Biografska knjiga 'Roth Unbound' američke publicistkinje Claudije Roth Pierpoint razotkrivajuće je štivo o jednom od najvećih živih pisaca, Philipu Rothu. Ovu detaljnu studiju Rothova stvaralaštva, na kojoj je autor surađivao, objavio je u SAD-u ugledni nakladnik Farrar, Straus and Giroux
Pretprošle godine itekako je odjeknula vijest da je veliki američki pisac i vječni kandidat za Nobelovu nagradu Philip Roth (rođen 1933.) odlučio otići u mirovinu. Roth je objavio kako više nema namjeru pisati romane te da se više ne možemo nadati knjigama u kojima će Nathan Zuckerman, piščev alter ego, promišljati američki i židovski identitet te odnose među spolovima. No pokazalo se da je Roth vrlo aktivan umirovljenik, između ostaloga i kroz pristanak da se ogoli u biografskoj knjizi koju je krajem prošle godine u SAD-u objavila publicistkinja Claudia Roth Pierpoint (koja naglašava da s Rothom nije u rodu).
'Roth Unbound' detaljno je štivo na skoro 400 stranica u kojem se jednaka pozornost poklanja piščevu životu i djelu te knjiga kojoj će se sigurno vraćati proučavatelji Rothova djela. Pierpoint se nije ustručavala biti direktna u svojim pitanjima slavnom piscu pa se razgovara i o optužbama da je svoje ženske likove stvarao uvijek s dozom mizoginije, kao i tračevima da je bio agent izraelske tajne službe Mossad. Uz to 'Roth Unbound' analizira i piščeve ljubavne odnose, no najvažnije je razjašnjavanje pozadinskih misterija brojnih Rothovih romana, od ranog uspjeha 'Portnoyeve boljke' do kasnijih klasika poput 'Ljudske mrlje'.
Philip Roth uvijek je, uz brojne poštovatelje, imao i dosta protivnika među čitateljima i književnim kritičarima, pa Pierpoint podsjeća na reakciju jednog rabina nakon što je Rothu 1959. objavljena prva priča; rabin je iskreno pitao 'Što se čini da se ovog čovjeka zaustavi?'. Očito ne dovoljno, s obzirom na to da je u sljedećih nekoliko desetljeća nastao opus od više desetina knjiga, koje nisu uvijek bilo dobro primljene u židovskoj zajednici, s obzirom na to da Roth nikome u svojem pisanju nije pokazivao previše milosti, pa ni prema samom sebi. No cijele ga karijere prate optužbe da je Židov koji mrzi samog sebe, odnosno kako su njegove knjige - kako je napisao izraelski književni kritičar Gershom Scholem - 'ono za što su se svi antisemiti molili da bude napisano'.
Pierpoint podsjeća i da se Nathan Zuckerman, koji će tijekom godina postati ključni lik Rothova stvaralaštva, prvi puta pojavio kao sporedni lik u dvije priče u zbirci 'My Life As A Man', prije nego što mu je prepuštena pozornica cijelog romana. No Zuckerman nije jedini Rothov alter ego, jer se često bavio autobiografskim temama, a svoju metaliterarnu igru s dvojnicima do vrhunca je doveo u 'The Facts', knjizi u kojoj Philip Roth i Nathan Zuckerman razmjenjuju pisca.
'Roth Unbound' analizira i ključne književne utjecaje na Rotha, među kojima se izdvaja Franz Kafka, kojega je Roth nekoliko puta uključio kao lika u svoje pisanje. Primjerice, u eseju 'I Always Wanted You to Admire My Fasting'; or, Looking at Kafka' Roth fantazira o tome kako je glasoviti pisac izliječen od tuberkuloze te izbjegao u SAD gdje radi kao srednjoškolski profesor u provinciji. U romanu 'Profesor žudnje' pak narator u Pragu upoznaje prostitutku koju je navodno posjećivao Kafka i koja eksplicitno (i za honorar od deset dolara) prepričava svoje seksualne avanture s povučenim Franzom.
U svakom slučaju, 'Roth Unbound' odlična je knjiga o životu i djelu jednog pisca koji je možda prestao pisati, ali - kako knjige Claudije Pierpoint pokazuje - nije rekao sve.