kinoportal

Okreće li se Disney u grobu? 'Snjeguljicu' ćemo više pamtiti po kulturnom ratu nego po samom filmu

22.03.2025 u 15:26

Bionic
Reading

U nizu igranih prepravaka klasičnih i suvremenih dugometražnih animiranih filmova studija Walt Disney, zasigurno se najosjetljivijim pokazala igrana inačica Disneyjeva epohalnog djela iz 1937. Snjeguljica i sedam patuljaka. Bilo je gotovo nemoguće realizirati novi film koji će se na bilo koji način približiti izvornom, a sve je zakomplicirao poprilično dramatičan rad na filmu

'Jednom davno u jednom mirnom kraljevstvu živjeli su čestiti kralj i kraljica. Više od svega željeli su imati dijete...'. Ovako počinje posljednja u nizu ekranizacija jedne od najpopularnijih bajki europske tradicije uz koje su odrastali mnogobrojni naraštaji diljem svijeta.

Fantastični pustolovni spektakl 'Snjeguljica' s jedne je strane igrana inačica animiranog klasika 'Snjeguljica i sedam patuljaka iz 1937. godine u produkciji Walta Disneyja, a s druge samostalni doprinos filmskim prilagodbama bajke koju su još 1812. godine objavili braća Jacob i Wilhelm Grimm. Proslavljeni njemački pripovjedači i sakupljači pučke tradicionalne proze, svoju su završnu verziju bajke o Snjeguljici predstavili sredinom 19. stoljeća kada je i uvrštena u njihovu zbirku priča. Pritom nije trebalo predugo čekati da se omiljeni zaplet o borbi dobra i zla prikazan kroz odnos naslovne ljepotice plemenitog srca i njezine također lijepe, ali zle maćehe, nađe ispred filmskih kamera.

Samo sedam godina nakon što su braća Auguste i Louis Lumière u prosincu 1895. godine u Parizu održali prvu javnu projekciju svojih kratkih dokumentarnih filmova, 'Snjeguljica' je zaživjela kroz kratki nijemi film u režiji Amerikanca poljsko-židovskog podrijetla Siegmunda Lubina. Godine 1916. snimljena je u SAD-u nova, jednosatna 'Snjeguljica' čiji je redatelj bio James Searle Dawley, a koja je očarala tada petnaestogodišnjeg Walta Disneyja, budućeg pionira i neimara umjetnosti, zabave i industrije animiranog filma. Dva desetljeća kasnije svijet je dočekao Disneyjevu 'Snjeguljicu i sedam patuljaka' koja je doslovce promijenila povijest sedme umjetnosti. I danas ga mijenja.

Izvor: Društvene mreže / Autor: CC: Cinematic Clips

Nasljeđe 'Disneyjeve ludosti'

Kako onda realizirati film koji se, htio-ne htio, mora nositi s takvom baštinom? Kakav je Walt Disney bio vizionar najbolje govori činjenica da je njegov tadašnji projekt prvoga američkog dugometražnog animiranog filma te prvog filma realiziranog tehnikom tradicionalne cel-animacije u medijima prozvan 'Disneyjevom ludošću'. Jer - tko bi gledao animirani film takvog trajanja? Ludost se isplatila jer je film postao umjetničkim i komercijalnim uspjehom koji je filmski odgojio nebrojeno mnogo gledatelja, a zavrijedio je i posebnog Oscara s njih još simbolično sedam malih. Nagradu je Disneyju uručila tada najveća dječja glumačka zvijezda Shirley Temple. I - kako sada sve to sustići?

Ovogodišnja 'Snjeguljica' također je djelo produkcijske kuće Walt Disney Pictures i nastavak je trenda snimanja igranih prepravaka klasičnih i suvremenih dugometražnih animiranih filmova Disneyja i njegovih baštinika. Trend se zahuktao planetarnim uspjehom filma 'Alisa u Zemlji čudesa' iz 2010. godine u režiji Tima Burtona koji se oslonio na animirani klasik iz 1951., dok su u proteklih petnaest godina zaredali manje ili više uspješni naslovi među kojima je publika ponajbolje reagirala na 'Knjigu o džungli', 'Ljepoticu i zvijer', 'Aladina' i 'Kralja lavova'. Ove pak godine u kina stiže igrani film 'Lilo & Stitch', a 2026. 'Vaiana.

Izvor: Društvene mreže

Snjeguljica u Palestini

Nova 'Snjeguljica' redateljsko je djelo Marca Webba iza kojega su dva dijela 'Čudesnog Spider-Mana', a koji je i pri tom projektu imao nelak zadatak nastaviti ondje gdje je sa svojim filmovima o Spider-Manu stao Sam Raimi. Oživljavanje bajke o sirotici koju progoni zla maćeha pokazao se još težim zadatkom, tim više jer je snimanje filma protjecalo uz niz kontroverzija. Prva se vezala uz izbor glavne glumice Rachel Zegler, baš kao što je različite ocjene dobio i angažman Halle Bailey u 'Maloj sireni' iz 2023. godine. Proslavljena ulogom u novoj 'Priči sa Zapadne strane', Rachel Zegler mlada je američka glumica čiji su roditelji kolumbijskog i poljskog podrijetla. I dok je u izvornoj bajci 'Snjeguljica' djevojka lica bijelog kao snijeg, u filmu se njezino ime veže uz snježnu oluju kada je rođena.

Uslijedila su negodovanja i oko odluke da se patuljci u priči realiziraju pomoću 3D računalne animacije. To je kritizirao glumac Peter Dinklage, Emmyjem nagrađen za seriju 'Igra prijestolja', zamjerivši producentima da se nisu odlučili za glumce niskog rasta, na što je odgovoreno da je ionako riječ o fantastičnim bićima iz pučke tradicije. Glavna glumica kritizirala je pak animirani film iz 1937. godine kao stereotipan u odnosima žena i muškaraca pri čemu princ de facto iskorištava Snjeguljičino stradanje nakon uzimanja otrovne jabuke, te je pohvalila feminističku promjenu u zapletu jer Snjeguljičin spasioc više nije princ, nego siromašni pobunjenik protiv strahovlade njezine maćehe. David Hunt, istoimeni sin jednog od koredatelja animirane Snjeguljice, nazvao je novi rad 'uvredljivim' izjavivši da se njegovi autori sada 'okreću u grobu'

Izvor: Društvene mreže / Autor: Entertainment Tonight

Ipak, javnost je najviše zaokupirala svađa između Rachel Zegler i Gal Gadot, zvijezde filmova o superjunakinji Wonder Woman, koja u ovogodišnjoj 'Snjeguljici' tumači kraljicu, odnosno zlu maćehu. Naime, pri eskalaciji rata u Gazi nakon terorističkih napada na izraelske civile 7. listopada 2023. od strane ekstremista iz redova Hamasa te brutalne odmazde Izraela nad cijelom Gazom, Gal Gadot je kao Izraelka podržala svoju domovinu, a Rachel Zegler palestinsko stanovništvo usred stradanja. Pritom se dio javnosti osvrtao na situaciju u kojoj 'Snjeguljica podržava Palestinu, a zla maćeha Izrael'. Naposljetku, filmska se Snjeguljica svojim komentarima uključila i u kontekst američkih predsjedničkih izbora poručivši 'F**k Donald Trump', nakon čega se ispričala, ali su joj pristalice ponovno izabranog predsjednika SAD-a zaprijetili bojkotom u kinima.

Film o snimanju Snjeguljice zanimljiviji od Snjeguljice

Što je na kraju uopće stiglo u kina? Čini se da je realizacija samog filma bila kudikamo uzbudljivija od završnog rezultata na velikom ekranu te će biti prava šteta ne odluči li se netko u budućnosti snimiti dramu o snimanju 'Snjeguljice'. U tom slučaju ne bi trebalo izmaštati ni svađe, ni otrovne jabuke, ni sočne psovke. Igrani je film nešto manje od pola sata dulji od animiranog izvornika pri čemu je redatelj nastojao u što većem broju kadrova doslovce rekonstruirati ono što su 1937. predstavili Walt Disney kao producent i skupina koredatelja. U tim vizualnim paralelama u dvorcu, šumi te u kolibi sedmorice patuljaka, novo ostvarenje postiže optimum jer funkcionira i kao posveta izvorniku, i kao autentično dočaravanje bajke novim tehničkim mogućnostima.

Priča je k tome u prvoj polovici filma na tragu one ranije. Spomenuti kraljevski par napokon dobije priželjkivano dijete, prekrasnu djevojčicu nazvanu Snjeguljica. Međutim, Snjeguljičina majka premine, oca očara zagonetna došljakinja, a on sam nestane u jednom od ratova. Nova kraljica željeznom rukom počne vladati zemljom, opčinjena svojom ljepotom koju joj stalno potvrđuje čarobno zrcalo. Kada primat u ljepoti preuzme stasala Snjeguljica, maćeha je odluči ubiti, ali je spasi lovac te djevojka otpočne novi život u kolibi sedmorice rudara. Ovdje priča poprimi posve novi smjer jer se, umjesto princa, u djevojku zagleda mladi pobunjenik čija skupina čini sve kako bi se suprotstavila kraljičinoj vladavini. A ona ima samo jedan cilj, eliminirati svoju suparnicu kada je posrijedi ljepota...

Snjeguljica i zla maćeha kao političarke

Ovako posložen spoj svima dobro poznate priče te novoga društvenog i političkog konteksta uglavnom djeluje nezgrapno jer se 'Snjeguljica' u jednom trenutku pretvara u filmski manifest u kojem se ne vodi samo borba dobra protiv zla, nego i prava svjetonazorska bitka u kojoj i Snjeguljica i zla maćeha postaju svojevrsnim političarkama. Nova je Snjeguljica pritom krajnje emancipirana, što je dobrodošao element, dok sve dobiva i konotaciju žensko-ženskog obračuna s marginalnim muškim likovima, što je također inovativno. Ipak, sve to počinje opterećivati izvornu bajku namijenjenu najmlađima i njihovim pratiteljima. Kao da je scenaristica, cijenjena dramatičarka Erin Cressida Wilson više vodila računa o publici kojoj se film prvotno ne obraća, nego li o adresatnoj publici, onoj koja se slatko uspavljivala slušajući bajku o Snjeguljici. I dok je prvi dio dinamičan, gotovo predinamičan kako bi se vremenski ostavilo mjesta za kasnije dopune zapleta, drugi dio sve više tapka u mjestu dok se iščekuje obračun zle maćehe sa Snjeguljicom.

Usto, teško je povjerovati da je Gal Gadot, osim ne misli li se u kontekstu priče na unutarnju ljepotu kao istinsku, manje lijepa od Rachel Zegler. Ljepota je očito u oku promatrača, ali sam film otvara previše pitanja da bi ga se odgledalo onako kako se gledalo Disneyjevo remek-djelo. Neopterećeno te uživajući u mašti, pokretu i likovnosti. S obzirom da je bajka o Snjeguljici 2012. godine dobila čak dvije nove holivudske inačice, razbibrižnu 'Snjeguljicu' u kojoj glume Lily Collins i Julia Roberts, te 'Snjeguljicu i lovca' s Kristen Stewart i Charlize Theron, realiziranu na tragu 'Gospodara prstenova, bajka braće Grimm i Disneyjev animirani film ostaju trajnim nadahnućem u tvornici snova. Ovogodišnji će film teško ostati nezamijećen, ali će ga se u konačnici više pamtiti po tome kako je sniman, nego li što je na kraju snimljeno.