne odluke da povisi namete na uvoz iz SAD-a na 125 posto, kao odgovor na američke carine. To bi značajno povećalo troškove Boeingovih zrakoplova koji putuju za kineske prijevoznike, a potencijalno bi moglo navesti zrakoplovne prijevoznike da razmotre alternative poput Airbusa ili domaćeg proizvođača COMAC-a.
Dionice Boeinga izgubile su više od trećine svoje vrijednosti od prošlogodišnje eksplozije panela na potpuno novom modelu 737 MAX 9, što je pokrenulo novi niz izazova za tvrtku.
Eskalacija carina između dvaju najvećih svjetskih gospodarstava prijeti izazivanjem zastoja u trgovini između SAD-a i Kine, prema procjenama vrijednom više od 650 milijardi dolara u 2024. godini.