IMENA KOJA TREBATE ZAPAMTITI

Liječnik, psihologinja i nesuđena znanstvenica za štafelajem: Mladi slikari kojima predviđaju sjajnu budućnost otkrili su nam kako su završili u umjetnosti

25.12.2019 u 16:58

Bionic
Reading

Ovih dana u Galeriji Bačva Doma HDLU-a, popularnije u Meštrovićevom paviljonu ili Džamiji, okupili su se studenti likovnih akademija iz cijele Hrvatske, a za tportal je među svim tim mladim nadama iz Zagreba, Osijeka, Rijeke i Splita povjesničar umjetnosti i kustos Feđa Gavrilović odabrao troje najzanimljivijih na koje svakako treba računati u budućnosti. To su Tara Beata Racz, Petra Šabić i Ivan Barun, a koji su netom diplomirali na Akademiji u Zagrebu. Podružili smo se s njima i doznali kako ih je privukla umjetnost, kako se bore s egom i sumnjama, kako im ide prodaja njihovih radova, što poručuju onima koji podcjenjuju to čime se bave i što planiraju sada, nakon studija

'Ego makni koliko god možeš, to je najvažnije što sam dosad naučila', kaže nam Petra Šabić (Zagreb, 1995.), a koja je u rujnu diplomirala na zagrebačkoj Akademiji likovne umjetnosti (ALU), na studiju Likovne kulture.

'Ako si u umjetnosti, jako je bitno ostati skroman, što nije lako. Može ti se nekad dogoditi da ti u jedan dan dođe pet-šest ljudi i kupi ti sve slike na kojima si mjesecima radio pa da zato počneš misliti kako si baš super. To je najveća greška koju možeš napraviti kao student umjetnosti, ali i kao umjetnik u nastajanju, jer tvoj posao nije da dobivaš samo potvrde. Važan je proces i upravo zbog toga, zbog te mogućnosti stalnog istraživanja, odabrala sam baviti se umjetnošću. Rad je sve, bez njega nema rezultata, a rezultati ne moraju nužno biti materijalizirani kao slike i kipovi. Radi se više o duhovnom rastu koji se onda pretvara u koncept iz kojeg se stvara materija', kaže Šabić, kojoj je ALU bio način da spoji svoje različite interese.

'Jako me zanimala znanost, ali nisam htjela striktno studirati samo kemiju ili samo fiziku. Za umjetnost mi se činilo da je zapravo vrlo slična znanosti jer se obje na svoj način bave kreiranjem. Uz to, umjetnost je tako svevremenska i višedimenzionalna, a crtanje mi je uvijek bio neki oblik meditacije. Sve to, kao i iskrena ljubav prema stvaranju, poklopilo se pa je izbor ALU zapravo ispao potpuno prirodan, za što mislim da će na kraju reći svi koji upišu ovu akademiju. Možda u početku nisam bila sasvim sigurna da je to za mene, ali iznutra sam predosjećala da ipak jest i na koncu shvatila da trebam slušati baš taj dio sebe koji je bio kompletno prirodan. S vremenom sam u svom radu uspjela sintetizirati razne interese u cjelinu - psihologiju, filozofiju, fiziku, astrofiziku specifično, kemiju...', kaže nam Šabić.

O RADU PETRE ŠABIĆ:

Slikarsko zavođenje neuhvatljivim značenjima

Šabić na svojim platnima pokazuje otklon od figuracije prema ritmu čistih znakova, kaže nam Feđa Gavrilović, kojega smo pitali koji od studenata završnih godina akademija likovnih umjetnosti u Hrvatskoj najviše obećavaju. Gavrilović je povjesničar umjetnosti, kustos i likovni kritičar koji u svom radu mnogo prati i zastupa mlade, među ostalim ciklusom izložbi u zagrebačkoj Knjižnici Marije Jurić Zagorke pod nazivom 'Mladi likovni umjetnici u knjižnici'. Nedavno je u izdanju Frakture objavio knjigu 'Konkvistadori s kistom', u kojoj piše o slikarima domaće suvremene likovne scene.

'Crna platna Petre Šabić ispunjena su neobičnim crtežima, znakovima, slovima koja su ponekada drugačije zaokrenuta nego što bi bilo pravilno', kaže Gavrilović. 'Odaju dojam neobičnog koda kojim je ispisana stvarnost i u koji putem njih imamo uvid, poput protagonista filma 'Matrix'. U njima ima i odjeka uličnog umjetnika Basquiata, njegove sirovosti i neposrednosti, kao i nesputanosti i dionizijske erotiziranosti rave scene, koja isijava iz mraka klubova i prolazi gustim ritmovima te glazbe.

Ali taj kaos nije nasumičan. Iako ne možemo iščitati neko koherentno značenje iz tih razasutih črčkica, naslućujemo njihovu sinergiju na platnima i upravo je to ono što nam omogućava upuštanje u zanos dok ih promatramo. To su likovne situacije ili likovni trenuci koji nemaju prošlosti ni budućnosti, nego samo neprestanu sadašnjost koja traje koliko i izgovaranje neke od stvarnih ili izmišljenih riječi na njima.

Crna pozadina može označavati beskonačnu dubinu, poput one svemirske, ali i ravnu plohu slike po kojoj se crta, piše ili koja se farba i koja ne želi sugerirati baš nikakvu dubinu, kao što su činili brojni apstraktni umjetnici. Njezino slikarsko zavođenje posebno uzbuđuje zbog neuhvatljivosti i nesigurnosti značenja. Jer i neuhvatljivost i nesigurnost elementi su djelatnosti koju zovemo igra', ocjenjuje Gavrilović.

Tara Beata Racz (Zagreb, 1991.), dobitnica ovogodišnje nagrade za najbolju mladu umjetnicu na Bijenalu slikarstva, ALU je upisala nakon studija psihologije na Filozofskom fakultetu, nakon što je otkrila da joj nedostaje kreativnosti. Akademija ju je prije svega naučila samostalnosti, kaže nam.

'Naučila sam se oslanjati na vlastite snage u stvaranju, u pronalaženju svojih izvora inspiracije, svog kreativnog žara, uopće slušati samu sebe jer ovo je posao u kojem moramo sami sebe zastupati te sami gurati i gristi - nitko nas drugi neće poticati da radimo. Nekako smo u svemu tome sami i odgovorni sa sebe te kasnije za svoju karijeru i svoj umjetnički put', kaže Racz, a u svom radu, među ostalim, prikazuje 'živa, dinamična i razigrana' energetska polja koja se formiraju prilikom susreta ljudi.

'Kao psihologinju, zanimala me geštaltistička teorija polja i to kako mogu vizualno prikazati ono što se događa kad se ljudi susreću, kakve se emocije tada zbivaju te pokazati kontraste između topline i hladnoće, punine i praznine, lakoće i težine. Susret promatrača s tim slikama onda tvori novo energetsko polje', objašnjava Racz.

I Ivan Barun (Zagreb, 1988.) likovnu je akademiju upisao nakon drugog studija.

'Prvo sam završio Medicinski fakultet u Zagrebu. Crtam od malih nogu, kao što sva djeca čine, s time da većina njih prestane u nekom trenu. S crtanjem sam nastavio u osnovnoj i srednjoj školi i dalje kroz Medicinski fakultet, na kojem sam većinu predmeta položio tako što sam ih nacrtao - radio sam crteže bolesti koje bi mi olakšavale učenje. Na medicini sam shvatio da je i crtanje moj veliki interes za koji bi mi bilo žao da ne probam i da ne vidim kako je to biti s ljudima koji se stvarno bave time, kojima je to strast i primarni interes', kaže nam Ivan.

O RADU IVANA BARUNA

Krstarenje predjelima čudnog planeta

Barunove slike većih formata do sredine siječnja mogu se vidjeti u knjižnici na Krvavom mostu, kaže Feđa Gavrilović, kustos spomenute izložbe, posljednje ovogodišnje u ciklusu 'Mladi likovni umjetnici u knjižnici'. 

'U svom radu Ivan Barun nam prikazuje oniričke pejzaže, odnosno krajolike iz vlastitih snova koje bilježi. Pomalo nadrealni prizori slikani su mekim potezom, čime se postiže dojam snoviđenja koja nam se javljaju svake noći, kroz koja lagano plovimo ili u kojima osjećamo tjeskobu zbog potisnutih i ponekad teško dokučivih briga.

Njegova često velika platna komponirana su vrlo skladno, tako da s njih zrači neobičan mir, koji je tek malo poljuljan njihovom nedokučivošću. Tek toliko da taj mir ne bi bio dosadan.

Barun je uspješno spojio svoja dva interesa za ljudski um i slikarstvo. Za njega je slika sredstvo prizivanja određenog stanja, ritma ili osjećaja. Stanja koje već postoji u nama, a kontakt sa slikom ga budi i otključava. Njegova su ostvarenja poput golemih prozora svemirskog broda kojim krstarimo predjelima nekog čudnog planeta, koji se nalazi u nama, a možemo ga nazivati podsvijest, želje, sjećanja, snovi, strahovi ili kako god', kaže Gavrilović.

Studirati na ALU, dodaje, bilo je sasvim drugačije od studiranja na Medicinskom fakultetu, zapravo 'dijametralno suprotno'.

'Za razliku od većine drugih fakulteta na kojima, čini mi se, znaš što ćeš dobiti za određeni ulog, Akademija je na neki način kuhinja pri čemu sam kreiraš svoja jela - što ćeš dobiti, ovisi prvenstveno o tebi i tvom ulogu. Tako da Akademija može biti fantastično mjesto na kojem imamo atelje od jutra do večeri, uz savjete profesora i uz kreativnu prisutnost drugih studenata te veliku mogućnost istraživanja i učenja. S druge strane, neki ljudi kroz nju mogu proći bez ikakve koristi za vlastiti rast i razvoj. Meni je iskustvo na ALU bilo pozitivno jer sam na neki način učinio da mi takvo i bude', kaže.

Na medicini mu je dominantan interes psihijatrija pa ga sada zanima kako ideju mentalnog zdravlja spojiti s likovnim izražavanjem i pitanjem kreativnosti.

'Trenutno u bolnici Sveti Ivan na Jankomiru vodim grupe art terapije, a moj likovni rad jednim svojim dijelom naslanja se na tu ideju umjetnosti kao terapijskog rada', kaže Ivan te je u sklopu svog diplomskog rada napravio ciklus pod nazivom 'Borbe sa snovima'. To su, objašnjava, ako ne direktni prikazi i ilustracije snova, onda barem vizualni sadržaji nastali iz elaboracije onoga što je sanjao.

'Svako jutro bih se probudio, pisao bih snove, analizirao bih ih, od toga bih radio neke crteže i kolaže koji bi mi imali određeno značenje i malo-pomalo kreirao bih prizore koji su bili sublimacija mog unutarnjeg sadržaja. Na neki način bio mi je to egzorcizam, a na neki pokušaj shvaćanja onoga što se događa u mom nesvjesnom', kaže nam.

I Taru Beatu Racz zanima ekspresivna art terapija, iz koje je također odradila edukaciju. Dugoročno bi se, kaže, htjela baviti psihološko-kreativnim radionicama za djecu i odrasle.

'Planiram pokrenuti svoj obrt ili centar u kojem bih nudila razne oblike radionica. Uz to bih voljela držati poduke iz crtanja i slikanja i, naravno, baviti se slikarstvom. Sada sam si složila atelje i nastavila sam slikati. Bilo mi je neizrecivo bitno imati svoj prostor za stvaranje. Za iduću godinu pripremam tri izložbe, jedna će biti u Varaždinu, druga u Samoboru i treća u Zagrebu. Na svakoj bih voljela prezentirati različite stvari, tako da trenutno paralelno radim na nekoliko serija slika', kaže Racz.

O RADU TARE BEATE RACZ

Platna koja vas pozivaju da se izgubite u njima

Kao i Barun, Tara Beata Racz u svome slikarstvu bavi se ljudskom psihom i također je prije likovne akademije završila jedan studij, psihologiju, ističe Gavrilović.

'Spoj tih interesa uputio ju je na proučavanje i prakticiranje art terapije, metode rada s ljudima u kojoj ih se potiče da svoju unutrašnjost iskažu likovnim sredstvima i analiziraju nastale radove.

Tara je zainteresirana za ono arhetipsko u čovjeku. Zato su njezini prvi radovi bile izrazito materične slike maski, tih drevnih alata identifikacije čovjeka sa snažnim silama izvan njega i u njemu.

Bujanje i raznolikost materije na tim maskama analogni su doživljaju moći sveukupnosti žive i nežive prirode. Takvo misticističko povezivanje s prirodom nastavilo ju je intrigirati, pa je počela raditi slike šumskih duhova.

Simpatična stvorenja na njezinim crtežima i platnima titraju u intenzivnom koloritu i usitnjenoj teksturi koja ih gradi. Oni razveseljavaju i pozivaju da se izgubimo u njima, kao i u bogatoj i gustoj materiji njezinih ranijih radova ili u elementima koje predstavljaju', ocjenjuje povjesničar umjetnosti Feđa Gavrilović.

Na pitanje podcjenjuju li ljudi oko nje to čime se bavi, kaže da bude i toga.

'Neki misle da sve što radimo napravimo bez problema, u nekoliko minuta, s lakoćom i iz gušta, a ne znaju koliko je iza toga truda i unutarnje borbe. Stalno si u nekakvim nedoumicama, sumnjaš u sebe, uvijek su tu neki izazovi. Zato stvarno moraš voljeti ono čime se baviš i biti uporan jer u početku se to stvarno neće isplatiti. Puno više ćeš ulagati nego što ćeš dobiti zauzvrat. Naravno, nakon nekog vremena i to uloženo će se početi vraćati', kaže Racz, dodajući da tu i tamo uspijeva prodati svoje radove, uglavnom u sklopu prodajnih izložbi poput 'Plati i nosi'. Zna se dogoditi da joj se netko javi i nakon neke izložbe.

'Nemam puno kupaca, mogla bih ih nabrojati na prste jedne ruke, ali dobro je kada dođe do prodaje. Mislim da je publika ovdje prilično šarolika i da zapravo svatko može pronaći neku svoju nišu, kupce kojima se sviđa upravo taj senzibilitet. Možemo generalizirati, naravno, pa reći da najbolje prolaze slike pejzaža, sve ono što je smirujuće, lijepo, ugodno za oko, što bi ljudi voljeli imati u svom stanu, takav stil. Ja se ne vodim time i ne slikam ono što mislim da će se prodati, nego slušam sebe i pokušavam prikazati neki svoj unutrašnji svijet, pa kome se svidi - svidi', kaže Racz.

TaraBeata Racz, Ivan Barun i Petra Šabić
  • Tara Beata Racz
  • Tara Beata Racz
  • Ivan Barun, Tara Beata Racz i Petra Šabić
  • Tara Beata Racz
  • Ivan Barun
    +9
'Plati i nosi' Izvor: tportal.hr / Autor: Matej Grgić

Barun nam kaže kako mu tu i tamo dođe neki upit, ali da zasad nije imao previše iskustva s prodajom.

'Na Instagramu sam otvorio profil s idejom da tamo na neki način prezentiram svoj rad i ponekad stavim koju fotografiju procesa ili samo gotovog rada. To je ta dimenzija koju danas mladi umjetnici često koriste i kod nas i u svijetu. Zna mi se netko javiti tim putem ili jer je neku moju sliku vidio na nekoj izložbi', kaže Barun.

'Ne možeš biti umjetnik i očekivati ne znam kakav novac i slavu. To su krivi motivi, krivi razlozi, još pogotovo kad govorimo o specifičnoj sredini hrvatskog tržišta', kaže Petra Šabić te upozorava kako se na Akademiji zna dogoditi da te ponesu velika očekivanja.

'Meni je na mom odsjeku bilo prekrasno - bilo smo na Jabukovcu, u šumi, u odvojenom, čak i poluidealiziranom svijetu u kojem stvaraš svaki dan. Imala sam tu disciplinu i uvijek bih dolazila između osam i deset sati ujutro i nastojala da na faksu budem barem šest-sedam sati, čak i vikendima, da imam iskustvo tog aktivnog, intenzivnog i svakodnevnog rada. Kroz to se naravno prebaciš u neki skroz drugi film pa ti onda izlazak iz tog svijeta može teško pasti. I ja sam imala problema s tim suočavanjem, ali onda sam shvatila da razgovaram s ljudima koji isto kao i ja vole i žele umjetnost. Rekla sam si - 'otpusti strahove i budi iskrena'. A bez iskrenosti stvarno nema nikakvog rada', kaže Petra.

Grupne prodajne izložbe, dodaje, mogu jako pomoći umjetnicima da objektivno sagledaju svoje mjesto, 'i u odnosu na druge umjetnike, i u odnosu na tržište, i u odnosu na publiku'.

Petra Šabić, 'Quintessence', 2019., 200 x 165 cm, kombinirana slikarska tehnika na platnu
  • Petra Šabić, 'Runaway - Choice - Solution', 2019., kombinirana slikarska tehnika na platnu (akrilna boja, uljana pastela, suha pastela, markeri u boji)
  • Petra Šabić, 'The touch', 2018., kombinirana slikarska tehnika na platnu
  • Ivan Barun, San o zimskoj ekspediciji, 2019., ulje na platnu
  • Ivan Barun, San o kitu, 2019., ulje na platnu
  • Ivan Barun, San o trešnji, 2019., ulje na platnu
    +4
Radovi Petre Šabić, Ivana Baruna i Tare Beate Racz Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Petra Šabić

'Ima ljudi koji zbilja cijene i vole umjetnost. Surađivala sam i kolekcionarima i raznim galeristima i ta iskustva su mi pokazala da je zbilja koliko ljudi, toliko i pogleda na umjetnost. Meni su te različitosti prekrasne, ali ono najvažnije u svemu je sačuvati objektivnost - niti se precjenjivati niti se podcjenjivati jer ako se podcjenjuješ, možda si oduzimaš neka financijska sredstva koja možeš ulagati dalje u svoj rad', kaže Šabić i dodaje da je njoj to uvijek bio fokus prodaje - od svake prodane slike ostaviti polovicu ili više od pola iznosa za kupnju novih materijala i za nova eksperimentiranja.

Kada definira cijenu, fokusira se prije svega na format i na to koliko je vremena i materijala uložila u izradu djela. I ideja je tu, dakako, kao onaj vrlo zanimljiv dio - kako odrediti koliko ona košta, a naravno, ima i nekih njenih slika koje redovito izlaže, ali ih nikad ne bi prodala, 'da mi netko za njih ponudi ne znam koliku svotu'.

'Mislim da svaki umjetnik ima neke takve radove', kaže Šabić koja preferira velika platna i prodaje ih za između četiri i sedam tisuća kuna.

'Inače sam megaloman i većinom radim na platnima od 200x165 centimetara. Jednostavno, strašno volim tu slobodu, nema to veze s nečim drugim. Puno mi je lakše raditi na velikoj plohi jer to za mene nisu slike nego moji prostori. A normalno da se svatko ugodnije osjeća kad ima veliki prostor', objašnjava Petra.

Tara svoje crteže i slike prodaje za od 1000 do 10.000 kuna, ovisno o veličini i tehnici, a Ivan napominje kako se u cijene njihovih radova uključuju ne samo fizički materijal i vrijeme potrebno da se naprave, nego zapravo i sve vrijeme, trud, energija i novac koje je umjetnik uložio u svoju edukaciju, učenje i razvoj.

'Zato uglavnom imam neku svoju cijenu koju sam zamislio i trudim se ne odstupati od nje. Volim pristup bez previše mrdanja oko toga jer znam koliko mi samom vrijedi taj moj rad, odnosno koliko ga sam cijenim', kaže Ivan, a iduće godine u svibnju sprema izložbu u Galeriji Zlati ajngel u Varaždinu.

Petra također priprema izložbe. U svibnju će imati skupnu izložbu u zagrebačkoj Galeriji Forum, prije toga, u ožujku, predstavit će projekt kojim će spojiti književnost i vizualno, a namjerava upisati i slikarstvo jer je završila likovnu kulturu.

'Imam i narudžbe ljudi koji su prije kupovali od mene, pa me čeka i rad na tome. Sva sreća, nastavljam se baviti slikarstvom', kaže nam.

>>> Božić i Novu godinu čitateljima tportala čestitaju Mia Dimšić, Nina Badrić, Davor Bernardić, Marin Rozić…