KINO TUŠKANAC

Najiscrpnija retrospektiva poljskog redatelja Krzysztofa Kieślowskog

06.03.2019 u 10:29

Bionic
Reading

Zagrebačko kino Tuškanac od 6. ožujka počinje s dosad najiscrpnijom hrvatskom retrospektivom poljskog redatelja Krzysztofa Kieślowskog, sa cjelokupnim autorovim igranofilmskim opusom izuzev slavnog 'Dekaloga', uključivši i kino-premijere tri redateljeva igrana TV-filma

Retrospektiva donosi trinaest filmova, a počinje remek-djelom 'Kratki film o ubijanju' (1988.), 'proširenom' verzijom petog nastavka redateljeva desetodijelna 'Dekaloga', dramom u kojoj se isprepliću sudbine besperspektivnog mladića, sredovječnog taksista i mladog odvjetnika, najavljeno je iz Tuškanca.

Uoči projekcije tog filma, nagrađenog Nagradom žirija i međunarodne kritike u Cannesu i Europskom filmskom nagradom za najbolji film, uvodnu riječ o redatelju održat će filmski kritičar Tomislav Kurelec.

U srijedu se prikazuje 'Slučajnost' (1987.), drama koja kroz tri različite priče o mladiću koji pokušava uloviti vlak donosi tri njegove različite sudbine, a koja je zbog cenzure premijeru doživjela tek pet godina od snimanja. Iste večeri je i debitantski igrani kino-film Kieślowskog, suptilna politička drama 'Ožiljak' (1976.), na Poljskom filmskom festivalu 1976. ovjenčana Posebnom nagradom žirija i nagradom za najboljeg glumca.

Dan kasnije na programu je film 'Kinoamater' (1979.), o skromnom radniku kojem novi hobi promijeni život, nagrađen u Berlinu i Moskvi kojim je autor privukao pozornost međunarodne kritike, a u nastavku večeri slijedi drama Bez kraja (1985), prva suradnja Kieślowskog s Krzysztofom Piesiewiczom.

Za kraj tjedna, u petak, ostavljena je drama posvećena temi identiteta 'Dvostruki Veronikin život' (1991.), ovjenčana nagradom FIPRESCI i nagradom ekumenskog žirija u Cannesu, te Zlatnim lavom u Veneciji nagrađena drama 'Tri boje: Plavo' (1993.), prvi dio trilogije temeljene na boji francuske zastave te riječima parole na kojima se temelji francusko građansko društvo – sloboda, jednakost, bratstvo.

Trilogiju se nastavlja u subotu središnjim dijelom 'Tri boje: Bijelo' (1994.), crnohumornom kriminalističkom komedijom o opsesiji, osveti i iskupljenju koja je Kieślowskom donijela Srebrnog medvjeda za režiju u Berlinu, te 'Tri boje: Crveno' (1994.), cijenjenim završnim dijelom trilogije nominiranim za Oscara, Zlatni globus i Europsku filmsku nagradu, jednim od najboljih filmova 1990-ih uopće te ujedno redateljevim posljednjim filmom.

U nedjelju je na rasporedu djelo iz ranijeg razdoblja redateljeve karijere, igrani TV film 'Kratki radni dan' (1981.), drama temeljena na stvarnim događajima radničkih prosvjeda koji su tijekom lipnja 1976. godine potresali Poljsku, koja je službenu televizijsku premijeru imao tek 1996. godine.

Ponedjeljak donosi film 'Mir' (1981.), televizijsku dramu realiziranu 1976. godine, koja je do svoje TV-premijere bila bunkerirana zbog neizbježnih političkih konotacija priče o pojedincu suočenom s korupcijom te 'Osoblje' (1976.), redateljevo debitantsko dugometražno igrano ostvarenje.

Retrospektiva završava 12. ožujka 'Kratkim filmom o ljubavi' (1988.), 'proširenim' šestim filmom iz čuvena Dekaloga, izvorno televizijskog serijala temeljenog na Deset Božjih zapovijedi.

U djelu nagrađenom na Poljskom filmskom festivalu i San Sebastianu, Kieslowski je variranjem detalja iz Hitchcockova 'Prozora u dvorište' i 'Voajera' Michaela Powella stvorio kompleksan i osebujan etički univerzum s protagonistima suočenim s moralnim dvojbama koje moraju razriješiti, napominje se u najavi.