Mišljenje Umjetničkog vijeća Hrvatskog audiovizualnog centra (HAVC) da hrvatska kinematografija ima snage i novca omogućiti našim živućim klasicima da u devetom desetljeću života snime cjelovečernje igrane filmove potvrdilo je na današnjoj sjednici Hrvatsko audiovizualno vijeće koje će financijska sredstva za dugometražni film dodijeliti veteranima hrvatske kinematografije Veljku Bulajiću i Antunu Vrdoljaku
'Kinematografije koje drže do sebe omogućuju svojim živućim klasicima da snimaju filmove i u dubokoj starosti. U filmskoj umjetnosti pravi redatelji ne idu u mirovinu niti sa 65 niti sa 67 godina. S hrvatskom kinematografijom to nije uvijek bio slučaj. Dok je portugalski klasik Manoel de Oliveira uspješno režirao cjelovečernje filmove i nakon navršene stote godine, mi smo najveće legende slali prisilno u mirovinu u najboljim godinama. Jedan od najvećih hrvatskih umjetnika 20. stoljeća Branko Bauer posljednji je film u Hrvatskoj 'dobio' u dobi od 46 godina. Godine 2016. hrvatski je film 'življi' no ikada. Produciramo više cjelovečernjih igranih filmova negoli u najkvalitetnijim razdobljima naše filmske povijesti', naveli su u obrazloženju umjetnički savjetnici za dugometražni igrani film Dalibor Matanić i Dean Šoša i istaknuli da ovakva hrvatska kinematografija ima snage i novca omogućiti našim živućim klasicima Antunu Vrdoljaku i Veljku Bulajiću da u devetom desetljeću života snime cjelovečernje igrane filmove.
Na poziv za poticanje proizvodnje audiovizualnih djelatnosti za dugometražni igrani film (rok 27. studeni 2015.), pristiglo je 29 projekata (od čega 10 debitantskih), a ukupno sedam je predloženo za sufinanciranje u ukupnom iznosu od 22,1 milijun kuna. Osim Bulajićevog i Vrdoljakovog, među odobrenim projektima su dva debitantska filma (Jure Pavlović sa 'Samo zatvori oči' i Simon Bogojević Narath s 'Illyricvm'), jedan u fazi postprodukcije (Goran Nevia Marasovića), novi projekt Ognjena Sviličića 'Bog u cipeli' i omnibus 'Duboki rezovi' Filipa Peruzovića, Filipa Mojzeša i Dubravke Turić
Vijeće je prema Javnom pozivu za poticanje proizvodnje audiovizualnih djelatnosti donijelo odluke i o listi prioriteta i raspodjeli sredstava za dokumentarni, animirani i eksperimentalni film te za poticanje filmskih koprodukcija s manjinskim hrvatskim udjelom.
U kategoriji kratkometražnih dokumentaraca, od 23 prijavljena za sufinanciranje je predloženo osam projekata (od čega je pet debitantskih) u ukupnom iznosu od 1.338.667,20 kuna, dok su u kategoriji dugometražnih dokumentaraca, za koju je također bilo prijavljeno 23 filma, predložena dva projekta u ukupnom iznosu od 590 tisuća kuna. Umjetnička savjetnica za dokumentarni film Ivana Fumić u svom je obrazloženju istaknula kako zabrinjava da gotovo 50% autora i dalje ne razlikuje filmski dokumentarac od dokumentarne televizijske emisije, te da dugometražna forma i dalje obiluje projektima koji se nisu pomakli od izbora i istraživanja same teme.
Od 21 prijave pristigle za animirani film za sufinanciranje je predloženo sedam projekata u ukupnom iznosu od 2.031.800 kuna, a među njima su tri projekta debitantica (Antonija Begušić, Lucija Mrzljak, zajednički projekt Maše Udovičić i Juliane Kučan). Umjetnički savjetnik za animirani film Igor Prassel istaknuo je da se na natječaj prijavilo 18 različitih producenata, što je svakako dobar trend za budućnost hrvatske animacije.
Za eksperimentalni film prijavljeno je bilo 16 projekata, od čega je za sufinanciranje predloženo njih četiri u ukupnom iznosu od 360 tisuća kuna (tri u produkcijskoj i jedan u postprodukcijskoj fazi). Umjetnička savjetnica za eksperimentalni film Sanja Grbin ističe da se vodila kriterijima zanimljivosti, inovativnosti i aktualnosti koncepta, formalno-izvedbene promišljenosti i razrađenost režijskih postupaka.
Na poziv za poticanje filmskih koprodukcija s manjinskim hrvatskim udjelom prijavljeno je 30 projekata, od kojih je njih pet predloženo za sufinanciranje, u ukupnom iznosu od 1.9 milijuna kuna.
'Hrvatske autorice i autori animiranog filma ponudili su izgleda veliku vrijednost na ovom natječaju. Danas smo se, istekom mandata, zahvalili umjetničkom savjetniku Igoru Prasselu koji je svojim radom mnogo učinio za ovaj današnji rast hrvatske animacije. Dugi igrani filmovi su valjano raznovrsni! Drago mi je što smo dosegli i zrelost i kapacitet koji nam omogućuje da žurno prepoznajemo mlade, a u isto vrijeme da imamo prostora za energiju onih najstarijih. Dvojica takvih su sa svoje strane savjetnicima pomogli svojim izvrsnim i tematski važnim projektima. Ukratko: Domovinski rat, Drugi svjetski rat, Veliki ilirski ustanak, zatim očevi, majke i djeca, te jedna priča o dječaku i Bogu - eto čemu služi hrvatski film, da pogledamo u ono što jest i što nas određuje', komentirao je ravnatelj HAVC-a Hrvoje Hribar.
Tablice svih odobrenih projekata možete pronaći ovdje i ovdje, dok obrazloženja umjetničkih savjetnika možete pronaći na ovoj poveznici (obrazloženje umjetničke savjetnice za manjinske koprodukcije Saše Vojković naknadno će biti objavljene). Svi se rezultati javnih poziva nalaze na ovoj poveznici
Vijeće je odluku donijelo po prijedlozima Umjetničkog vijeća, čija je 48. sjednica održana jučer, 9. svibnja 2016. godine. Hrvatsko audiovizualno vijeće na 68. sjednici odlučivalo je u sastavu: Vera Robić-Škarica, Nataša Petrović, Zrinko Ogresta, Silvestar Kolbas, Branko Schmidt, Nikola Francetić, Mladen Burić, Branko Matutinović i Dino Paškov, dok su jučer na 48. sjednici Umjetničkog vijeća sudjelovali Sanja Grbin, Saša Vojković, Ivana Fumić, Igor Prassel, Tomislav Mršić, Dean Šoša, Dalibor Matanić, Juraj Lerotić i Teodor Celakoski.