ROVINJ PHOTODAYS 2012.

Kako grad brendirati fotografijom

02.06.2012 u 07:51

Bionic
Reading

Već tradicionalno u lipnju, petu godinu zaredom, u Rovinju je svečano otvoren fotografski festival Rovinj Photodays koji za mali jubilej donosi dosad najobimnije izdanje; posrijedi je cijela lepeza zanimljivosti za mnoge okupljene profesionalce, kao i za puke ljubitelje fotografije iz ovoga dijela svijeta, i to na čak petnaestak izložbi po cijelome gradu

Direktor festivala Denis Redić naglasio je međunarodni karakter cijele manifestacije i programske aktivnosti koje omogućuju platformu svim autorima koji se žele prezentirati radovima, razmijeniti znanja i iskustva s kolegama, dok se posjetiteljima pruža ležerna atmosfera za druženje, usvajanje novih znanja o fotografiji i fotografskoj umjetnosti.

Festival je otvorila ministrica kulture Andrea Zlatar Violić koja je u obraćanju podsjetila na razmatranje Rolanda Barthesa o smislu fotografije i kad je razložena do piksela.

U službenome dijelu programa predstavljene su odreda izložbe ponajboljih domaćih i svjetskih majstora fotografije, a održavaju se i brojne zanimljive radionice, predavanja te sastanci s poznatim autorima iz svih krajeva svijeta koji su ovih dana gosti u toj sve zanimljivijoj turističkoj meki sjevernoga Jadrana. Festival ovaj nema neku istaknutu, opću određenu godišnju temu, ali njegove izložbe podjednako obuhvaćaju teme i autore iz najrazličitijih područja klasične i suvremene fotografije, pa se u pojedinim kustoskim selekcijama prikazuje iznimno šarolik i širok raspon autorskih ostvarenja, a sva ostala događanja su planirana, tako da će na svoje doći različiti profesionalci u širokom žanrovskom spektru, kao i amateri u rasponu od onih ambicioznih s poluprofesionalom opremom pa do onih koji snimaju samo mobitelom.

Sve u svemu, moglo bi se reći da je Rovinj pronašao način na koji da zaokruži svoj zavidni turistički brend u važnom segmentu koji se u Hrvatskoj oduvijek iznova raspravlja kao nezaobilazna tema pod egidom turizam i kultura. Taj marketinško-turistički kamen mudraca u Rovinju je, čini se, riješen i on se zove - fotografija. No da bi sve to imalo pravoga smisla, da bi dodatno povećavalo opću atraktivnost Rovinja, potrebne su manifestacije svjetskoga kalibra kao što je primjerice izložba u Zavičajnom muzeju grada Rovinja naslovljena Između Amerike i Europe, na kojoj su izloženi radovi šestorice upravo veličanstvenih autora, a to su: Lewis Hine, André Kertész, Walter Rosenblum, Robert Capa, John Phillips i William Klein, sve stvaraoci različitih fotografijskih poetika, ali i sličnih tematskih interesa. U fokusu im je na širokom planu, s posebnim uvidom u detalje, život metropola početkom 20. stoljeća. Autor izložbe je kustos Walter Live iz talijanskog fotografskog arhiva CRAF, a izloženi radovi su godinama prikupljani u arhiv iz kojega su ovom prilikom u Rovinju izložena upravo ikonografska djela šestorice koja su snažno obilježila američku, ali i svjetsku fotografiju.

U istom muzeju postavljena je i izložba suvremene fotografije naslovljena Globalna fotografija desetorice istaknutih europskih fotografa koji se bave problematikom stanovanja. Riječ je o putujućoj izložbi koja je stigla na festival izravno s talijanskog festivala suvremene fotografije, SI FEST. U Galeriji Adris otvorena je izložba nazvana Prodaja snova – suvremena hrvatska modna fotografija. Hrvatski modni fotografi predstavljeni su radovima nastalim u proteklih deset godina. Kustosica izložbe je Sandra Vitaljić, a izlažu Mladen Šarić, Romano Decker, Dejan Kutić, Bruna Kazinoti, Mare Milin, Ivana Vučić, Marko Grubišić i Sanja Bistričić. Nagrada za životno djelo, posebno priznanje koje se svake godine dodjeljuje jednom autoru za dugogodišnje stvaralaštvo i doprinos u fotografiji, ove je godine pripalo velikom fotoreporteru Mladenu Tudoru.

U povodu toga u crkvici Sv. Tome priređena mu je retrospektivna izložba koja zaslužuje poseban osvrt. U Multimedijalnome centru postavljena je izložba finalista ovogodišnjeg festivalskoga natječaja među kojima su i još neotkriveni pobjednici. Radovi za jednu od izložbi nastali su i na Rovinjskim danima fotografije. (Što je naziv ove manifestacije na hrvatskome jeziku, ali nije u službenom optjecaju, valjda zbog internacionalizma.) Naime, gostujući prošle godine na festivalu, britanski fotograf Marcus Doyle snimio je vrlo atraktivne, noćne fotografije Rovinja i Pule izložene u galeriji Batana.

Tu su i fotografije istog autora na kojima je prikazana famozna riječka industrijska baština, a koje je festivalu ustupio Muzej moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. U Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu pak, gdje svi nagrađeni radovi s ovoga festivala odlaze u stalni fundus, početkom rujna održat će se izložba finalista Photodaysa 2011, kao i zasebna izložba dobitnika u kategoriji umjetnički koncept. U sklopu izložbi na otvorenome festival nudi najširem valu šetajućih turista i ostalih namjernika na ogled i radove reportera fotografskih agencija Cropix i Pixsell, pa su tako i najbolje novinske fotografije nastale protekle godine postale jedinstveni eksponati na čistom uzmorskome zraku. Također, nastavlja se prikazivanje fotografija hrvatskog mora i podmorja, u sklopu projekta Prijatelji mora, a ovogodišnji postav nazvan je Mediteranski eseji. Sve u svemu, u Rovinju je Mediteran kakav nikada nije bio.