ŠTO ĆEMO ČITATI

Kratke, hibridne i digitalne - knjige 21. stoljeća

19.12.2011 u 14:57

Bionic
Reading

Britanski Guardian u tekstu naslovljenom 'Izdavaštvo 21. stoljeća izgrađeno na zdravoj radikalnoj tradiciji' donosi pregled najzanimljivijih novih trendova i ideja u izdavaštvu, kojem tehnološki napredak temeljno mijenja način poslovanja

Iako je prvi strah u vezi budućnosti knjige bio potaknut konzervativnim pogledom na svijet, činjenica je da tehnološka revolucija i internet ima sve veći utjecaj na to što i kako čitamo, pišemo te koje knjige i kako čitamo. Elektronički čitači imaju i tu prednost što mogu sadržavati desetine različitih romana i književnih djela, koje čovjek sa sobom, inače ne bi mogao fizički ponijeti, a u ovom slučaju mu je sve na dohvat prstiju u relativno jednostavnom formatu. No, to je tek jedan primjer inovacija koje se događaju oko knjiga i u izdavaštvu, potaknutih vrlim novim svijetom interneta i digitalne tehnologije.

Jedna od najzanimljivijih inovacije te vrste je tzv. hibridna knjiga, koju osmišljava njujorški nakladnik Melville House. Njihova je ideja spojiti tradicionalnu knjigu od papira s nekim digitalnim elementima, koje nazivaju 'iluminacije', koje se pregledavaju preko iPada ili smartphonea. Primjerice, iluminacije za neku priču mogu sadržavati dokumente iz perioda njena nastanka, informacije o autoru i slično, s time da se u Melville Houseu naročito bave time da izaberu najbolje.

Svoju ozbiljnost kada je riječ o hibridnim knjigama ovaj nakladnik je posebice dokazao ljetos, kada je izdao konceptualnu knjigu 'Dvoboj puta pet'. U njoj su se nalazile pripovjetke Anton Čehova, Josepha Conrada, Giacoma Casanove, Heinricha von Kleista i Aleksandra Kuprina, koje dijele naslov 'Dvoboj'. Uz knjigu su išle i digitalne iluminacije o povijesti dvoboja, te ostalim umjetničkim djelima koji se bave ovim danas zastarjelim načinom riješavanja nesuglasica.

Britanska izdavačka kuća Unbound je svoj uspjeh pak pronašla online, i to u pretplati. Nju su pokrenuli dvojica frustriranih pisaca, Justin Pollard i Dan Kieran, koji su počeli primjećivati da autori bivaju sve lošije plaćeni. Zato su se odlučili na radikalno drukčiji pristup izdavaštvu, te su lansirali portal na kojem pisci u dijelovima objavljuju svoja prozna djela. Prvi koji je probio led bio je Terry Jones, bivši pripadnik Montyja Phytona, a posjetitelji portala Unbound su uplaćivali različite financijske iznose kako bi nastavili čitati priču. U međuvremenu se Unbound može pohvaliti s više od 200 tisuća jedinstvenih posjetitelja, pa se planira i dio sajta koji će nuditi besplatno objavljivanje nepoznatim piscima.

Ima i onih koji se trude biti različiti od svih ostalih, poput izdavačkog pothvataBoxfiction. Ekipa iza ove firme smatra da je najveća pogreška izdavačke industrije forsiranje romana kao glavne literarne forme. Živimo u svijetu u kojem nam se tisuću stvari istovremeno bori za pažnju, a čitanje romana zahtijeva ipak kakav-takav mir i tišinu te, naravno, fokusiranje pažnje. Boxfiction zato nudi kratke krimi-priče, koje se u svojem prvom izdanju naslanjaju na TV-seriju BBC-ja 'Silent Witness'. Ove svojevrsne prozne epizode napisao je Nigel McCrery, koji je i kreator TV-serije, a nova se pojavljuje online jednom tjedno i može se pročitati preko iPhonea i sličnih uređaja. U Boxfictionu smatraju da je 'budućnost u serijaliziranom sadržaju', što nije nova ideja u izdavaštvu, samo što se ovoga puta događa na world wide webu.

Zato ne iznenađuje što su u online izdavaštvu odmah uključuju i stari, etablirani nakladnici, poput Penguin Books. Oni su baš ovog mjeseca pokrenuli svoj sajtPenguin Shorts, na kojem po iznimno povoljnoj cijeni prodaju originalna kratka djela autora poput Anite Brookner i Colma Toibina. Dugoročno je Penguinov cilj stvoriti potpuno novi književno-nakladnički format.