RIJEČKA DIZAJNERICA OPTUŽUJE

'Bruketa&Žinić su mi pokrali dizajn!'

21.03.2014 u 14:21

Bionic
Reading

Riječka dizajnerica Anja Zambelli Čolak optužila je reklamnu agenciju Bruketa&Žinić da je kopirala njeno idejno rješenje za svoj najnoviji projekt. Riječ je o ‘brand strategiji’ agencije Brandoctor, partnera Brukete i Žinića koji djeluje u sklopu grupe agencija za tržišno komuniciranje Bruketa&Žinić OM

Agencija Bruketa&Žinić nedavno je na svojim stranicama objavila idejno rješenje za rebranding iStudia u Degordian, a na to je reagirala riječka dizajnerica Anja Zambelli Čolak tvrdeći da su kopirali njen ranije objavljen rad.

Rebranding Webinyja je projekt na kojem smo u Zambelli designu radili tokom 2013. godine i koji je u osmom mjesecu prošle godine postao javan objavljivanjem na stranici webiny.com te se početkom 2014. našao i na našoj stranici zambellidesign.hr. Na dan 19. ožujka na stranici Brukete i Žinića objavljen je rebranding iStudia u Degordian, koji osim što ima jako neshvatljivo ime, nevjerojatno bojom, oblicima i tipografijom podsjeća na Webiny’, kazala je Zambelli Čolak, dizajnerica koja je, među ostalim, ranije dizajnirala za franšizni lanac Surf'n'Fries, riječki Pik, omot CD-a Elle Dvornik, Esensu Mediteranu, Liburnia Riviera hotele i dr.

'Dizajneri i kreativci se najčešće bune govoreći da se njihov rad ne valorizira dovoljno. Kažu da tržište ne prepoznaje vrijednost koju proizvod dobiva dizajnom. Ali kako će tržište prepoznati vrijednost dizajna ako se sami dizajneri međusobno ne poštuju?’, pita se Zambelli Čolak.

Na njenu pritužbu reagirala je Anja Bauer Minkara iz Brandoctora

TREBA REGISTRIRATI I ZAŠTITI SVOJ BREND

'Nije nam u interesu kopirati tuđa rješenja i to, naravno, ne radimo. Nažalost, ne postoji apsolutno siguran način provjere svih postojećih logotipa na svijetu. Mi smo radeći na Degordianu detaljno istražili tržište, trendove, benchmarke i konkurenciju te pregledali bazu Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo – hrvatske i međunarodne žigove, WIPO bazu i TMView bazu te Google, a u tom procesu nismo naišli na brend Webiny. Ovakvi slučajevi dobar su poticaj za sve brendove da registriraju i zaštite svoj brend’, kazala je Bauer Minkara

Anja Bauer Minkara pojasnila je da su kod repozicioniranja iStudija stavili fokus na promjenu poslovne strategije - od social media agencije u performance oriented agenciju, ali i na karakter ljudi koji u njoj rade - njihovu mladost, kreativnost, znatiželju i inovativnost.

'Ključni insight koji nas je vodio u procesu rebrandinga bila je znatiželja zaposlenika koji istražuju i testiraju što potrošače čini znatiželjnima, odnosno zašto bi potrošač ‘kliknuo’. Sukladno rezultatima, iStudio kreira i optimizira kampanju te u konačnici ostvaruje poslovne ciljeve klijenata. Na temelju brand platforme, kreirali smo novo ime - Degordian - koje nosi konotacije na gordijski čvor, brzo i efikasno rješavanje i najkompliciranijih digitalnih izazova. Logotip u grafičkoj intervenciji na slovu ‘d’ prikazuje rezanje gordijskog čvora, simbolizirajući raščlanjenje i pojednostavljivanje kompleksne informacije’, tvrdi Bauer Minkara iz Brandoctora.

Pojašnjava dalje da, za razliku od toga, ‘brend Webiny bazira svoju priču na slobodi i nesputanosti te u logotipu koristi simbol infinity'.

'U temeljima brenda Degordian je znatiželja, a samo ime prikazuje priču o otpetljavanju gordijskog čvora. Znak Degordian prikazuje stilizirani čvor koji se otpetljava, a ne znak infinity, kao što je slučaj kod Webinyja. Odabrali smo zaobljeni font kako bismo omekšali krutost imena Degordian, a narančasta boja odabrana je kao prevladavajuća u tom sektoru’, zaključila je Bauer Minkara, napomenuvši još da znakovi Webiny i Degordian nisu isti niti se mogu smatrati plagijatima.

POVREDA INTELEKTUALNOG VLASNIŠTVA

S druge strane, Anja Zambelli Čolak uvjerena je da ovakvo poklapanje nije nastalo slučajno jer se, kaže, previše elemenata podudara na razini identičnosti.

‘Svakom prosječnom potrošaču ova dva vizuala djeluju identično osim razlike u samom imenu. Zanimljivo, sudska praksa u slučaju intelektualnog vlasništva govori kako su upravo takvi slučajevi povreda intelektualnog vlasništva. Naime nije poanta u stopostotnoj neidentičnosti, već je poanta u tome podsjećaju li potrošača dizajn ili identitet prosječnog proizvoda na već postojeći, a u ovom slučaju vrlo je jasno da se radi o povredi intelektualnog vlasništva’, rekla je Zambelli Čolak, ističući da ne pomišlja na tužbu za povredu intelektualnog vlasništva poučena ranijim iskustvom.

POTEZANJE PO SUDOVIMA JE BESMISLENO

'Nažalost, to je tako, nije nam ovo prvi put. Već smo imali slična iskustva s brendom Surf’n’Fries za koji smo također radili i koji je bio kopiran nebrojeno puta. Podizane su tužbe za povredu intelektualnog vlasništva, međutim prva ročišta bila su zakazana tek nakon dvije i pol godine. Do tada su poduzeća koja su kopirala Surf’n’Fries već bila propala', ističe Anja Zambelli Čolak i smatra da potezanje po sudovima nema smisla te da je jedino logično rješenje u tome da Degordian promijeni svoj identitet te da se agencija za branding Brandoctor, koja stoji kao potpisnik projekta Degordian, javno ispriča zbog nastale situacije.

'Ono što je zaista teško shvatiti je zašto brendovi koji već imaju milijunsko financiranje i agencije koje su etablirane na tržištu i zapošljavaju neke od najboljih hrvatskih dizajnera posežu za rješenjima tako što kopiraju druge, manje i slabije od sebe?', pomalo rezignirano zaključuje Zambelli Čolak.