Na Kvarneru se upravo odvija poveći kulturni skandal, a glavni akteri su Grad Rijeka, Festival Opatija i tvrtka IPL ART d.o.o., iza koje stoji Iva Piglić, organizatorica nekoliko opatijskih i riječkih izložbi koje su novinari iz kulture redovno problematizirali u svojim rubrikama
Na Kvarneru padaju teške optužbe nastavno na organizaciju izložbi 'Mi.Ona.Coco' i '1. Biennale Opatija', ali i nekih ranijih izložbi, a glavni akteri su Grad Rijeka, Festival Opatija i tvrtka IPL ART d.o.o., iza koje stoji Iva Piglić. Reference ove organizatorice izložbi novinari kulturnih rubrika propituju još otkako je prije dvije godine u Paviljonu Juraj Šporer u Opatiji postavila izložbu grafika Pabla Picassa i Joana Miróa, o čemu je razočarano izvijestila novinarka Jutarnjeg lista Patricia Kiš Terbovc.
Na svojoj je osobnoj stranici PerceiveArt nezavisna kustosica i povjesničarka umjetnosti Sonja Švec Španjol također prije nekoliko dana objavila temeljit osvrt na 1. Biennale u Opatiji. Riječ je o manifestaciji koja je, unatoč svom nazivu, najavljena i za sljedeću godinu, kada se obilježava 180 godina turizma u Opatiji.
U svom osvrtu kustosica Švec Španjol propituje kompetentnost organizatorice ovih izložbi (kontaktirali smo i Piglić koja sve te navode odbacuje), a za njezine ranije izložbe tvrdi da su sumnjive kvalitete, posebice s obzirom na porijeklo radova kojima su se bavile.
Njezin je tekst prenio i nedavno pokrenuti riječki portal ArtKvart.hr, da bi zatim zatražio komentar prozvane organizatorice ovog opatijskog događanja, na što im je ona zaprijetila tužbom.
Recentni primjer iste organizatorice je i izložba inspirirana Coco Chanel, koja je nedavno bila postavljena u prostoru stare Name na riječkom Korzu. O izložbi je kritički pisala novinarka spomenutog riječkog portala Iva Radić. I ona je zamjerila organizatorima previsoku cijenu ulaznica (12 eura), a u završnoj je rečenici ustvrdila da se radi o 'najtužnijoj izložbi', običnoj zamki za turiste.
'Uputivši poziv na razgovor organizatorici izložbi, cilj je bio ponuditi medijski prostor koji ne isključuje niti jednu sukobljenu stranu, već upravo suprotno, daje mogućnost ravnopravne reakcije na objavljene kritičke tekstove. Problematika potonjih, ne odnosi se na pojedinačnu osobu, ona je reakcija na ustaljeni sustav koji se ne polemizira otvoreno, a što je rezultiralo individualnim propitkivanjem statusa jedne javne osobe, koja u ovom slučaju, zastupa struci diskutabilne stavove i/ili programe. Naš poziv je i dalje otvoren", rekla nam je Katarina Podobnik, povjesničarka umjetnosti, kustosica i glavna urednica portala ArtKvart.hr kojemu je Piglić zaprijetila tužbom.
Grad Rijeka je tvrtki IPL art d.o.o dao atraktivan prostor besplatno na korištenje
Osim organizacije Piglić, spomenute izložbe veže činjenica kako o njima ne postoje osnovne informacije, što su organizatorici također zamjerali kustosi i likovni kritičari. Za prvu izložbu (grafike Picassa i Miróa) se, prema njihovim riječima, nije znao kustos niti odakle su bile pristigle umjetnine, dok je za drugu (Mi.Ona.Coco) bilo propušteno navesti tko je njezin autor. Iz medijskih napisa jasno je i da Iva Piglić ima podršku gradonačelnika Grada Rijeke Marka Filipovića, koji joj je za izložbu inspiriranu Coco Chanel dao i veliki i značajni prostor na korištenje, bez javnog natječaja. Unatoč takvom dogovoru, i ovu je izložbu Piglić - prema mnogima - preskupo naplatila (cijena ulaznice bila je 12 eura).
Gradske vijećnice Iva Davorija i Maša Magzan u proteklom su razdoblju postavile dva vijećnička pitanja pisanim putem gradonačelniku, problematizirajući ovaj model. Gradonačelnik Filipović pravdao se kako vjeruje da će zbog izložbe 'Mi.Ona.Coco' - u čijoj je najavi stajalo da ima i humanitarni karakter - taj poslovni prostor postati atraktivniji potencijalnim budućim zakupcima, a također je istaknuo i podršku projektu riječkog Centra za ženske studije Filozofskog fakulteta u Rijeci i Akademije primijenjenih umjetnosti.
'Nismo u partnerskom odnosu, niti dajemo punu podršku navedenoj tvrtki'
Kontaktirali smo i Akademiju i Centar za ženske studije - posebno nas je, s obzirom na cijenu ulaznice, interesiralo jesu li studenti bili plaćeni za svoj angažman i u kojoj mjeri - a oni su oštro demantirali suradnju i partnerstvo s tvrtkom Ive Piglić.
'Centar za ženske studije pri Filozofskom fakultetu u Rijeci nije podržao, niti je na bilo koji način sudjelovao u organizaciji, pripremi i postavu izložbe "Mi. Ona. Coco" koja je otvorena 1. lipnja 2023. godine u Rijeci u organizaciji trgovačkog društva IPL ART d.o.o.', stoji u demantiju kojeg potpisuje koordinatorica doc.dr.sc. Brigita Miloš, dok su s riječke Akademije primijenjenih umjetnosti poručili:
'Akademija primijenjenih umjetnosti u Rijeci nije u nikakvom partnerskom odnosu niti je dala punu podršku navedenoj tvrtki odnosno gđi. Ivi Piglić. Za tvrtku IPL ART d.o.o. i za gđu. Ivu Piglić smo prvi put čuli kada smo primili e-mail uprave Sveučilišta u Rijeci sa zamolbom da se navedenoj gospođi omogući termin i prostor za prezentaciju i povezivanje s APURI. Prema gore navedenom APURI nije suradnik, evaluator projekta gosp. Ive Piglić. O gospođi i njezinom dosadašnjem djelovanju znamo tek toliko koliko iz novinskih tekstova,' napisali su s Akademije, dodajući da su 'izašli u susret navedenim akterima utoliko što su omogućili prezentaciju navedenog projekta studentima koja je realizirana u prostoru akademije'.
Što se tiče angažmana studenata APURI na projektu izložbe 'Mi.Ona.Coco', s APURI u svom demantiju navode sljedeće:
'Provjerio sam informaciju vezano za angažman studenata APURI na tom projektu. Nakon prezentacije projekta nitko od studenata nije bio zainteresiran za suradnju. Ako je bilo suradnje/angažmana pojedinih studenata na navedenom projektu to je realizirano i eventualno plaćeno bez službenog sudjelovanja APURI odnosno privatnim kontaktom studenata bez ikakvog znanja uprave APURI tako da vam o eventualnim honorarima ne mogu ništa reći', stoji u demantiju koji potpisuje prodekan za umjetnost i znanost riječke Akademije Alan Alebić.
Kontaktirali smo i Ivu Piglić, čija je posljednja izložba '1. Opatijski Biennale' okupila domaće umjetnike mlađe generacije koji su izlagali u opatijskom Umjetničkom paviljonu Juraj Šporer. Ovdje je pak problematična činjenica da je izložba deklarirana kao Biennale, no okuplja 11 umjetnika, bez javnog natječaja, što je posve suprotno tradiciji bijenala odnosno ustaljenim kustoskim praksama.
Iva Piglić: Sva izložena umjetnička djela su katalogizirana i certificirana
'Po struci sam profesorica hrvatskog jezika i književnosti, a moja strast, uz čitanje, oduvijek je bila umjetnost. Već tijekom formativnih godina bila sam strastveni izučavatelj, obožavatelj i posjetitelj svih dostupnih umjetničkih postava, galerija, slikarskih i kiparskih paviljona s naglaskom na promatranje i razumijevanje kompleksnih umjetničkih poetika 20.stoljeća', rekla nam je Piglić, a vezano uz optužbe likovnih kritičara za sumnjivo porijeklo radova i nenavođenje izvora prilikom organizacije izložbe 'Prijateljstvo sloboda' Pabla Picassa i Joana Miróa 2021. godine, navela je kako je u nekoliko navrata javno izjasnila da su vlasnici ovih radova Živa Škodlar Vujić i Lazo Vujić, vlasnici respektabilne umjetničke galerije Visconti Fine Art iz Ljubljane.
'Njihov je logo čak bio implementiran u razne promotivne materijale izložbe tako da je i to bilo vidljivo. Suradnja s njima je bila ugodna i nadamo se da ćemo u budućnosti surađivati opet. Uz suradnju s gospođom Živom Škodlar Vujić, Nataša Bošnjaković je bila kustos ove izložbe. Sva izložena umjetnička djela koja je moja tvrtka predstavila javnosti su katalogizirana i certificirana za što postoje svi pravni dokazi. Bez uobičajenih, vrlo visokih međunarodnih normi i propisane dokumentacije umjetnička djela ne mogu se niti prevoziti, niti izlagati, niti deponirati. I to bez obzira radi li se o djelima iz privatnih zbirki ili stalnih galerijskih postava. Sva djela koja su izložena u organizaciji moje tvrtke imala su sve potrebne dokumente. Tome je jamstvo i naša suradnja sa specijaliziranom agencijom koja se posredništvom u takvim projektima bavi već 30 godina. Sve ostalo su zlonamjerne konstrukcije, neistine i objede i protiv njihovih autora sam poduzela odgovarajuće pravne radnje pred nadležnim tijelima', rekla nam je Iva Piglić.
Maša Magzan: Cijena izložbe svjetska, ne i njezin koncept
Riječka gradska vijećnica i predsjednica Odbora za kulturu Maša Magzan također je za tportal komentirala jednu od recentnih izložbi Ive Piglić, onu inspiriranu Coco Chanel.
'Cijena izložbe bila je "svjetska", no to se ne može reći za svrhu i koncept izložbe koja je nejasna kao što je nejasno najavljeno očekivanje gradonačelnika kojim objašnjava svoju odluku dodjele ovog prostora na korištenje, a to je da će ova izložba pridonijeti interesu potencijalnih zakupaca prostora u centru Korza, koji gotovo dvije godine zjapi prazan. Također je problematično što u službenom odgovoru gradonačelnika nije pružena informacija koliki je udio u cijeni ulaznice za humanitarne svrhe i zašto humanitarni aspekt izložbe nije jasnije istaknut generalno ili pak uklopljen u određeni željeni narativ ove izložbe', rekla nam je vijećnica Magzan, dodavši kako smatra 'krajnje neobičnim' da je prostor za potrebe ove izložbe bio privremeno izuzet iz upravljanja Odjela gradske uprave za gospodarenje imovinom, sadašnjeg Upravnog odjela za gradsku imovinu, i dodijeljen na upravljanje Odjelu gradske uprave za kulturu - sadašnjem Upravnom odjelu za odgoj i obrazovanje, kulturu, sport i mlade.
Iva Piglić, s druge strane, demantira preskupu cijenu ulaznice za izložbu 'Mi.Ona.Coco' te pojašnjava:
'Redovna cijena je bila 12 eura, a studenti, umirovljenici i stanovnici grada Rijeke imaju 50% popusta na tu cijenu. Najvrjednije na toj izložbi bilo je za vidjeti radove koje su napravili mlade studentice Akademije primijenjenih umjetnosti i dvije umjetnice: Staša Čimbur sa svojim prekrasnim šeširima i Sandra Wood', rekla nam je Piglić, koju oponenti optužuju i za blizak odnos s Festivalom Opatija, tvrdeći da je kroz 2021. i 2022. godinu od njih dobila blizu milijun kuna za izložbe 'Picasso-Miró' i 'Dalí', i dalje zadržavajući skupu cijenu ulaznice (tadašnjih sto kuna).
Ona sve demantira.
'Mene zanima kako je moguće da netko uopće pomisli da bilo koja javna institucija može nekom privatnom poduzetniku dati milijun kuna. Ovo je još jedna besmislena konstrukcija koja nema nikakve veze sa stvarnošću. Radi se, naime, o ukupnom prihodu koji je ostvaren prodajom ulaznica na tim izložbama, prihodu koji je podijeljen između Festivala Opatija i moje agencije sukladno međusobnom Ugovoru. Iz te je svote, naravno, alimentiran i golem trošak. Potpuno je jasno da takva vrsta potpore o kojoj govorite nije moguća jer bi se prekršio čitav niz zakonskih i podzakonskih akata. Riječ je o besmislici i teškoj kleveti. Festival Opatija i IPL ART d.o.o. u obje su izložbe bili suorganizatori što znači da smo dijelili troškove licenciranog prijevoznika za umjetnine, osiguravajućeg društva, najma umjetnina, tiska promotivnih materijala, tiska printanja tekstova, troškove stručnih tekstova, troškove studenata zaduženih za prodaju karata, prijevode na strane jezike, naknadu za kustosa, grafičke pripreme, autorska prava, trošak bojanja galerije, trošak najma dodatnih rasvjetnih tijela, trošak zaštitarske tvrtke koja je 24 sata čuvala izložbu i još dugi niz troškova. Upravo će svaki stručnjak pretpostaviti koliko sve to košta. Sustav naplate karata je išao preko Festivala Opatija i od tud taj iznos kojeg spominjete. Ovdje samo mogu zahvaliti svim djelatnicima Festivala Opatija koji su čak i svoje privatno vrijeme koristili kako bi nam pomogli oko postava', rekla nam je Piglić.
Ono što se vidi iz javno dostupnih podataka, jest da je Piglić za organizaciju izložbe Picassa i Miróa od Turističke zajednice grada Opatije doista dobila određeni iznos. Nije riječ o milijun kuna, ali u dokumentu je navedeno 100 000 kuna. (str. 13).
Također, Piglić je od Grada Opatije, što je vidljivo iz javno objavljenih dokumenata, dobila 45 709,66 kuna za izložbu grafika Picassa i Miróa, što je navedeno u dokumentu evidencije svih ugovora Grada Opatije u 2021. godini.
Obratili smo se Festivalu Opatija kako bismo doznali više o njihovom odnosu s tvrtkom Ive Piglić.
Ernie Gigante Dešković: Festival Opatija nije organizator događanja 'Biennale Opatija'
'Obzirom da Festival Opatija nije organizator navedenog događanja "Biennale Opatija", u njemu ne sudjeluje financijski, organizacijski, sponzorski, s honorarima i sl. nemamo Vam što o tome reći. Naše sudjelovanje u ovom projektu je što smo dozvolili da se u jednom od naših prostora (paviljonu Juraj Šporer) postavi dio eksponata "Biennale Opatija" kojeg organizira IPL Art. Predmetni prostor na sličan način omogućujemo raznim organizatorima (od amaterskih do profesionalnih) raznolikih manifestacija (od Festivala kamelija do onog čokolade) i nije postojao objektivan razlog zašto prema ovom pristupiti drugačije. Isti organizator je u navedenom prostoru dosad imao dvije izložbe koje su prema nama uredno zaključene, imale visoku posjećenost i podršku turističkog sektora što je ovoj lokaciji važno. Drugih odnosa s IPL Art tijekom tekuće ili ostalih godina nismo imali, stoga ostalih komentara nemamo', stoji u dopisu koji potpisuje Ernie Gigante Dešković, ravnatelj Festivala Opatija.
Međutim, upada u oči da su se iz istog festivala na press konferencijama uoči izložbe hvalili suorganizacijom '1. Biennale Opatija' (sam Ernie Gigante Dešković govorio je na pressici uoči događanja), a sa suradnjom s tvrtkom IPL art d.o.o. pohvalili su se i u pratećim izvješćima nekih ranijih izložbi.
'Organizatori prvog Biennala Opatija su Grad Opatija, Festival Opatija, TZ Grada Opatije, Parkovi te IPL Art uz podršku LRH i Metisa', prenosili su mediji uoči i tijekom te izložbe... Festival Opatija se također kao suorganizator Piglićinih izložbi navodio i 2022. godine. Konkretno, prilikom njezine izložbe 'Nadstvarno' Salvadora Dalíja. U službenom izvješću TZG Opatija tako je bilo jasno objavljeno da su organizatori izložbe tvrtka IPL art d.o.o i Festival Opatija.
Ivu Piglić smo za kraj upitali i da se osvrne na negativne kritike kulturnjaka na njezine izložbe. Zašto misli da do njih dolazi?
'Ne bih sporadične konstrukcije bez ikakvih utemeljenja koje su objavljene na nekim portalima nazvala stavom struke jer to, naprosto, nije tako. Protiv osoba u čije motive uopće ne želim ulaziti, poduzela sam, kako sam već istaknula, odgovarajuće pravne radnje pred nadležnim institucijama. Ja sam privatni poduzetnik i pritom sam, a to se valjda po nekim zlonamjernim pojedincima ne smije, zaljubljena u umjetnost. Izložbe koje je organizirala moja tvrtka popraćene sa stotinjak iznimno pozitivnih medijskih objava i to je dodatni pokretač za nove projekte. Prostor Rijeke i cijele Liburnije oduvijek je bio kulturni svjetionik i stjecište ljudi kojima je umjetnost utočište i osobna jakost. Sva moj trud i nastojanja vezana su uz poriv da ovaj dio Hrvatske, iako sam kozmopolit, koliko god mogu svojim angažmanom učinim još jačim i prepoznatljivijim kulturnim središtem. Svijet pokreću ideje i želja za novim i drugačijim. Za otkrivanjem. Zlonamjerna podmetanja, neistine i objede, srećom, ne mogu ga zaustaviti', rekla nam je Piglić, dodavši kako je od izložbe 'Mi.Ona.Coco' 'do sada zaradila nula kuna'.
'U minusu sam s obzirom da je postav, bez obzira na sponzore, puno koštao, a i studenticama koje tamo rade, isplaćujemo, naravno, honorar, kao što smo platili i studenticama koje su radile na samoj izložbi. Što se tiče prostora, netom prije postavljanja ove izložbe, izložbu je u tom prostoru imala i PGŽ s prekrasnim postavom "Putevima Frankopana". Budući da je prostor dvije godine bio prazan, kako bi se revitalizirao, privremeno je ustupljen Odjelu za kulturu upravo u izložbene svrhe. To se upravo sada i događa, a prostor ponovo postaje zanimljiv', završava Iva Piglić.