KNJIŽEVNI PREGLED

Kratke forme za zajedničko čitanje u parkovima

07.05.2015 u 09:21

'Tjedni književni pregled'

Izvor: tportal.hr / Autor: tportal.hr/Mihaela Maras

Bionic
Reading

Festival europske kratke priče (FEKP) je najavio da će u petak 8. svibnja u 17 sati na Zrinjevcu održati veliko zajedničko čitanje, na koje su pozvani svi oni koji vole knjige. Zato ovotjedne književne preporuke posvećujemo kratkim formama, savršenima ako želite sudjelovati u književnom 'flashmobu'

Plan je jednostavan: dođite s knjigom koju trenutno čitate, sami ili s prijateljima, ponesite dekicu, otkrijte koje su knjige donijeli naši pisci, sjednite na travu i – čitajte. Za sve koji su zainteresirani sudjelovati u zajedničkom čitanju na Zrinjevcu u petak 8. svibnja od 17 sati preporučujemo pet naslova raznolikih kratkih formi, od priča o ljubavnim odnosima do poetskih eseja o duši i društvu.

Naravno, oni izvan Zagreba imaju priliku okupirati svoje lokalne parkove i opustiti se u prirodi - ako ne bude kiše - s knjigom u ruci.

'Nema se što učiniti' Korana Serdarević (Fraktura)

Korana Serdarević u dvadeset četiri priče istkala je pokrivač, čudesan pačvork, kojim se možemo ogrnuti i ljeti i zimi i kojem se vraćamo jer ga osjećamo svojim, obećava Fraktura u promotivnom materijalu za zbirku 'Nema se što učiniti'. Knjigu je pohvalila i književna kritičarka Jagna Pogačnik, ocijenivši je kao 'nevjerojatno zrelu' za debitanticu te je smjestivši uz bok 'U što se zaljubljujemo' Romana Simića. 'Nema se što učiniti' bilježi trenutke u kojima se brakovi, ljubavnici, majke i djeca, braća i sestre zateknu na rubu, ističe Pogačnik.

Korana Serdarević rođena je 1982. u Zadru, u kojem je završila osnovnu školu i gimnaziju. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu diplomirala je hrvatski jezik i književnost te komparativnu književnost. Radila je kao novinarka kulture Večernjeg lista i tjednika Forum, a bila je i suradnica nekih tjednika i portala. Od 2013. zaposlena je kao gimnazijska profesorica, a honorarno se bavi i prevođenjem s engleskog jezika. Sretno živi u Zagrebu kao supruga i majka blizanki.

'Knjiga priča' Igor Grbić (Hena com)

'Knjiga priča' je naslov dvojakog značenja – osim što taj naslov knjigu žanrovski definira i određuje, naslovnu imenicu u množini (riječ 'priča') u slučaju ove knjige valja čitati i kao glagol, jer 'Knjiga priča' je 'knjiga koja priča o pričanju priča' i u kojoj autor Igor Grbić uspješno rekonstruira načine na koje su, kroz povijest, priče bivale pričane/pripovijedane/pisane, piše kritičar Božidar Alajbegović o ovoj nesvakidašnjoj (meta)zbirci Igora Grbića

Ideja i koncepcija 'Knjige priča' jest pričati priču, napisati knjigu (priča) tako da ona kroz konkretne primjerke (priča) dočara razvoj pripovijedanja od davnina do suvremenosti te da simulira (nekad više a nekad manje stilizirane) načine na koje se kroz vrijeme priča oblikovala, pogotovo na Zapadu. 'Knjigu priča' otvaraju uzvišene teme (ljubav, zavičajnost) obrađene u oblicima pisanima na način mita, legende, bajke, nakon kojih slijede one ozbiljne (priče koje tematiziraju nacističke zločine, 2. svjetski rat ili one 'o ljudima koji vjeruju da se red uspostavlja razlikama'), a koje potom zamjenjuju trivijalne teme (seks, humor, nasilje), no ne nedostaje ni tzv. estetike ružnog, morbidnosti, trasha. Ukratko, ludilo u najboljem smislu te riječi!


'Književna groupie 2: Strovaljivanje' Pavle Svirac (Arteist)

Nastavak, druga knjiga vrlo dobro prihvaćene 'Književne groupie' đakovačkog studenta Pavla Svirca - upisanog na kroatistiku i turkologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu - napisana je u formatu svojevrsnog pikarskog romana i donosi autorovo satirično viđenje hrvatskog kulturnog establišmenta današnjih dana.

'Književna groupie' jedan je od zabavnijih fenomena hrvatske književne scene, karlkrausovska društvena kronika (sub)kulture i društva u kojem gubi na relevantnosti, što nadoknađuje narcisoidnošću, brutalna i ponekad vulgarna satira, ali i satara. 'Groupie' sve to ne čini sa zluradim cinizmom, kako bi očekivala publika odgojena na doslovnom, neposrednom, a često i posve neinventivnom dociranju političkih kolumnista; čini to s dobrom dozom dobrodušnosti, stavljajući samoga sebe na prvu liniju satiričnih udara, spremno ogoljujući svoje neglamurozne podbačaje, intelektualne, socijalne i (osobito) ljubavne, izlažući se beskompromisnoj (samo)ironiji.

'Strateg' Lana Derkač (Disput)

U dvadeset dva eseja okupljena u knjizi 'Strateg' pjesnikinje Lane Derkač propituju se raznorazne teme kao što su Čistina, Jezik, Čekanje, Prevođenje, Borba, Veličina... U razmišljanju o tim formalno egzistencijalnim temama autorica kreće od nule, na početku uvažava osnovno značenje naslovne riječi, ali ga ubrzo 'prebriše', od njegova se temeljnog značenja ili posve udaljuje ili ga znatno nadopunjuje. Njezinom osebujnom, lucidnom logikom svaka razmatrana riječ, pa i cijela tema, razrastaju se u sasvim nov književni svijet, postaju uporište za promišljanje jezika, fenomena svakodnevnice i suvremenog društva.

'Knjiga ogleda 'Strateg' pisana je protiv sebe i za vrijeme koje neće doći, jer je već odavno tu, između izmišljotina i krhotina pokušaja da se jeziku bez poezije vrati izgubljeno dostojanstvo. Dovoljno je samo pokušati', napisao je u pogovoru filozof Žarko Paić

'Drukčija od drugih' Lena Dunham (Algoritam; prevela Sandra Mlađenović)

Lena Dunham je kreatorica hit serije 'Girls', u kojoj također tumači glavnu ulogu umišljene mlade spisateljice Hanne Horvath koja pokušava ostvariti svoje twentysomething snove u New Yorku. Ali Lena Dunham je i mnogo više od toga - ona je glas generacije, uvijek spremna cvrkutati na Twitteru, uzor mnogim mladim ženama, a drugima posve odbojna, u čemu ima i doza mizoginije.

U 'Drukčijoj od drugih' Lena Dunham predočava iskustva koja mlada djevojka može doživjeti dok si krči put u životu: kako je to zaljubiti se, biti usamljena, imati pet kilograma viška iako jede samo zdravu hranu, dokazivati se u sobi punoj muškaraca dvostruko starijih od sebe, naći pravu ljubav i, ponajviše, kako je to imati hrabrosti da vjeruješ da baš tvoju priču vrijedi ispričati. Na pragu tridesete ona otvoreno, duhovito i s nepatvorenom iskrenošću i nevjerojatnom zrelošću piše o svemu što je do tada obilježilo njezino sazrijevanje – o bolnim vezama, (samo)kritikama i preispitivanjima, nesavršenom tijelu, psihičkim lomovima i nestabilnostima, pravim prijateljstvima i njihovoj snazi, o obitelji i djetinjstvu – uvijek iz svog originalnog, svježeg rakursa.