Tko bi rekao da će, nakon pada Berlinskog zida 1989., građani Berlina danas protestirati protiv rušenja njegovih ostataka?
Na dan 9. studenoga 1989., počelo je rušenje 154 kilometra zida koji je desetljećima dijelio grad, državu, ljude i političke sustave. Cijeli je svijet pozdravio rušenje i pad zida pretvorio ga u simbol pada komunističkog - mi bismo rekli socijalističkog – režima.
Grad je nakon toga bio ujedinjen, a 3. rujna 1990. i ostatak Njemačke. Najpoznatiji ostatak Berlinskog zida zove se Nova istočna galerija i proteže se na 1,3 kilometra koje su 1990. grafitima oslikali umjetnici i tako je nastala najveća otvorena galerija na svijetu. Tamo je i slika na kojoj se ljube Leonid Brežnjev i Erich Honeker, jedan od najčešće fotografiranih motiva iz Berlina.
Nedavno započeto rušenje dijela zida u dužini 22 metra, kako bi se napravio pristup gradilištu, zaustavljeno je nakratko zbog protesta tisuća građana. Zanimljivo, uglavnom mladi ljudi protestirali su zbog uništenja grafita, dakle zbog umjetnosti odnosno kulture, a ne zbog zida kao spomenika totalitarne prošlosti i vremena kada je jedan grad u kratkom vremenu podijeljen na posebno okrutan i zastrašujući način. No Istočna galerija nije samo kulturni, nego prije svega historijski spomenik i centralna točka komemoracije zida i njegovih žrtava prema odluci berlinskog senata iz 2006. Zato i rušenje dijela zida ima dodatno značenje.
Podsjetimo se, 13. kolovoza 1962 građani Berlina probudili su se i ugledali istočnonjemačke vojnike kako razvlače kolutove bodljikave žice. Crta razdvajanja presijecala je ulice i dvorišta, prolazila tik uz željezničku prugu i posred parkova i aleja. U kratkom vremenu žicu zamijenio je betonski zid iza kojeg se prostiralo tristotinjak metara načičkanog minama, detektorima, stražarskim tornjevima i vojnicima koji su imali naređenje da pucaju po bjeguncima.
Iz zapadnog dijela u istočni i obrnuto moglo ući samo na graničnom prijelazu 'Checkpoint Charlie' na Friedrichstrase, pored kojeg i danas stoji još 1963. podignut Muzej zida. U tome nekada malenom i skromnom a danas impozantnom muzeju i jednoj od turističkih atrakcija Berlina, posjetilac može vidjeti na koje su sve načine ljudi s istočne strane pokušali prebjeći na zapad: skriveni u bunkeru automobila, u zračnim balonima, roneći, kopajući tunele ispod zida… Ljudska čežnja za slobodom očito nema granica. Računa se da je u pokušaju bijega na različite načine živote izgubilo preko 500 bjegunaca od kojih je 136 žrtava ubijeno. Posljednje tri žrtve zida poginule su u proljeće 1989. Usprkos nevjerojatnom osiguranju i preprekama, njih pet tisuća uspjelo je pobjeći.
Muzej koji dokumentira podizanje zida i njegov značaj u životu stanovnika Berlina postoji; treba li onda ostaviti taj preostali komad netaknutim, odnosno dozvoliti rušenje? Na tom ostatku zida već postoji pet otvora koji otvaraju prolaz u bivšu ničiju zemlju – a ovaj, šesti, otvorit će prolaz u nečije gradilište i kasnije, novo luksuzno stambeno naselje. Oni koji ne mare za rušenje zida i uništenje umjetničkih djela, ne vide u tome puno više od normalnog rasta grada. Zid je podignut u centru, građevinsko zemljište je skupo, a pustopoljina ružna. Dopustimo, dakle, poduzetnicima da podignu ekskluzivno novo naselje ili šoping-centar.
Ako će pritom stradati spomenik ili dio spomenika koji ionako simbolizira totalitarni režim i zid u svijesti ljudi, koji se ionako teško ruši - tko se uopće želi sjećati loše prošlosti i nije li najbolje sve zaboraviti?
No rupa u Berlinskom zidu širine šest metara nije obična rupa i postavlja ozbiljna pitanja. Simboliku ne treba zanemariti, poput njegovog rušenja 9. studenoga 1989., rušenja spomenika Sadamu Huseinu u Bagdadu 9. travnja 2003., ili spomenika Lenjinu u bivšim sovjetskim republikama, jer su svi ti događaji označili dramatičan preokret u životu naroda.
Treba li, dakle, srušiti sve spomenike diktature, preimenovati sve ulice, srušiti logore (usput, u Hrvatskoj je srušeno preko 2.000 partizanskih spomenika)? Ili ipak nešto od toga ostaviti, upravo da se ne zaboravi kako je nekada bilo ili što smo, dobro i loše, bili kadri napraviti. Kako postići korisnu ravnotežu između sjećanja i zaborava? Naravno, odgovore svako društvo treba pronaći za sebe. I dok su jedni, upravo poput Nijemaca, generalno govoreći skloniji suočavanju s prošlošću, drugi – Španjolci na primjer – misle da je pametnije ostaviti frankizam na miru zbog mogućih podjela u društvu.
I jedan i drugi model odnosa prema prošlosti, čega su spomenici samo izraz, ima svojih prednosti i nedostataka i nijedan nije savršen. Teško se suočiti s vlastitim nedjelima, kao na primjer fašizmom. Ali i namjerni zaborav otvara pukotine koje se ne daju zaliječiti šutnjom jer pitanja ostaju.
Oni koje se protive rušenju dijelova ostataka berlinskog zida ili spomenika, imena ulica, logora itd. – a ti su svugdje u manjini – boje se upravo zaborava. Nije dobro zaboraviti, jer zaborav vodi prekrajanju prošlosti, njihov je argument. Jedna je stvar vidjeti fotografiju zida u obilasku muzeja, a druga je stvar suočiti se sa zidom u stvarnosti i možda barem na tren osjetiti kako su se morali osjećati stanovnici podijeljenog grada. Ostatak zida nije i ne može biti samo galerija nego i simbol i artefakt, arheološki ostatak drugog vremena.
Gledajući ga u stvarnosti, možda će podsjetiti posjetioce da nema novog početka, prošlost se ne da prebrisati spužvom. Osim svega, dobro je da nas neke stvari podsjete na to kakvi smo bili i ponovo bi mogli postati. Ljudi ionako teško uče i skloni su ponavljanju grešaka – dovoljno je pogledati monstruozni osam metara visoki betonski zid na Zapadnoj obali u Izraelu.