PREMIJERA NA SFF-U

Dokumentarni film o beogradskoj izložbi Marine Abramović: Što je kraljici performansa zaista značio povratak kući

17.08.2020 u 11:13

Bionic
Reading

U sklopu ovogodišnjeg online Sarajevo Film Festivala premijerno je prikazan dokumentarni film 'Povratak kući - Marina Abramović i njena djeca' u režiji Borisa Miljkovića koji nudi intiman uvid u beogradsko finale njene retrospektivne putujuće izložbe 'Čistač'

Retrospektivna izložba Marine Abramović, 'Čistač' od 2017. je obišla nekoliko europskih gradova, a u beogradskom Muzeju savremene umetnosti prikazivala se od 21. rujna 2019. do 20. siječnja 2020. Nudila je kronološki uvid u sve faze kompleksne karijere ove umjetnice svjetskog glasa - od njenih ranih slikarskih i konceptualnih radova, preko solo performansa i zajedničkog rada s Ulayem, do kultnih radova iz samostalne karijere. I bila je, dakako, senzacija, brojeći oko 70 tisuća posjetitelja i koštajući za ove prostore vrtoglavih 1,3 milijuna eura. Abramović ju je u svom rodnom Beogradu otvarala čak tri puta - za državne i druge VIP uzvanike, za medije u cik zore i potom za stručnu javnost i druge goste. Održala je i izuzetno posjećeno predavanje-performans na ledini u blizini MSUB-a na Ušću.

Artist as cleaner
  • Sleeping Under the Banyan Tree, 2010.
  • The Artist is Present, The Museum of Modern Art, New York, NY 2010
  • Rest Energy, Dublin, 1980.
  • Marina Abramović
  • Waiting for An Idea, 1991.
    +7
Marina Abramović: Čistač Izvor: Licencirane fotografije / Autor: Marco Anelli

Dokumentarac 'Povratak kući - Marina Abramović i njena djeca', pokazuje pozadinu beogradskog 'Čistača', prateći umjetnicu gotovo u stopu tijekom svih njenih priprema za izložbu te opisujući dileme koje su je okupirale tijekom mladosti u rodnom gradu. Abramović je uoči premijere na SFF-u dala intervjuu za Variety u kojemu je komentirala kako je uvijek bila neprihvaćena i neshvaćena.

'Moja generacija umjetnika nikada me stvarno nije prihvatila kao umjetnicu', požalila se, objašnjavajući da je pojedinima nemoguće shvatiti kako netko dobije toliku pažnju samo time što sjedi na stolici i ne radi ništa. 'Oni ne razumiju što to stvarno znači, konceptualna umjetnost, što znači (umjetnost) performansa', izjavila je Marina Abramović, u čijoj je umjetnosti rodni grad bio i ostao jedan od fokusa.

'Ne možete odvojiti svoju zemlju od sebe... Gdje god živite, imate porijeklo, imate povijest, imate tu tradiciju. Mnogi moji radovi odnose se na zemlju iz koje dolazim, ali ne moram imati vezu. Veza je u vašoj DNK', kaže Abramović.

Redatelj dokumentarca Boris Miljković za Variety je rekao da mu je Abramović omogućila korištenje arhivskih video snimki, uključujući i čuveni maratonski performans 'Umjetnik je prisutan' u njujorškoj MoMA-i, te snimku legendarnog performansa 'Ljubavnici' na Velikom kineskom zidu, koji je označio kraj njene dugogodišnje emotivne i partnerske veze s nedavno preminulim njemačkim umjetnikom Ulayem. 'Dala mi je prava da koristim sve iz njene povijesti… Radi što hoćeš, rekla je', naveo je Miljković.

Film se osobito bavi suradnjom Abramović s mladim umjetnicima koji su tijekom trajanja izložbe ponovno izvodili neke od njenih čuvenih performansa. Marina nikad nije imala djecu jer se bojala da bi je ona 'odvojila od kreativnosti', ali je oko sebe, kaže Miljković, 'uvijek okupljala čitavo pleme mladih ljudi koji je prate i ponašaju se kao njena djeca'. 'Veoma duboka veza je među njima', rekao je.

Retrospektiva 'Čistač' nudila je preko 120 radova Marine Abramović, među kojima su se našla antologijska djela umjetnosti performansa, serija 'Ritam', 'Lips of Thomas', 'Relacijski radovi', 'Prelazak preko noćnog mora', kao i djela koja su obilježila njen recentniji opus ('Balkanski barok' - za koji je 1997. dobila Zlatnog lava na Bijenalu u Veneciji, 'Sedam lakih komada' i 'Umjetnik je prisutan'.