Ad-hoc povjerenstvo za Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu nakon provedene istrage u svojem je izvješću ocijenilo kako nije potrebna smjena aktualne Uprave središnjeg nacionalnog teatra, te pozvalo na rješavanje problema dijalogom i radom na internoj komunikaciji
Povjerenstvo je osnovano na prijedlog iznesen na tematskoj sjednici Odbora za obrazovanje, znanost i kulturu Hrvatskog sabora i u dogovoru sa suosnivačem Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu, Gradom Zagrebom, a dobilo je mandat da u ime osnivača razgovara s predstavnicima umjetnika, zaposlenika i Upravom HNK, kako bi dalo svoje neovisno i stručno mišljenje o situaciji u tome kazalištu.
Članovi povjerenstva, dramska umjetnica Marija Sekelez, baletna pedagoginja Andreja Jeličić te dirigent i skladatelj Berislav Šipuš, održali su četiri konzultativna razgovora s predstavnicima ansambala Drame, Baleta, Opere i s Upravom, te tri s ministricom kulture i medija Ninom Obuljen Koržinek.
U zaključku izvješća koje je podnijelo Ministarstvu kulture i medija, Povjerenstvo ističe da razrješenje Uprave HNK-a Zagreb ne bi trebalo razmatrati. Uprava treba nastaviti angažman do kraja mandata, a probleme (koje se ne smije ignorirati) treba rješavati dijalogom unutar svakog ansambla, smatra Povjerenstvo.
Utvrđeno je da je komunikacija na relaciji Uprava - zaposlenici očito otežana. Dok se u nekim slučajevima odvija gotovo bez ikakvih problema (Drama), u Baletu postoje određene poteškoće ali uz dojam da se one uz malo napora mogu uspješno riješiti. Kao najveći problem izdvojen je ansambl Opere, čiji su predstavnici, ističe se u izvješću, 'zatvoreni za bilo kakvu mogućnost nastavka suradnje s Upravom i smatraju da je njihovo pravo zahtijevati ultimativnu smjenu ove, i postavljanje v.d. Uprave'.
S druge strane, članovi Povjerenstva uočili su da je Uprava spremna na angažman i dijalog kako bi se problemi rješavali.
Komunikaciju zadržati u okvirima profesionalne etike pazeći na ugled kazališta
Neki članovi Povjerenstva u izvještajima su se referirali na podatke koje iznose predstavnici sindikata vezane uz optužbe za zlostavljanje, broj zaposlenika (umjetnika i ostalih) koji su napustili HNK, probleme u organizaciji te posebno poteškoće u radu tehnike. Istovremeno, istaknuta je činjenica potpuno neprimjerene komunikacije sindikalnih predstavnika, uključujući ultimativne pa i prijeteće poruke Upravi, ali i Ministarstvu, iznošenje neistinitih optužbi u javnosti, iscrpljivanje Uprave stalnim prijavama različitim inspekcijama i javno-pravnim tijelima, što je kulminiralo podizanjem kaznene prijave u studenom 2020. godine, ali se nastavlja i dalje.
Poštujući pravo na iznošenje vlastitih stavova, te pravo i obvezu da se sumnja na bilo kakvu nepravilnost prijavi, Povjerenstvo apelira na zaposlenike, a posebno na članove Radničkog vijeća, da komunikaciju s Upravom i osnivačima zadrže u okviru profesionalne komunikacije utemeljene na etičkim načelima koji neće narušavati ugled kazališta i ometati rad kolega.
Što se tiče organizacije rada tijekom pandemije, članovi Povjerenstva ističu uglavnom primjere koje su iznosili sindikalni povjerenici. Ministarstvo je na raspolaganje stavilo podatke o poštivanju epidemioloških mjera kao i podatke o kršenju mjera od strane dijela zaposlenika. U izvješću se posebno naglašava da ostaje otvoreno pitanje mogućnosti nastavka rada nastave li pojedini umjetnici izbjegavati testiranja te je izražena sumnja da će se u dijelu ansambala moći nastaviti rad nastavi li se s s opstrukcijom rada usklađenog s epidemiološkim mjerama.
Članovi Povjerenstva u izvješću predlažu da se Upravu uputi da se maksimalno angažira u dijalogu sa svim predstavnicima ansambala. Naglašeno je kako bi u svim kulturnim ustanovama trebalo ulagati u obrazovanje i stjecanje vještina dobrog upravljanja, a u slučaju teško rješivih problema treba identificirati pojedince koji mogu preuzeti ulogu medijatora.
Repertoarno, umjetnički i financijski pohvalni rezultati
Kako se navodi u izvješću, u razmatranju repertoarne politike i umjetničkih dosega u mandatu aktualne Uprave, potvrđen je uspjeh svih ansambala u proteklom razdoblju, i u matičnom kazalištu i na gostovanjima u Hrvatskoj i inozemstvu. Posebno su istaknuti i iznimni rezultati koji se odnose na financijske pokazatelje, za koje se napominje kako su neusporedivo uspješniji u odnosu na ranije uprave, kao i iznimni rezultati u smislu posjećenosti kazališta, koprodukcija, međunarodnih gostovanja itd.
Kao segment u kojem se postižu izvrsni rezultati izdvojena je Drama, te je opći dojam Povjerenstva da u ansamblu Drame nema problema koje bi trebalo posebno isticati, osim što se članovi ansambla osjećaju ometani i uznemiravani prosvjedima i trenutnom situacijom u drugim dijelovima kazališta.
U Baletu je naglašen problem 'starosti' ansambla, te nepovoljni uvjeti osobito za strane plesače, ali je istaknuto da je u proteklih nekoliko godina stasala generacija izvrsnih solista te je prepoznat dobar omjer između tzv. klasičnog bijelog baleta i suvremenih koreografija. Opći je dojam da se ravnatelj Baleta uglavnom dobro snalazi i donosi uglavnom dobre repertoarne odluke.
Najviše primjedbi bilo je na repertoar Opere koji, kako se tvrdi, 'nema jasnu koncepciju ili viziju, te 'operni segment' stagnira i preživljava', iako su istaknuti brojni vrhunski projekti realizirani u proteklih sedam godina. Posebno se postavilo pitanje koprodukcijskih projekata te nedostatne zastupljenosti djela hrvatske operne literature.
Usto, predstavnici ansambla u razgovoru s Povjerenstvom istaknuli su da je velik broj radnih mjesta i dalje nepopunjen te izrazili nezadovoljstvo nedovoljnim brojem gostovanja renomiranih inozemnih umjetnika-solista i dirigenata.
Kao osnovni problem prepoznata je činjenica da tri ansambla HNK-a Zagreb dijele jednu scenu, što izaziva brojne organizacijsko-logističke poteškoće, a to je Povjerenstvo ocijenilo negativnim i pogubnim za sve segmente rada HNK-a Zagreb. Kao drugi strukturni problem izdvojen je zakonski okvir koji ne omogućuje nužno kontinuirano pomlađivanje ansambla. Taj je problem najveći u Baletu, ali je prisutan i u ansamblu Opere.
U zaključku izvješća pohvaljene su inicijative osnivača za rješavanjem problema nove scene u Adžijinoj ulici kao i angažman Ministarstva na izradi prijedloga novog Zakona o kazalištima u okviru kojeg se mora naći rješenje za strukturne probleme.