od 7. do 12. lipnja

Animafest: Ljubav kao lijepa, duhovita i teška tema

31.05.2021 u 15:33

Bionic
Reading

Svjetski festival animiranog filma Animafest Zagreb u svom ovogodišnjem izdanju, što će se održati od 7. do 12. lipnja, donosi izbor animiranih filmova vezanih uz ljubav, 'lijepu i intimnu, ali katkad i duhovitu ili tešku temu'

Prema izboru umjetničkog ravnatelja Daniela Šuljića program je razvrstan kroz tri cjeline i osam segmenata, koji daju uvid u različite načine kojima su se autori uhvatili ukoštac s tim vječitim izazovom, najavljeno je s festivala. Prva cjelina bavi se klasičnom ljubavlju, prateći 'kronološki' nastanak, vrhunac i kraj veze u segmentima 'Kad smo se sreli', 'Plamen ljubavi' i 'Slomljeno srce'. Tu je i fantastični klasik 'Papageno' Lotte Reiniger iz 1935. koji će se prikazati s 35-milimetarske kopije, te svevremenske uspješnice, 'Jednoga dana' Marie Paccou ili 'Vukovi' Rafaela Sommerhaldera.

'Neki filmovi donose urnebesno viđenje prekida, kao '12 godina' Daniela Nockea, drugi su veći od života, kao što je bila sudbina glavnih junaka u 'U susjedstvu grada' Joška Marušića, dok treći obrađuju ljubav preko mreže, specifičnu za današnje vrijeme, primjerice 'Bujica ljubavi' Seana Buckelewa', kažu organizatori.

U program su uvršteni omiljeni Animafestovi autori, tu je Animafestova pobjednica Yumi Joung (Ljubavne igre), te minijatura Kirsten Lepore 'Zdravo, stranče', 'Nemoguće figure i druge priče II' Marte Pajek, 'Repete' Michaele Pavlátove, 'Mravlja pjesma' Saše Svirskog, 'Dva na dva' Jelene Oroz, 'Amélija & Duarte' Alice Guimarães i Mónice Santos – radove redom omiljenih Animafestovih autora.

Profesionalni i privatni animatorski parovi

Druga cjelina 'ménage à deux' posvećena je animatorskim parovima, umjetnicima koji su isprepleli svoje privatne i profesionalne živote zajedno kreirajući filmove. U njoj su neki od najpoznatijih supružnika i partnera iz povijesti i sadašnjosti animacije: izumitelji pinscreena (igličastih ekrana) iz 1930-ih Alexandre Alexeieff i Claire Parker (Noć na pustoj gori), Joy Batchelor i John Halas (Automania 2000) koji su obilježili sredinu 20. stoljeća, Olga i Priit Pärn čija je humana groteska daleko nadrasla estonske granice (Piloti na povratku kući), Abi Feijó i Regina Pessoa koji su obilježili portugalsku animaciju (Tragična priča sa sretnim završetkomi), dva puta za Oscara nominirane majstorice gvaša Wendy Tilby i Amanda Forbis (Kad zora svane), Michelle i Uri Kranot (Šuplja zemlja) koji danas oduševljavaju VR projektima.

Tu su i Paul i Sandra Fierlinger, Joanna Quinn i Les Mills, Ivana Bošnjak i Thomas Johnson, Chintis Lundgren i Draško Ivezić, Alison Snowden i David Fine, Ana Nedeljković i Nikola Majdak Jr., John i Faith Hubley, Emma De Swaef i Marc James Roels, Ru Kuwahata i Max Porter

Požuda - cjelina posvećena erotici u animaciji

Kako se podsjeća, za treću tematsku cjelinu 'Požuda', tj. erotiku u animaciji, nekad su se na festivalima rezervirali termini nakon ponoći i ta je tabu tema dugo bila obrađivana prvenstveno kroz geg i humor, no u posljednjih tridesetak godina senzualnija, lascivnija i eksplicitnija oslikavanja tjelesne ljubavi postaju prihvaćeni standard. 'U skladu, pak, s velikim porastom broja autorica u posljednja dva desetljeća erotika zadobiva distinktivnu perspektivu, s daleko većom samosviješću te često i konkretnijom i hrabrijom reprezentacijom', ističe se.

Signe Baumane (Teat Beat of Sex Ep. 1-3) zajedno s Joannom Quinn (Ženski provod) predvodnica je generacije koja je započela ovaj obrat koji se danas na novi način odražava i u filmovima mlađih autorica poput Renate Gąsiorowske (Mačkica), Lori Malépart-Traversy (Klitoris) ili Sawako Kabuki (Nemoj reći mami).

Suvremeno žensko viđenje tijela i seksualnosti seže i u prošlost (Konkubinina gozba Hefang Wei),  kao polazna točka posve idiosinkratične senzualnosti, u filmu 'Futon' Yoriko Mizushiri. 'Posebni povijesni, dakako izrazito nekorektni kuriozum predstavlja pak američki pornografski nijemi film iz 1928. godine Eveready Harton u Zakopanom blagu grupe anonimnih autora. Navodno nastao kao projekt triju velikih studija za potrebe zabave u čast Winsora McCaya, film je razvijen u kubanskom laboratoriju te je izazvao salve smijeha pri prvom, dakako privatnom prikazivanju', dodaje se.

Uz Daniela Šuljića u sastavljanju 'ljubavnog' programa sudjelovali su Nancy Denney-Phelps, Margit Antauer Buba, Olivier Catherin, Olga i Michał Bobrowski, Matea Milić, Vivien Halas, Thomas Renoldner i Sabine Groschup.