Prošle godine u svibnju pandemija je još bila medijski najzastupljenija tema, građani su redovno na portalima pratili brojeve i krivulje i živjeli u nadi da će epidemiološke mjere, koje su se mijenjale iz tjedna u tjedan, napokon početi popuštati. Gotovo nevjerojatno zvučala je tada inicijativa jednog nezavisnog kazališta da pokrene novi festival.
Štoviše, zvučalo je kao nešto unaprijed osuđeno na propast, pogotovo jer potencijalnih sponzora i financijske podrške nije bilo ni na vidiku, a kazališta su već računala debele minuse jer su gotovo doslovno morala mjeriti distancu između svakog gledatelja pa su igrala pred praznim gledalištima. Ili uopće nisu igrala. Brojne su kulturne inicijative i nezavisne institucije u to vrijeme već stavljale ključ u bravu.
Unatoč svemu, pod vedrim nebom na Poljudskom šetalištu u Splitu, pokraj Lore, rodio se Teatar uz more. Kao da je kultura u tom trenutku rekla da će uspjeti 'iz dišpeta'. Više od 150 dana trajanja festivala, čak 44 hit predstave iz cijele Hrvatske, najveća imena našeg glumišta, pa i pokoji popularni stand-up, privukli su i zadržali publiku, a nemali broj puta tražila se i karta više. Sasvim dovoljno da festival u samo godinu dana postane kulturni brend koji ne samo da doživljava svoju prvu 'reprizu', nego se i širi.
Teatar uz more ovog svibnja kreće još jače i ambicioznije, a uz Split dodao je i još tri lokacije – Supetar, Makarsku i Trogir. Otvorit će ga 24. svibnja hit predstava Kazališta Komedija 'Nije bila peta, bila je deveta', a glavni producent Tadija Kolovrat tvrdi da neće biti stajanja do jeseni, pa i dulje ako vrijeme bude poslužilo.
'Ove godine očekujemo barem dvostruko više posjetitelja, a uz kazališne hitove, organizirat ćemo i glazbene večeri. I broj programa koje smo pripremili bit će daleko veći, čak oko 70 različitih događanja. Najvažnija je tu publika koja je pokazala i u onim lanjskim, gotovo nemogućim uvjetima da je željna smijeha i druženja uz kvalitetne kulturne programe, tako da sada prema njima osjećamo još veću obvezu ponuditi im večeri za pamćenje', kaže Kolovrat iz B GLAD Produkcije, koja stoji iza cijele inicijative i organizacije. Dodaje da je sretan što su potencijal festivala prepoznale i lokalne i županijske vlasti te turističke zajednice koje su se od ove godine još aktivnije uključile u promociju festivala.
No velike zasluge za uspjeh ovog festivala svakako pripadaju onima koji su stali na pozornicu i disali s publikom i za publiku. Ne treba se zavaravati, baš kao i gledateljima, i glumcima je to bio velik doživljaj jer su u pandemijskim vremenima predstave igrali 'na kapaljku'.
'Uvijek je predivno igrati na otvorenom, pogotovo na ovako divnoj lokaciji kakvu je ponudio Teatar uz more! Doslovno - uz more. Drago mi je da smo i ove godine tamo, s obzirom da smo na tom festivalu imali i premijeru predstave '4 poze, sretan svršetak'. Splitska publika je divna pa uvijek volim zaigrati pred njima, a sada ćemo očito posjetiti još gradova. Ljetne turneje znaju biti naporne i iscrpne, ali ih mi glumci jako volimo! Obiđeš predivna mjesta, upoznaš nove ljude, zaigraš na raznim scenama…', kaže naša poznata glumica i modna dizajnerica Katarina Baban. Ona je, naime, imala priliku na Teatru uz more igrati u nekoliko predstava različitih produkcija.
S obzirom na količinu ljetnih angažmana, a i na činjenicu da je ljeti uvijek 'u pogonu', nameće se pitanje ima li uopće vremena za svoj pravi ljetni odmor.
'Što sam starija sve više razmišljam da godišnjeg ne može biti previše! Kad sam bila mlađa proradila bi nervoza ako dugo ne bih radila. Sada mi je tempo toliko ubitačan tijekom cijele godine da svakih nekoliko mjeseci gledam ukrasti par slobodnih dana za sebe. Glumcima vikendi i praznici ne znače apsolutno ništa. Mi radimo, kako se kaže, i petkom i svetkom te se uvijek čudimo kako si ljudi mogu spojiti praznik u produženi vikend. I to nekoliko puta godišnje. Mislim da u životu nisam imala priliku to odraditi', iskrena je Baban.
A užitak i rad kao nešto ugodno spaja glumac Borko Perić, koji kaže da će ovo ljeto rezervirati za odmor, ali će guštati i na pozornici Teatra uz more jer mu je posebno zadovoljstvo reakcija koju dobije od publike.
'Reakcija gledatelja svakako je najvažnija. Oni prate i sudjeluju u svemu što se događa na pozornici, i zato nama glumcima nijedna reakcija nije važna kao što je reakcija publike. Upravo iz toga se rađa pravi i istinski kazališni čin. A sam Teatar uz more? To je jedna odlična, ali i logična ideja, da se na jednom predivnom mjestu uz more napravi mjesto susreta raznih kazališta iz cijele Hrvatske. Igrati uz valove, barke, i taj mir pod vedrim nebom… Lijepo je da se u svemu tome događa i neki scenski nemir', slikovito kaže Perić za Jet Set.
U svome rodnom Splitu, na ovom festivalu, igrao je i zaigrat će opet glumac Slavko Sobin, koji pak kaže da više ne radi razliku igra li u Splitu ili Zagrebu, ili nekom drugom gradu u Hrvatskoj, jer je sve to njegova publika koju mu je uvijek i svugdje drago vidjeti, a drago mu je vidjeti i kad se po nekoliko puta vraćaju na njegove predstave.
'Teatar uz more je zaista veliki korak nezavisnog kazališta, i to je nevjerojatno teško ostvariti, u prvom redu s financijske strane. Ako želiš kvalitetan festival, moraš imati ulaganja, a ako želiš ta ulaganja vratiti, onda moraš biti spreman i na velike rizike. I baš zbog te hrabrosti da se pokrene jedan ovako velik festival, cijeloj inicijativi apsolutno dajem svoj aplauz', ističe Sobin. Ipak, priznaje da će ovo ljeto nastojati provesti – 'ljetno'.
'Moje će ljeto biti radno samo toliko koliko bude moralo, jer sada odlazim snimati film u Prag, a nakon toga jedva čekam malo se isključiti tu kod nas na moru. Ljeto je vrijeme kada se napokon mogu posvetiti prijateljima i dragim ljudima kojima zbog obveza tijekom godine ionako ne uspijem dati dovoljno svog života', kaže Sobin.
I dok sezona u institucionalnim kazalištima polako jenjava, a kazališne kuće spremaju se ugasiti reflektore na neko vrijeme, kazalište i kultura općenito na otvorenom tek se pripremaju za prvu publiku. Da su ljudi u ovoj svakodnevici gladni kulture, smijeha, glazbe i druženja ne treba ni sumnjati. A ove godine to će sigurno moći na Teatru uz more, i to u Splitu, Trogiru, Makarskoj i Supetru. Više informacija o samom festivalu i programu svi zainteresirani mogu pronaći na internetskoj stranici festivala.