Tijekom vikenda u londonskom Magazineu održan je premijerni koncertni nastup benda The Smile, čiju okosnicu čine Thom Yorke i Jonny Greenwood, kreativni dvojac engleskih rock giganta Radioheada. Pogledali smo odlično režiran prijenos koncerta i evo prvih dojmova
Ako bismo stavili na stranu osobne preferencije i mjerili glazbu po njezinom najvažnijem parametru – proširenju granica umjetničkog istraživanja – vjerujem da bi se većina vas složila s tvrdnjom da je Radiohead najutjecajnija rock pojava našeg vremena. Očekivano, s takvim gigantskim utjecajem na popularnu kulturu svaki projekt u koji su upetljani članovi ovog britanskog benda izaziva ogromnu pozornost javnosti. Dosad ih je bilo bezbroj – sam frontmen Thom Yorke paralelno s Radioheadom vozio ih je najmanje tri – ali niti jedan od njih nije uključivao suradnju jednog člana benda s drugim.
Zato je objava da su Thom Yorke i Jonny Greenwood, praktički Radioheadovi Lennon i McCartney, s bubnjarom Tomom Skinnerom iz sjajnog avangardnog jazz benda Sons of Kemet osnovali novi bend The Smile izazvala uzbuđenje, pa čak i blagu paniku među fanovima benda. Svi su se pitali koliko će novi otok u Radioheadovom arhipelagu otplutati od matice i je li ovo samo stilska vježba ili početak putovanja s kojega se kreativni dvojac Radioheada nikad neće vratiti.
Odgovor smo dobili tijekom vikenda, kad smo se s tisućama znatiželjnika iz cijelog svijeta uključili u vješto režiran prijenos koncerta iz Magazinea, novog višenamjenskog prostora u londonskoj poslovnoj četvrti Canary Wharf. The Smile su se ispostavili kao živahan biološki eksperiment osovljen na kralježnicu Radioheada, koji kapilarno širi svježu krv u pomalo zapuštene zakutke ionako vitalnog tijela najvećeg benda današnjice.
Praćeni toplim i bolno iskrenim stihovima 'The Smile', pjesme neshvaćenog proroka 18. stoljeća Williama Blakea, Yorke, Greenwood i Skinner izlaze na kružnu pozornicu u polumraku, ograđenu diskretnim rasvjetnim stupovima i počinju plesti mrežu sastavljenu od 14 pjesama ('bit će još kad napišemo još', zaključit će Yorke). Sva trojica će u narednih sat i nešto promijeniti dvadesetak instrumenata, a neke će svirati i istovremeno. Osim vrlo vještog i senzibilnog bubnjanja, Skinner se hvata sekvencera te klavijatura, Yorke svira klavir, sintesajzer, bas i nekoliko gitara dok se Greenwood u svom uobičajenom multitaskingu ponekad istovremeno hvata i krajnje neobičnih kombinacija, poput harfe i klavijatura.
Već na prvo slušanje primjećujemo zametke istraživačkih stremljenja zabilježenih na posljednjem Radioheadovom albumu 'A Moon Shaped Pool', a oni uz svježeg bubnjara zvuče još odvažnije. Aktualni singl 'The Smoke' upravo Holland vozi stazama afrobeata dok Yorke svira funky bas s dječačkim veseljem koje kao da je pokupio od Fleaja dok su svirali zajedno u Atoms for Peace. U nježnijim pjesmama, poput prekrasnih balada 'The Same' i 'Free in the Knowledge', također se otkrivaju nove aranžersko-kompozitorske dimenzije, a potonja se nevidljivo pretapa u postrock krešendo 'A Hairdryer', kada Jonny Greenwood nogama u bijelim čarapama gazi po pedalama s efektima dok gudalom prebire po bas gitari.
Novi horizonti još se ogoljenije čuju u bržim i dinamičnijim pjesmama, kao što su new waverskim sintesazjerima podložena 'We Don't Know What Tomorrow Brings' (usred koje su čak i ispali) ili prvi singl benda, bezobrazni postpunk 'You Will Never Work in Television Again'. Tekst ove pjesme, u kojoj Thom Yorke uspijeva povezati slike zlatne mladeži, mladalačkih samoubojstava i bunga-bunga orgija, možda najbolje oslikava opuštenost kojom su uklizali u ovaj projekt.
I u tekstovima, koji su šašavi na drukčiji način nego ranije, i u glazbi, koja djeluje kao da je Radiohead otputovao kroz vrijeme na probu nekog njemačkog kraut rock benda iz 70-ih, i u govoru tijela Yorkea i Greenwooda vidi se da su dobrano otpustili ventil na perfekcionistički dotjeran opus Radioheada te u pjesme koje su možda bile i zamišljene za taj bend pustili ne svjež zrak, nego pravi propuh svježine. A kad osovina benda toliko sklonog istraživanju i eksperimentiranju napravi nešto takvo u pedesetim godinama, to nam jamči da Radioheadova priča još ni blizu nije gotova. Ona The Smileova pak teško da je mogla bolje početi.
The Smile 'Live at Magazine London' - setlista
Pana-vision
The Smoke
Speech Bubbles
Thin Thing
Open the Floodgates
Free in the Knowledge
A Hairdryer
Waving a White Flag
We Don’t Know What Tomorrow Brings
Skrting on the Surface
The Same
The Opposite
You Will Never Work in Television Again
Just Eyes and Mouth
It's Different for Girls (obrada Joea Jacksona)