Kristijan Pavić

Kao narod se znamo podcijeniti u usporedbi s nekim 'većim' zemljama. Za to nema mjesta

Kristijan Pavić
Kristijan Pavić
Više o autoru

Bionic
Reading

Predsjednici te glavni izvršni direktori (CEO) najvećih, najmoćnijih i najpropulzivnijih hrvatskih kompanija na tportalu pišu o svojim poslovima, poteškoćama, prilikama i promašajima, ali i o svim temama koje smatraju bitnima. Predsjednik Uprave ACI-ja Kristijan Pavić osvrnuo se na turističku sezonu i uspjehe koje je postigla njegova tvrtka te pogledao u budućnost i identificirao rizike za 2024.

Hrvatska nautika i u ovoj se godini pokazala jednom od ključnih karika domaćeg turizma. Godina 2023. za nas je, kao nacionalni nautički lanac, bila posebna po mnogočemu. Prije svega, ove godine obilježavamo veliku 40. obljetnicu našeg osnutka. Vizija naših osnivača u proteklih 40 godina stasala je u ACI kao regionalnog predvodnika nautičkog turizma koji sa svoje 22 marine te s 23. u izgradnji predstavlja jedinstven nautički lanac, kakvog se ne bi posramile ni najveće svjetske nautičke velesile.

Zahvaljujući našim marinama, koje se nalaze na najljepšim lokacijama hrvatske obale, nautičari iz cijeloga svijeta dobili su priliku upoznati ljepote Jadranskog mora. Kao narod se ponekad volimo ili imamo običaj podcijeniti u usporedbi s nekim 'većim' ili 'važnijim' zemljama. No u nautičkom turizmu za to nema mjesta. Po tome smo zaista na vrhu, a ACI je svakako jedan od zaslužnijih za to. Uz strateške odluke Vlade Republike Hrvatske i resornih ministarstava, nautički je turizam jačao posljednjih godina, a naša zemlja snažno je ucrtana na nautičkoj karti svijeta.

Protekla godina bila je vrlo uspješna za nas. Iako smo u nekim segmentima ostvarili rekordne rezultate, kad govorimo o uspjehu, ne bih se zadržao samo na brojkama. Smatram da je jedan od naših većih uspjeha taj što smo uspjeli ostvariti preduvjete za povećanje plaća te su još na koncu 2022. godine povećana materijalna prava svih naših zaposlenika. Naš najveći adut zasigurno je know how koji smo gradili punih 40 godina, a upravo su zaposlenici u najvećoj mjeri zaslužni za njega i rezultate koje postižemo, ali i za brojne nagrade koje nam iz godine u godinu u raznim kategorijama izvrsnosti dodjeljuju kako struka, tako i sami nautičari. Tako nam putem anketa upravo nautičari već godinama dodjeljuju visoke ocjene, temeljem kojih naše marine osvajaju prva mjesta. Samo ove godine primili smo nagrade na području gastronomije, doprinosa razvoja nautičkog turizma, održivosti, ekologije itd.

Posebno nam je drago to što možemo govoriti o potonjima, nagradama na području održivosti i ekologije. U posljednje vrijeme u našem smo poslovanju fokusirani upravo na zeleno i održivo jer znamo da zelena energetska tranzicija ne predstavlja trend, već nužnost koju moramo ne samo provoditi, već i živjeti. ACI već godinama u svojim marinama koristi napredan sustav racionalnog trošenja vode i električne energije, velik broj njih opremljen je punionicama za električne automobile, sve su naše cjelogodišnje marine ovjenčane Plavom zastavom te smo jedna od prvih tvrtki iz turističkog sektora koja ima četiri certifikata ISO. Zelene tehnologije kod nas nisu novost, no ne planiramo stati na nabrojenom. Okrećemo se i implementaciji novih i najsuvremenijih tehnoloških rješenja, energetskih opcija te inovacija. Naš je cilj, u suradnji s našim partnerom GITONE Kvarnerom, da veći broj tih inovacija bude implementiran upravo u budućoj najnovijoj karici našega lanca, ACI marini Rijeka.

Potencijalna implementacija najsuvremenijih tehnologija samo je jedna od velikih prednosti buduće riječke marine. ACI marina Rijeka najveći je nautički projekt u povijesti Hrvatske, procijenjene vrijednosti više od 50 milijuna eura, a projekt njene izgradnje od strateške je važnosti za cjelokupan hrvatski, i to ne samo nautički turizam, već turizam općenito. S više od 130 novih radnih mjesta, mnoštvom sadržaja za građane te otvaranjem prostora Porto Baroša, koji je dosad bio potpuno nedostupan i neiskoristiv, marina će, bez sumnje, biti jedan od pokretača gospodarstva na širem riječkom području.

  • +4
Buduća ACI marina Rijeka Izvor: Promo fotografije / Autor: Ira Rechner Šustar

No da bi marina iskazala svoj puni potencijal, mora je pratiti ponuda u destinaciji u kojoj se nalazi. Unutar našeg koncesijskog područja možemo ponuditi najkvalitetnije i najraznovrsnije sadržaje, ali da bi se nautičari nastavili vraćati, destinacija mora pratiti tu ponudu, štoviše učiniti korak više. Tu prije svega govorimo o infrastrukturi, ugostiteljskoj, gastronomskoj i kulturnoj ponudi, ali i ostalim atrakcijama koje će privući i zadržati domaće i strane goste. Sinergija razvoja marine i destinacije preduvjet je za daljnji sustavan rast nautičkog turizma, sve uz premisu održivosti, naravno.

Ono po čemu ćemo pamtiti 2023. godinu su i brojni sportski uspjesi koje su ostvarili članovi naše sportske obitelji. I ove smo godine nastavili podržavati hrvatski sport na nacionalnoj, ali i lokalnoj razini. Pružili smo podršku brojnim olimpijcima i vrhunskim sportašima, sportskim savezima i klubovima. Jedan od naših najvećih ambasadora tako je ponovno bio Ivica Kostelić, proslavljeni skijaški olimpijac, a danas vrhunski jedriličar, koji je pod jedrom ACI-ja sada pokorio i morska prostranstva. Našu slavljeničku 40. godinu postojanja okrunio je pobjedom na prvenstvu Mediterana u klasi 40, i to na brodu simboličnog naziva ACI40.

Istaknuo bih i Palmu Čargo, mladu hrvatsku jedriličarku koja je ove godine izborila i svoje prve Olimpijske igre, one koje će se sljedeće godine održati u Parizu. Tonči Stipanović također je jedan od naših ambasadora kojim se ponosimo. Tu su još Hrvatski savez daljinskog plivanja, čije je krovno natjecanje ove godine održano pod sponzorstvom ACI-ja i pod nazivom ACI CRO CUP RACE, kao i hrvatski vaterpolisti i brojni drugi. Uz geslo 'Najbolji uz najbolje', pružili smo aktivnu podršku perspektivnim mladim sportašima, posebice iz zajednica u kojima djeluje ACI, jer, kao što smo već rekli, vjerujemo da prije svega valja ulagati u ljude.

Uz projekte izgradnje i nadogradnje infrastrukture i ponude usluga, u posebnom fokusu i dalje ostaju aktivnosti vezane uz produljenje koncesijskih ugovora. Oni naime u najvećoj mjeri istječu 2030. godine te je nužno što prije moguće definirati pitanje koncesija. One ne samo da diktiraju tempo, već i određuju ostvarenje svih planiranih budućih investicija u nautičku infrastrukturu i proširenje ponude usluga. Nažalost, sporo rješavanje pitanja koncesija naposljetku uvjetuje pauziranje brojnih projekata koji bi trebali biti imperativ za razvoj cjelokupne nacionalne turističke ponude.

Govoreći o svemu ranije navedenom, ne mogu propustiti iskazati zadovoljstvo podrškom koju nam pružaju naša resorna ministarstva: Ministarstvo turizma i sporta te Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske. Prije svega, ovdje bih istaknuo novi Zakon o pomorskom dobru jer je od velike važnosti za daljnji razvoj nautike i luka nautičkog turizma. Dobar zakonodavni okvir koji smo dobili novim zakonom u potpunosti će pokazati sve potencijale nautičkog turizma i globalne konkurentnosti hrvatske nautike.

Također, izuzetno sam zadovoljan time što je fokus novog Zakona o turizmu upravo na održivom turizmu, što smo i sami prepoznali kao jednu od okosnica našeg djelovanja. Možemo govoriti o brojkama, ali ipak su čovjek i more na prvom mjestu. U tom kontekstu naš cilj ostaje dosljednost visokim standardima gospodarenja morem i priobaljem.

Ako govorimo o predviđanjima za 2024. godinu, smatram da prije svega trebamo biti oprezni i spremni na različite scenarije. Svi se s ljudske strane nadamo brzom završetku ratnih sukoba na području Europe i Bliskog istoka, no nisam siguran da im se nazire skori kraj. Ipak, vodeći se proteklim dvjema sezonama, nadamo se i vjerujemo da se posljedice neće preliti i na naše podneblje i našu opstojnost – društvenu i poslovnu. Nadamo se da će 2024. biti stabilizacijska godina nakon pandemije koronavirusa, a vjerujemo i u točnost predviđanja da će inflacija i divljanje cijena također znatno oslabiti. Možemo reći da već sad osjećamo pozitivne pomake zbog ulaska u eurozonu i šengenski prostor, a sigurni smo da nakon ove godine možemo dodatno i u potpunosti iskoristiti sve snage i prednosti ovog velikog nacionalnog iskoraka za Hrvatsku. Pozitivna iskustva naših gostiju iz prve ruke nam potvrđuju da je korisničko iskustvo cjelokupnog turističkog proizvoda koji nudimo doseglo novu razinu i na tome svakako planiramo raditi i ubuduće.

Zaključno, na kraju 2023. godine, nadamo se da ćemo biti vjetar u leđa još jednoj uspješnoj turističkoj i poslovnoj godini, koju u duhu naše 40. godišnjice poslovanja dočekujemo s posebnim veseljem.

Sadržaj, stavovi i mišljenja izneseni u komentarima objavljenima na tportalu pripadaju autoru i ne predstavljaju nužno stavove uredništva tportala.