SENEKIN 'TIJEST'

Najokrutnija tragedija u povijesti zapadne civilizacije u Buljanovoj režiji pokupila pohvale u Austriji

28.06.2017 u 13:21

Bionic
Reading

Predstava 'Tijest' Lucija Eneja Seneke u režiji Ivice Buljana s velikim uspjehom prikazana je na Međunarodnom festivalu Art Carnuntum u Austriji. Riječ je o najvećem festivalu antičke drame i kazališta u njemačkom govornom području.

Utemeljio ga je prije dvadeset i sedam godina režiser Piero Bordin, a na njemu su dosad prikazane predstave Royal National Theatre iz Londona, La Mama iz New Yorka, Piccolo teatra iz Milana, Kazališta na Taganjki iz Moskve, Antičkog teatra iz Sirakuze, Globe Theatra iz Londona. U Carnuntumu su s predstavama gostovali redatelji Robert Wilson, Ellen Stewart, Peter Hall, Andrei Sherban, Peter Stein, Peter Brook, Tadashi Suzuki, Theodoros Terzopoulos, te glumačka imena kao Gerard Depardieu.

Festival se organizira svakoga ljeta na lokalitetu Carnuntum, prostoru koji je bio najveća rimska urbana cjelina u Srednjoj Europi. Danas je tu uređen amfiteatar u okolici kojeg je izgrađen jedan od najsuvremenijh muzeja koji prikazuje model rimskog graditeljstva.

  • +9
Predstava 'Tijest' Lucija Eneja Seneke u režiji Ivice Buljana Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Tijest/Press

Senekin 'Tiest' u produkciji Novog kazališta iz Zagreba, Festivala Zadar snova, Silba Environment Art i Mini teatra u Ljubljani, premijerno je izveden prošloga ljeta na otoku Silbi. Ivica Buljan okupio je na projektu scenografa Marka Požlepa, dramaturginju Svetlanu Slapšak, kostimografkinju Anu Savić Gecan, skladatelja Mitju Vrhovnika Smrekara, te Roberta Waltla kao Tijesta, Marka Mandića u ulozi Atreja i Milenu Zupančič kao Tantala. U predstavi nastupaju još Benjamin Krnetić, Gregor Prah, te Voranc i France Mandić, a izazvala je oduševljenje publike te sjajne kritike u austrijskim medijima.

Kritičar bečkog Der Standarda Michael Wurmitzer piše o ovoj najokrutnijoj tragediji u povijesti zapadne civilizacije kao o  'božjem prokletstvu koje kulminira Tijestovim otkrićem da je užinao vlastite sinove koje mu je podmetnuo brat Atrej'. Zaključuje da je riječ 'iznimno empatičnoj inscenaciji koja se samo s neznatnom hrpom pijeska i golim drvetom sjajno smješta u prostor amfiteatra, a kožusi, koturne i hlače ne skrivaju golotu tijela. Tužbe i optužbe sedmero izvođača odzvanjale su ne samo na glavnom prizorištu, nego i na brežuljcima naokolo. Električna gitara i violina razbijale su iluziju o antici, ali dodavale na gorljivosti uprizorenja.'

Kritičarka Michaela Mottinger detaljno analizira doprinos svakog od glumca u ovoj 'divljoj, razigranoj, vrlo fizičkoj, moćnoj i nasilnoj' predstavi i tvrdi da njihova predanost graniči sa transom. Mandić igra glavnog negativca, spletkara Atreja koji konspirativno traži naklonost publike, a Waltl igra dobroćudnog oca, cijelog u zlatu, koji spokojno jede i pije, dok su njegova oteta djeca žrtvovana u hramu. Zaključuje 'da se glumci fizički i psihički daju do kraja, bez imalo poštede i čuvanja', te da je 'Buljanova interpretacija hipnotički kazališni događaj koji na pametan način utvrđuje vječnu temu, a bespoštedno je i odlično odigran'.

Bečke dnevne novine Kurier kroz pero Barbare Palffy već u naslovu 'Mörderisches Festmahl, mörderisch gut' navode da je je riječ o 'ubojito dobroj predstavi' koja užas Senekine tragedije inteligentno izražava kroz grotesku. Članak završavaju sa usklikom 'Svjetsko kazalište!' (Welttheater!).