Novu kazališnu sezonu i prvu godinu mandata novog ravnatelja i glumca Drage Utješanovića, Gradsko kazalište Žar ptica počinje u subotu, 1. listopada praizvedbom predstave 'Zvižduk s Bukovca' koja nastaje prema najpoznatijem romanu Zvonimira Milčeca, koji je u toj uzbudljivoj i duhovitoj priči opisao odrastanje klape s Bukovca
Legendarne avanture skupine učenika petog razreda – Gize, Trulog, Dugog, Bimba, Rola i Kante, koji su sazrijevali u pedesetima na Bukovcu režira Mario Kovač, a projekt je, po riječima Drage Utješanovića, posveta najzagrebačkijem piscu – Zvonimiru Milčecu.
Na pitanje je li taj popularni Milčecov roman i danas značajan djeci, koja odrastaju uz kompjutore, Facebook i mobitele, i hoće li ih zanimati kako je Vlatko Gizelin zvani Giza zaslužio titulu vođe u svom društvu, Utješanović je odgovorio da se njegovoj i nešto starijoj generaciji na spomen tog romana lice razvuče u smiješak, no da vjerojatno naslov romana 'Zvižduk s Bukovca' znači vrlo malo današnjoj djeci, ili im ne znači ono što je značio njegovoj generaciji.
'No premda je roman tiskan 1951., kad na tom zagrebačkom brijegu Bukovcu još nije bilo ni vode ni asfalta, iznenadite se koliko su neki problemi i neke rečenice o odrastanju i danas aktualne. Predstavu režira Mario Kovač, koji se nedavno preselio s Vugrovca, susjednog brijega, na Bukovac, pa ako netko vjeruje u koincidencije, onda je to dobar znak. Naime, za uspjeh predstave važna je cijela ekipa, a ako se sve ne posloži kako treba, onda je bolje prolongirati projekt. U ovom slučaju sve nam se krasno posložilo i vjerujemo da će to biti prava predstava sa zagrebačkim, urbanim štihom. Također, i posveta Zvonimiru Milčecu i njegovu opusu', izjavio je Utješanović, dodavši da svi puno očekuju od te predstave.
Zanimalo nas je li mu bilo teško preuzeti vođenje Žar ptice nakon glumice Marije Sekelez, koja je tokom svoje 15-godišnje ravnateljske karijere od tog kazališta stvorila pravi brend, i je li u programskoj koncepciji poželio mijenjati smjer. Drago Utješanović odgovorio je da je naslijedio dobro organizirano kazalište koje iza sebe ima puno predstava i nagrada, a kao novi ravnatelj ima podršku zaposlenika što mu puno znači i nada se da će i dalje raditi dobre predstave za djecu.
'Naša su glavna linija lektirni naslovi koji ne trebaju nužno biti napravljeni na klasičan način nego kroz novo čitanje i s novim elementima. S druge strane, radimo autorske projekt, koji se bave aktualnim problemima i tabuima u dječjem svijetu čime se dječje kazalište nažalost ne bavi dovoljno u Hrvatskoj. Smatram da bi takvih angažiranijih predstava trebalo biti više, jer kazalište ne može biti samo zabava i razbibriga nego može biti i odgojni alat. Svjestan sam da je to dugotrajan proces, ali mislim da bismo trebali ići u tom smjeru', napominje Drago Utješanović iznoseći slučaj festivala Multikids u Beču gdje je gostovala Žar ptica kao dobar primjer korištenja kazališta u odgojne svrhe.
Naime, nakon izvedbi kazališnih predstava organiziraju se radionice na kojima djeca raspravljaju o aktualnim temama ili problemima, ističe Utješanović, s ciljem da utječu na sedmogodišnjake kako oni ne bi za deset godina izazivali sukobe na ulicama, prevrtali automobile te ih palili i gađali kamenjem. 'Dakle, razmišljaju o tome kako da kazalištem utječu na sprečavanje nasilja u svom gradu', rekao je Utješanović, zaključivši da na tom tragu ima puno prostora za rad.
Nakon praizvedbe 'Zvižduka s Bukovca' u Žar ptici slijede tri iznimno zanimljiva naslova od kojih se još dva prvi put postavljaju na daske. U studenom će se praizvesti predstava 'Durica – male ljubavi', namijenjena najmlađima, koju prema poznatom stripu našeg popularnog crtača Ivice Bednjanca, objavljivanom u Smibu 30 godina, režira Renata Carola Gatica. Početkom godine, u veljači, mali gledatelji moći će pogledati predstavu 'Plava boja snijega' koju prema tekstu Grigora Viteza režira Leo Katunarić, a sezonu će zaključiti redateljica Slađana Kilibarda vrlo aktualnim tekstom jednog od naših najizvođenijih pisaca i dramatičara Mire Gavrana 'Kako je tata osvojio mamu', koji progovara o problemu razvoda.
Na pitanje čime se rukovodio prilikom koncipiranja programa za ovu sezonu s obzirom na to da će na repertoaru biti samo domaći naslovi, Utješanović je odgovorio da mu nije bila namjera postaviti samo hrvatske autore, pogotovo što po ugovoru i statutu kazalištu moraju biti zastupljeni i strani naslovi.
'Mi imamo jako dobru dječju literaturu, od starijih autora kao što su Grigor Vitez i Mate Lovrak, do današnjih suvremenih dječjih pisaca poput Sanje Pilić, Mire Gavrana i Sanje Polak, koji su jako čitani. S druge strane, kad se poseže za stranim autorima, obično se uzimaju klasici ili sigurni naslov poput 'Pinokija' ili 'Snjeguljice', a slabije se rade noviji tekstovi suvremenih stranih autora. To nije slučaj s Berlinom gdje se postavljaju tekstovi napisani prije desetak godina. Tu ima prostora za djelovanje premda tržište traži strane klasike poput 'Snjeguljice' i popularne domaće autore', poručio je novi ravnatelj Žar ptice.
Na pitanje predstavlja li angažman redatelja Marija Kovača, predstavnika radikalnije struje, poetički zaokret u Žar ptici, odgovorio je da ga zanimaju samo dobre predstave i zadovoljna djeca.
'Ne mislim da je to neki zaokret. Danas je vrijeme dragocjeno i ako se gledatelji već odluče da sjede sat vremena u našem kazalištu važno je da nešto i dobiju za svoj novac. Nažalost, kod nas dječje predstave ne kotiraju visoko na ljestvici kazališnih ostvarenja, a i mnogi redatelji omalovažavaju rad u dječjim kazalištima. Bez obzira na takvo stanje, u Žar ptici je radilo puno etabliranih redatelja kojima je to bio prvi susret s dječjim teatrom. Nakon tog iskustva rekli su da nisu znali da je rad na dječjoj predstavi tako težak. Premda dječje predstave traju kraće, oko 45 minuta, svaka minuta mora biti osmišljena, a najbolji dokaz za to je jedna od naših posljednjih predstava 'Žar ptica' naše velike redateljice Ivice Boban. Zato bih volio kad bi se u Žar ptici našlo mjesta i za veterane poput nje i Želimira Mesarica, kao i za nove, mlade redatelje, jer mislim da svatko ima nešto važno reći', smatra Utješanović.
Po njegovu mišljenju dobro je to što će argentinska redateljica s hrvatskom adresom Renata Carola Gatica, koja u posljednje vrijeme puno radi za djecu, režirati 'Duricu'. 'Svi nosimo neko emotivno nasljedstvo na taj strip, a ona će tom projektu pristupiti neopterećeno, s naglaskom na scenski pokret i glazbu tako da će gledatelji dobiti dojam kao da listaju strip', kazao je ravnatelj. Što se tiče Slađane Kilibarde, pojasnio je da je ona u Gavelli napravila odličnu predstavu 'Osage', a i sama ima slično životno iskustvo kao ono o kojem Gavran piše u tekstu 'Kako je tata osvojio mamu', naime, samohrana je majka pa joj je pogled na tu temu iz vlastitog iskustva dodatan plus.
Otkrio je i to da mu dolazi jako puno mladih i talentiranih ljudi kojima također treba dati šansu. 'Govorim im da predlože tekst koji su oduvijek htjeli raditi i prema kojem osjećaju strast, i svaki pametan ravnatelj oduševit će se dobrom idejom i neće joj moći odoljeti', poručuje Drago Utješanović, novi ravnatelj Žar ptice.