Amanda Palmer

Bivša striptizeta kao budućnost glazbe i umjetnosti

22.08.2012 u 14:18

Bionic
Reading

Dopustila je obožavateljima da pišu po njezinom golom tijelu, a uz njihovu novčanu pomoć financirala je novi album 'Theatre Is Evil' čime je navukla bijes ljudi iz umjetničke branše, a s druge strane zaslužila raspravu u uglednom Economistu koji se pita je li bivša striptizeta, živa skulptura i frontmenica benda Dresden Dolls na svom primjeru otkrila savršeni oblik financiranja izdavaštva i umjetnosti

'Postoji veliki oblak srama koji pluta iznad spajanja umjetnosti i biznisa u skladnu zajednicu. Naravno, da su u j****** braku i to svi znaju. Vrlo su mi smiješni ljudi iz velike industrije koji smatraju da su moji postupci neukusni i bez stila: 'Jadna Amanda Palmer, morala je preko platforme Kickstarter skupljati novac i raspravljati o svojim financijama. Kad bi imala izdavačku kuću, ne bi se morala tako ponižavati.' Ja to gledam na potpuno drukčiji način: kao osnaženje. Sad ja odlučujem o svemu', kazala je glazbenica i umjetnica Amanda Palmer prije otvaranja izložbe u istočnom Londonu.

Naime, putem stranice Kickstarter i crowdfundinga (kolektivni trud individualaca koji se okupljaju, najčešće putem  interneta, kako bi financijski podržali određene inicijative) prikupila je 762.000 funti za snimanje svog novog albuma 'Theatre Is Evil'. Nakon toga se čak i ugledni magazin Economist uključio u raspravu oko toga  postaje li taj način financiranja budućnost izdavaštva ili je riječ samo o nevjerojatnom i izoliranom slučaju. Umjetnica uskoro započinje i turneju od 35 privatnih, besplatnih koncerata, u znak zahvalnosti fanovima na podršci i sredstvima za album.

Prije odlaska na turneju i koncerta zahvale fanovima, organizirala je izložbu zahvale: kamene zidove umjetničke platforme Village Undergrounda ukrasila je brojnim grafitima s vlastitim likom, na kojima se pojavljuje kao lik iz stripa, kao vampirica u doba Tudora, kao kostur ukrašen jelenjim rogovima, zatim i potpuno gola, na fotografiji koju je napravio njezin suprug, britanski spisatelj i stripaš Neil Gaiman

Amanda Palmer u mladosti je radila i kao performerica, model u školi slikanja i striptizeta te je nekoliko godina provela u Cambridgeu radeći kao živa skulptura. Tako je, kaže, davno prije Kickstartera, naučila da se može 'osloniti na dobrotu stranaca'. Na kraju koncerta i izložbe u Village Undergroundu, skinula se i pozvala publiku da crta i piše po njezinom golom tijelu.

'Twitter je za mene nova stvarnost'

Umjetnica je i blogerska zvijezda pa je pametno iskoristila svoj internetski prostor da detaljno objasni kako će potrošiti svaku skupljenu funtu, prihvaćajući time da je ušla u priču koja ima puno veće razmjere od samo albuma punog teatralnih pop pjesama. Bila je realna što se tiče prikupljene svote, ali i sama priznala da crowdfunding ne funkcionira za svakoga.

Svoj uspjeh pripisuje desetljeću neumorne komunikacije s fanovima, kao solo umjetnica i kao dio brechtovskog punk cabareta, benda The Dresden Dolls. Trenutačno na Twitteru ima približno 600.000 sljedbenika, koji su iz dana u dan, mjesecima pratili njezino otvoreno flertovanje s Gaimanom, da bi na kraju saznali o njihovoj iznenadnoj svadbi preko fotografije na istoj društvenoj mreži.

'Možda se čini kao raspršena, beznačajna platforma, ali onako kako ga ja koristim, postala je vrlo funkcionalno sredstvo komunikacije poput bara ili nečijeg doma. Twitter me fascinira zato što je stvaran. Čini se nestvarnim, ali pokreće događanje vrlo značajnih stvari', objasnila je Palmer. To ju je dovelo do nekim samonametnutih ograničenja u pogledu korištenja društvenih platformi.

Ne želi pisati na blogu ili Twitteru o nekome tko ne želi biti u centru javnosti te se odrekla negativnosti. Prije nekoliko godina napisala je ljutu opasku kako je bila loše tretirana u jednom dućanu s klavirima, što je rezultiralo bojoktom dućana i gomilom pisama mržnje upućenim vlasniku od njezinih fanova. Tada je shvatila da posjeduje veliku medijsku moć s kojom mora pažljivo postupati.


'Hvala Bogu što mi je najbolji prijatelj psihijatar'

Međutim, ne skriva ništa o sebi, vrlo rado priznajući da je po prirodi oduvijek bila egzibicionistica, vječito gladna pažnje. Godine 2009. na blogu je branila kritike svog singla 'Oasis', sarkastične pjesme mračnog, stripovskog ugođaja u kojoj progovara o abortusu i silovanju. U razjašnjavanju teksta napisala je da je iskusila oba iskustva.

'Mislim da sam bila ovisna o otvorenosti davno prije rock karijere. Bila sam grozna tinejdžerica, stalno sam posramljivala ljude prepričavanjem intimnih detalja iz svog života. Uvijek me fascinirala ideja da postoji neka čudna, proizvoljna granica između onoga što radimo, ali ne smijemo pokazati.'

Ta nevjerojatna žestina i iskrenost zaradili su joj titulu Dorothy Parker na klaviru te donijeli karizmatičnu privlačnost među umjetnicima sličnog senzibiliteta (jedna od obožavateljica je i Lady Gaga), kao i milijunske obožavatelje.

'Oduvijek sam imala neodoljivu potrebu da me promatraju. Rođena sam spremna za pozornicu, kao najmlađa u obitelji od četvero djece. Na kraju dana, obično sam slušala prijekore i upozorenja da nitko ne želi gledati kako se ambiciozno guram u sve situacije, zato što je to sebično, narcisoidno i jednostavno neugodno. Vrhunski umjetnici znaju izbaciti iz sebe taj poriv i upotrijebiti ga da se povežu s publikom, umjesto da samo isisaju svu energiju iz prostora. Nisam htjela postati patetični psihopat koji cupka uokolo uz očajničku potrebu da me ljudi vole.

Tako sam prošla kroz dugu borbu samoprijezira, potrage za samom sobom i mjestom gdje pripadam. Znam da su mnogi glazbenici i umjetnici asocijalni ili barem imaju manje kontakata od mene. Za mene, biti društveni umjetnik i proživljavati dobre i loše strane toga, umjetnička je forma sama za sebe. Srećom, i ja volim svoje obožavatelje. Ali na kraju dana, zahvaljujem Bogu što mi je najbolji prijatelj psihijatar po profesiji', kaže glazbenica.

Bračni par koji je magazin Wired nazvao najslavnijim moćnim parom gikova (geekdom's power couple) cijeli je dan proveo družeći se s pasioniranim obožavateljima 36-godišnje glazbenice.

'Moj sljedeći veliki kreativni zadatak je pisanje knjige o dvoje umjetnika koji se jedva viđaju, ali uspijevaju ostati zaljubljeni', zaključila je. Njezin suprug Neila Gaiman (strip serijal 'The Sandman', romani 'Good Omens', 'Zvjezdana prašina' 'Neverwhere' 'Američki bogovi' 'Anansi Boys' 'Koralina', 'The Graveyard Book'), spisateljska zvijezda također poznata po svom blogu i čestim javnim nastupima, nedavno je izjavio u časopisu Wired:

'Sve što ona radi jedan je veliki međusobno povezan dio umjetničkog performansa zvanog Amanda Palmer. Slike na njenom golom tijelu, neprestano objavljivanje na Twitteru, proces kreiranja albuma, sve je spojeno. Sve se svodi na komunikaciju.'