Puno se vike podiglo protiv predstave 'Naše nasilje, vaše nasilje' Olivera Frljića, koja je od svibnja prošle godine prikazana na mnogim europskim festivalima. U Poljskoj je njezino izvođenje rezultiralo s nekoliko kaznenih prijava i protestima. Jednako burno bilo je u Splitu, u kojem se uznemirila hrvatska klerikalna desnica. Dobar dio javnosti međutim predstavu nije pogledao niti zna o čemu je u njoj riječ, a mi donosimo kronologiju događaja i reakcije protagonista
Zahvaljujući objavama nekih europskih medija koji su posljednjih mjeseci u člancima o predstavi istaknuli tek najšokantniji detalj kazališnog komada 'Naše nasilje, vaše nasilje' Olivera Frljića i valu dezinformacija koji je prati, predstava je opisana kao provokativna, kontroverzna, ona koja vrijeđa osjećaje vjernika. I to je, čini se, postala stigma Frljićeva umjetničkog projekta koji je je 24. travnja uz glasne proteste prikazan na 27. Marulićevim danima. Riječ je o prizoru u kojem muslimanka vadi zastavu (zastavu one zemlje u kojoj se izvodi predstava) iz vagine, nakon čega je siluje Isus Krist.
O čemu je u predstavi riječ?
'Naše nasilje, vaše nasilje' autorski je projekt Olivera Frljića inspiriran 100. rođendanom Petera Weissa i njegovim romanom 'Estetika otpora'. Predstava problematizira odnos europske i američke politike prema Bliskom istoku, u njezinu je fokusu odnos Europe s islamom i ratnim izbjeglicama, koji se tematizira religijski, geografski, povijesno, politički i ekonomski. Glavna ideja je prokazivanje lažne solidarnosti i europskog licemjerja. Praizvedba predstave bila je krajem svibnja prošle godine na Wiener Festwochenu, jednom od prestižnih europskih kazališnih festivala, a tijekom šestomjesečne europske turneje gostovala je u Poljskoj, Rumunjskoj, Srbiji te Bosni i Hercegovini.
Pečat ovog Frljićeva kazališnog projekta jest izravan način komunikacije s gledateljima. Glumci tijekom predstave publiku vrijeđaju, predbacuju joj osjećaj krivnje i ukazuju na ravnodušnost, neizravno je optuživši za patnju i smrt brojnih izbjeglica.
U predstavi igra devet glumaca iz ansambla Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca iz Rijeke i Slovenskog mladinskog gledališča iz Ljubljane, a otvaraju je monolozi u kojima se glumci predstavljaju kao muslimani koji žive na prostoru Europe uz objašnjenje zašto su se priključili projektu. Nakon minute šutnje za žrtve terorističkih napada u Parizu, Bruxellesu i Njemačkoj glumci pozivaju na minutu šutnje za četiri milijuna ubijenih na Bliskom istoku posljednjih 20 godina.
Zbog čega se bune prosvjednici?
Sporne scene mučenja i silovanja dolaze u drugom dijelu predstave kao dramski vrhunac koji izaziva publiku i želi njezinu reakciju. Posljednji prizor predstave, onaj koji je ponajviše uznemirio religijske krugove, jest simbolična scena kad Isus Krist siluje muslimanku koja prije toga izvlači zastavu iz vagine. Njime Frljić ukazuje na to da kršćanstvo kao najmoćnija europska religija sa svojim vrijednostima posljednjih desetljeća vrši nasilje nad muslimanima, a iz te poruke proizlazi i naslov predstave. Mnogi koji su je pogledali na hrvatskoj premijeri krajem studenog prošle godine u Rijeci ne smatraju je nimalo kontroverznom, a među njima je i dramaturginja Jelena Kovačić.
'Predstava je u svakom slučaju vrlo direktna, otvorena, brutalna i potresna s jedne strane, a s druge strane vrlo poetična. Mislim da je važna u ovom trenutku jer nam postavlja neka pitanja koja si mi, kao Europljani, itekako moramo postaviti', istaknula je Kovačić nakon mirne riječke premijere, za koju su zbog prijašnjih burnih reakcija u Poljskoj te Bosni i Hercegovini angažirani policija i zaštitari.
Što se dogodilo u Poljskoj i BiH?
Najburnije reakcije predstava je izazvala na gostovanju u poljskom gradu Bydgoszczu u rujnu 2016., nakon kojeg su se poljski mediji raspisali o tome da Frljićev 'uvrnuti vodvilj vrijeđa svete osjećaje Poljaka i simbole kršćanstva'. Predstava je zgrozila i poljskog župana koji je tada najavio financijske sankcije za festival, što je dio javnosti ocijenio kao pokušaj cenzure. Čak je i parlamentarna zastupnica Anna Sonecka zaprijetila kaznenom prijavom ravnatelju festivala na kojem je predstava izvedena zaključivši kako 'Naše nasilje, vaše nasilje' 'pod izlikom umjetničke slobode propagira pornografiju, blasfemiju i mržnju prema katolicima'.
Burno je bilo i u Sarajevu u listopadu prošle godine, kad su nakon upućenih prijetnji neimenovanih grupa i pojedinaca organizatori festivala MESS odlučili otkazati javno prikazivanje predstave. Prijava koju je dostavio Tužilaštvu Bosne i Hercegovine kardinal Vinko Puljić, nadbiskup vrhbosanski, te medijski natpisi proizveli su val dezinformacija o predstavi, tvrdili su tada organizatori festivala MESS, čiji je direktor Nihad Kreševljaković donio odluku da se predstava na 56. Festivalu MESS ne izvede javno, već interno, za članove žirija.
Zanimljivo je da je ista predstava igrala u Beču i Berlinu, no takve reakcije su izostale, o čemu je tportal ranije pisao.
Što se dogodilo u Splitu?
Sličan scenarij kao u Poljskoj događao se posljednjih dana u Splitu, u kojem se protiv izvođenja predstave na festivalu Marulićevi dani prvo pobunio splitski HRAST, zatraživši ostavku selektora Marulićevih dana Igora Ružića, a onda se oglasila i Splitsko-makarska nadbiskupija te lokalni HSP, HČSP i Koordinacija hrvatskih braniteljskih udruga koji su pozvali građane na prosvjed pred splitskim HNK-om. U obranu Frljića stala je Nova ljevica, stranka kojoj je predsjednik Dragan Markovina, protiveći se zahtjevima da se ona ukloni s repertoara ovogodišnjih Marulićevih dana.
A što je o svemu rekla ministrica kulture...
Na isti način nije se postavilo i Ministarstvo kulture, koje se pak u svom priopćenju ogradilo od Frljićeve predstave poručivši kako 'poštujući umjetničke slobode i estetska mjerila svakog umjetnika, mišljenja su kako je potrebno pri stvaranju i izvedbama umjetničkih djela imati na umu vjerske i nacionalne osjećaje, kao i osnovna ljudska prava svakog pojedinca i društvene skupine'.
...a kako su se 'protiv' odredili neki političari?
Na prosvjedu u Splitu, uz Mihaela Darka Burazina, predsjednika splitskog HRAST-a, pojavio se kandidat za splitskog gradonačelnika Željko Kerum, poručivši okupljenima da je protiv nasilja, rasizma i rasnih podjela, a oko vrata je imao poveći križ.
'Ovo što je financirala Vlada RH, ministrica Obuljen i Dalić i ostali sponzori u Splitu, Opara i Puljak, to je nakaradno. Ovo nije umjetnost, ovo je ruganje i u pravnom smislu po nekom članku kazneno djelo', tvrdi Kerum koji naravno predstavu nije pogledao, kao i mnogi drugi koji su glasno protestirali ispred splitskog HNK, ali i tijekom izvođenja.
Kandidat HDZ-a za splitskog gradonačelnika Krstulović Opara smatra da je žalosno da je takva predstava uvrštena na program Marulićevih dana. 'Žalosno je to što se na manifestaciji koja treba slaviti dostignuća hrvatskih dramskih pisaca i glumaca prikazuje predstava koja vrijeđa osjećaje vjernika ne samo jedne vjeroispovijesti', rekao je Krstulović Opara. Po njegovu mišljenju, organizatori su namjerno stavili ovu predstavu u program Marulićevih dana kako bi podigli strasti.
Kandidatkinja stranke Pametno za gradonačelnicu Splita Marijana Puljak smatra kako misija kulture i jest da provocira i propituje neke vrijednosti u društvu.
Kako na reakcije gleda redatelj Oliver Frljić?
Redatelj Oliver Frljić nakon toga pozvao je hrvatsku ministricu kulture Ninu Obuljen Koržinek i bivšeg ministra kulture Zlatka Hasanbegovića da dođu pogledati predstavu.
'Moj jedini komentar u povodu priopćenja Ministarstva kulture bio bi poziv aktualnoj ministrici kulture Nini Obuljen Koržinek da sutra dođe u Split i pogleda izvedbu 'Našeg nasilja i vašeg nasilja' – može joj se pridružiti i njezin prethodnik Zlatko Hasanbegović – te kaže vrijeđa li ova predstava vjerske i nacionalne osjećaje. A usput joj se, s obzirom na ono što najavljuju HRAST, HSP i neki drugi predstavnici hrvatske radikalno desne flore, možda i pruži prilika da brani osnovna ljudska prava izvođača, autora i producenata ove predstave', izjavio je redatelj.