Projekt 'Same as it Ever Was' Mije Roth i Tončija Čerine, s kojim Hrvatska odlazi na 18. Venecijanski bijenale arhitekture, predstavljen je u petak u Lonjskom polju, koje je njegovo ishodište, ali i lekcija za otvaranje tema o suživotu čovjeka i prirode u budućnosti
"Same as it ever was", pjevali su Talking Heads prije 43 godine u svom ponajvećem hitu "Once in a Lifetime". Upravo su ovaj stih arhitekti Mia Roth i Tonči Čerina izdvojili kao naslov hrvatskog nastupa na ovogodišnjem Venecijanskom bijenalu. Koncept paviljona predstavljen je u petak u prekrasnoj atmosferi Lonjskog polja, koje je njegovo ishodište.
Projekt su na konferenciji za medije predstavili ministrica kulture i medija Nina Obuljen Koržinek, ravnateljica Uprave za razvoj kulture i umjetnosti Ministarstva kulture i medija Nevena Tudor Perković, predsjednik Udruženja hrvatskih arhitekata Roman Šilje, povjerenici nastupa Mia Roth i Tonči Čerina, kustos diskurzivnog programa hrvatskog paviljona Ivica Mitrović, autori produkt dizajnerskih elemenata paviljona Vedran Kasap i Ozana Ursić te autor ambijentalnih zvučnih instalacija Niko Mihaljević. Prisutne su pozdravili pročelnica za poljoprivredu, ruralni razvoj, zaštitu okoliša i prirode Sisačko-moslavačke županije Anita Sinjeri Ibrišević i Damir Culjak, v.d. ravnatelja Parka prirode Lonjsko polje.
Mia Roth rekla je na konferenciji za novinare da su Lonjsko polje i njegove fenomene uzeli kao lekciju u kojoj su kroz niz stoljeća formirane ekspresije života koji se odvija u simbiozi s prirodom, na način da nitko nema hijerarhiju ili primat, već priroda, čovjek i životinje, svi zajedno, koegzistiraju u harmoničnom okolišu.
Tonči Čerina rekao je da se hrvatski nastup sastoji od fizičkog dijela, prostorne instalacije, te diskurzivnog koji se odvija tijekom cijelog bijenala. "Prostorna instalacija polazište uzima od vidikovaca izvedenih u Lonjskom polju te služi i kao mali uređaj koji uz zvučne intervencije pokušava gledatelja barem na trenutak izbaciti iz kolotečine i promijeniti percepciju okoliša, što je potrebno da bi se došlo do promjene".
"Drago mi je da ćemo u Veneciji prezentirati ovakav projekt jer to nije samo izložba dometa i rješenja, nego i platforma koja potiče na razmišljanja. Ovogodišnji hrvatski nastup sigurno će biti važan i vrijedan doprinos toj smotri", istaknula je ministrica dodavši da je proračun nastupa 120 tisuća eura, te još 90 tisuća eura za najam prostora.
Hrvatski paviljon za Venecijanski bijenale arhitekture oda je ambijentima suživota divljeg i domaćeg, prirodnog i proizvedenog, živog i neživog. Ishodište projekta je močvarno područje Lonjskog polja gdje kulturni krajolik nastaje stoljetnom simbiozom prirode koja je u stalnoj mijeni i zajednica koje mu se prilagođavaju. Ovaj je kontekst pozadina diskurzivnog programa hrvatskog paviljona, kao kontinuirani laboratorij u stvarnom vremenu, usmjeren na istraživanje budućnosti arhitektonske prakse i obrazovanja.
Hrvatski paviljon u Arsenalu bit će prostorna instalacija koja pripada bestijariju vidikovaca u močvarnom području Lonjskog polja. Instalacija uključuje fizičke i virtualne segmente izravno vezane uz fenomene polja, odnosno njihovu interpretaciju koja postaje sredstvo za razumijevanje povezanosti prirode i kulture. Parafraziranjem poznatog, izgrađena infrastruktura komunicira elementarnim prepoznavanjem onoga što je prisutno u subliminalnom, u kolektivnom sjećanju.
Diskurzivni format hrvatskog paviljona uključuje niz lokacija (Venecija, Ljubljana, Split, Motovun, Milano te Lonjsko polje) na kojima će se, kroz popratne aktivnosti te u suradnji s obrazovnim institucijama, tijekom trajanja Venecijanskog bijenala održavati radionice. Rezultati ovog programa, uz pripadajuće tekstove pozvanih gostiju koji će opširnije istražiti navedene teme, bit će objavljeni na web stranici paviljona te u knjizi čija je promocija, kao retroaktivan zapis rasprava, radionica i promišljanja, planirana na samom zatvaranju Bijenala. Radionice testiraju buduće teme i aktivnosti u obrazovanju arhitekata, dizajnera i stručnjaka srodnih disciplina. Odgovarajući na temu “The Laboratory of the Future” koju je postavila kustosica ovogodišnjeg Bijenala Lesley Lokko, diskurzivni i obrazovni program predstavlja kontinuirani interdisciplinarni proces usmjeren prema promjeni pristupa djelovanju u prostoru, fokusirajući se na alternativne budućnosti.
Službeno svečano otvorenje hrvatskog paviljona planirano je za 19. svibnja 2023. u 11 sati, potom slijedi okrugli stol na kojem sudjeluju Martin Avila (Konstfack, Stockholm), Harriet Harriss (Pratt Instiitute, New York) te James Auger (Crap Futures, ENS Paris-Saclay), a moderirat će ga Ivica Mitrović (Umjetnička akademija, Split).
Mia Roth i Tonči Čerina surađuju od 1999. godine i za svoj su rad osvojili brojne domaće i međunarodne nagrade. Isprepliću praksu s pedagogijom i istraživanjem, posebno fokusirajući se na prostorne izraze javnog interesa. Luka Fatović član je ureda Roth&Čerina od 2019. godine i suradnik na nizu nagrađivanih projekata. Vedran Kasap i Ozana Ursić od 2012. godine rade zajedno kao Clinica Studio, vodeći ured za prostorno oblikovanje, muzejske izložbe i dizajn interakcija. Niko Mihaljević vizualni je umjetnik, grafički dizajner i predavač. Mia, Tonči, Vedran, Ozana i Niko dio su tima koji je projektirao infrastrukturu za posjetitelje Lonjskog polja. Ivica Mitrović od 2001. godine istražuje i bavi se obrazovanjem u području kritičkog i spekulativnog dizajna. Tim isprepliće svoje interese i preokupacije u hrvatskom paviljonu, spajajući instalaciju sa širokim diskurzivnim formatom o mogućim budućnostima.
Sve informacije možete saznati na službenoj stranici.