Portal teatar.hr analizirao je zapisnik o nadzoru nad radom HNK u Zagrebu, objavljen na web-stranici Ministarstva kulture zajedno sa zapisnicima o nadzoru nad radom HAVC-a i HNK Rijeka. Teatar.hr odlučio je prvo analizirati zapisnik o nadzoru nad radom HNK u Zagrebu ne samo zato što je najopsežniji, nego i zato što su u njemu iznesene prilično teške optužbe na račun aktualne intendantice HNK u Zagrebu Dubravke Vrgoč, od koje se višekratno izrijekom traži da navodno protupravno stečena ili utrošena sredstva vrati u državni proračun
Za početak, teatar.hr ponavlja kako je tehnička zamjenica tehničkog ministra kulture Ana Lederer po službenoj dužnosti članica Kazališnog vijeća HNK Zagreb, dakle osoba zadužena za nadzor poslovanja, premda se sudi s tim istim kazalištem.
'Taj evidentni sukob interesa (o kojem bi nadležno povjerenstvo po prijavi HNK u Zagrebu trebalo odlučivati tek u studenome) po svoj je prilici u pozadini samog upravnog nadzora, a onda i njegovih nevjerojatnih zaključaka
Najšokantniji podatak vezan za zapisnik o upravnom nadzoru u HNK-u Zagreb isti automatski - diskvalificira, odnosno čini nezakonitim.
Naime, Ministarstvo kulture RH je na temelju čl. 38. st. 1. Zakona o kazalištima 1. travnja 2016. godine donijelo Odluku o provedbi nadzora nad zakonitošću rada i općih akata HNK u Zagrebu te je za provedbu nadzora imenovalo komisiju u sastavu:
Nikolina Šipić Pahanić - Služba za upravno-pravne poslove u kulturi
Vesna Soldo - Služba za normativne poslove u kulturi i medijima
Nives Milinković - Služba za normativne poslove u kulturi i medijima.
Zapisnik nadzora potpisala je, međutim, samo jedna i to četvrta osoba koja u komisiju nije ni imenovana, na osnovi čega proizlazi da su i vjerodostojnost zapisnika i njegovi nalazi vrlo vjerojatno protuzakoniti!
Rečena osoba zove se Zrinka Jonjić i zaposlenica je pravne službe Ministarstva, iako se to po rječniku i stavovima koje u zapisniku iznosi nikako ne bi moglo zaključiti. (Obratite pažnju na 'PREDEMT').
Naime, iako je Ministarstvo kulture nadležno samo za pravni nadzor, odnosno nadzor nad zakonitošću pravnih akata HNK u Zagrebu, Jonjić si u zapisniku prisvaja i ovlasti financijskog nadzora. To je, međutim, sitnica u odnosu na sljedeću rečenicu iz njezinog zapisnika:
'Ministarstvo kulture izražava zadršku u odnosu na postupanje tadašnjih predstavnika Ministarstva.'
Ili jednostavnije: Jonjić zapravo derogira prethodne odluke i akte Ministarstva kulture, čime ozbiljno dovodi u pitanje načelo pravnog kontinuiteta, a time i načelo vladavine prava!
Spomenuta skandalozna rečenica dio je onog segmenta zapisnika u kojem Jonjić nezakonitima proglašava određene dokumente HNK u Zagrebu, premda je suglasnost za njihovo donošenje dalo samo Ministarstvo kulture kao većinski vlasnik kazališta!
Podjednako skandalozna je i činjenica da je Jonjić u zapisniku navela sve brojeve i iznose ugovora što ih je HNK u Zagrebu u 2015. godini sklopio s dizajnericom Lanom Cavar, premda u ugovorima jasno stoji da predstavljaju poslovnu tajnu. Odlukom da se zapisnik s tim i takvim podacima objavi na webu Lani Cavar su ozbiljno narušena prava, stoga će se - kako nam je rekla u telefonskom razgovoru - još danas konzultirati sa svojom odvjetnicom oko zaštite istih.
Slične bi postupke mogla poduzeti još nekolicina osoba kojima je uz ime i prezime u zapisniku naveden i koeficijent plaće.
Jonjić se, međutim, tu ne zaustavlja nego tvrdi kako je angažman dizajnerice bio protuzakonit te da je za njega trebalo raspisati javnu nabavu! Zaposlenica Ministarstva kulture dakle tvrdi kako bi umjetnike trebalo angažirati putem javne nabave, pa po svoj prilici možemo u skoroj budućnosti očekivati tendere za redatelje, scenografe, kostimografe, skladatelje...
Posebnu pažnju zapisnik posvećuje trima projektima HNK u Zagrebu - Festivalu svjetskog kazališta, Radionici 'L'ecole des maitres' te Festivalu američkog avangardnog kazališta, tvrdeći - među inim - kako je riječ o 'novim poslovima koji ne ulaze u djelatnost HNK u Zagrebu'. Ista pak prema članku 6. važećeg Statuta HNK Zagreb glasi: 'priprema i organizacija te javno izvođenje dramskih, glazbeno-scenskih i drugih scenskih djela' te 'razvijanje kazališnog i kulturnog života u zemlji'.
Jonjić dovodi u pitanje i pravni status Festivala svjetskog kazališta, o čemu smo više puta pisali, no to je u konkretnom slučaju nadzora bespredmetna primjedba jer je isto to Ministarstvo za koje je proveden nadzor prethodno Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu odobrilo sredstva za provedbu rečenog festivala.
Naročiti biser jest tvrdnja iz zapisnika da bi zaposlenici HNK u Zagrebu trebali tražiti dozvolu Kazališnog vijeća za svaki posao koji za isto to kazalište obavljaju izvan matične kuće. Dakle ne za poslove koje obavljaju za sebe - kako to stoji u Zakonu o kazalištima - nego za primjerice svako gostovanje HNK ili pak za pokuse koji se povremeno zbog nedostatka prostora odvijaju na Zagrebačkom velesajmu!
I tako dalje, i tako dalje, i tako dalje...
Zapravo, jedini doista zanimljiv nalaz nadzora onaj je o trošku uređenja ureda intendantice Dubravke Vrgoč, a koji opet spada u financijski, ne pravni nadzor, pa se Ministarstvo kulture njime nije smjelo baviti. Riječ je o trošku od 101.069,96 kuna, koji sama Vrgoč ne negira, ali i tvrdi da nije riječ o neuobičajeno velikom iznosu jer taj prostor 'mora biti reprezentativan i funkcionalan'!
Na koncu, recimo i to kako su nam iz HNK u Zagrebu potvrdili da su još 26. rujna Ministarstvu kulture uputili očitovanje na dvadesetak stranica, a na koje do danas nisu dobili odgovor. Umjesto toga, po svoj prilici nezakonito sastavljeni zapisnik osvanuo je na web-stranicama Ministarstva kulture pa bi cijela priča epilog mogla dobiti na sudu', piše teatar.hr