Tradicija kraja kalendarske godine nalaže da portali specijalizirani za ovo ili ono čitateljima ponude izbor ovog ili onog, najboljeg što se dogodilo u protekloj godini. Konkretno, ugledni glazbeni portali ovih su dana izbacile liste albuma i pjesama godine - zaokruženo na 20, 50 ili 100, ovisno o tome koliko pažnje očekuju od svojih čitatelja
Prvi među nejednakima kontroverzni je Pitchfork, portal pokrenut u Chicagu prije 28 godina, danas u vlasništvu konglomerata Conde Nast, kao i kultni The New Yorker. Zloglasan po reviziji ocjena u svojim recenzijama, i dalje je, zahvaljujući poptimističkom zaokretu nakon zalaska indieja, najutjecajniji glazbeni medij. Nakon prošlogodišnjeg Beyoncéina trijumfa, ove su godine najboljim albumom proglasili 'SOS' Soláne Imani Rowe, poznatije pod pseudonimom SZA.
Premda je album izašao početkom prosinca 2022. godine - gluho doba za glazbenu kritiku - njegov je doprinos primjereno valoriziran na ovogodišnjoj Pitchforkovoj listi. Na drugom se mjestu, očekivano, nalazi diva alternativnog popa Caroline Polachek sa svojim albumom 'Desire, I Want to Turn Into You', a na trećem je iznenađenje u vidu albuma 'Maps' indie repera billyja woodsa i Kennyja Segala. Što se starih favorita tiče, u top 10 su se povratničkim albumima ugurali Sufjan Stevens i Fever Ray, prvi teškim rastankom od voljenog partnera, a druga istraživanjem raznih vidova ljubavnih veza. U kategoriji pjesama premoćno je pobijedila na Pitchforku nekad osporavana Lana Del Rey sa sjajnom 'A&W' s ovogodišnjeg albuma 'Did you know that there’s a tunnel under Ocean Blvd.'. Brončanu medalju pokupio je spomenuti Sufjan Stevens s bolnom 'Will Anybody Ever Love Me?', a top 5 je zatvorila ljubimica Amerike i ostatka svijeta - dvadesetogodišnja Olivia Rodrigo s 'get him back!' trećim singlom s megauspješnog drugog albuma 'GUTS'.
Istog dana kada i Pitchfork, svoju je listu 20 najboljih pjesama protekle godine objavio i ugledni The Guardian, a na njezinom se vrhu našla ista pjesma Lane Del Rey, što je odmah potegnulo pitanje - tko je od koga prepisivao? Da stvar bude luđa, i druga je najbolja pjesma godine istovjetna onoj Pitchforkovoj: 'Boy’s a Liar Pt 2' mlađahnih izvođačica PinkPantheress i Ice Spice, koja svoju slavu ima zahvaliti društvenoj mreži TikTok. Iznenađenje je četvrta pozicija na kojoj se našla legendarna Kylie Minogue s pjesmom 'Padam Padam', što nipošto ne znači da je Australka progovorila hrvatski, već se radi o onomatopeji otkucaja srca. Britanci ne bi bili Britanci da nisu našli mjesta i za svoje miljenike Blur, čiji se povratnički singl 'The Narcissist' našao na šestom mjestu. Međutim, bila bi to manjkava lista da se pretkraj nije ugurala supergrupa boygenius, koju čine kantautorice Phoebe Bridgers, Julien Baker i Lucy Dacus. Za albume ćete ipak morati pričekati budući da The Guardian ima praksu izbacivanja 10 albuma dnevno od top 50 dok se lista ne kompletira, ali tijek se može pratiti na njihovim stranicama.
Iako se Stereogum, još jedan specijalizirani glazbeni portal, u uvodniku svoje liste ponovno pozicionira kao indie portal, tvrde da je to sve teže definirati. Naime, nekoliko se njihovih starih favorita uzdiglo do razine pop-zvijezda, a istovremeno se etablirane pop-zvijezde na ovogodišnjim izdanjima igraju indie obrascima. Međutim, izbor laureata ovogodišnje liste neočekivano je grupa Wednesday, čiji je zvuk opisan kao amalgam grungea, shoegazea i countryja. Sukladno uvodniku, u stopu ih prati Olivia Rodrigo, treći su ponovno billy woods i Kenny Segal, četvrta kantautorica Mitski, dok su na petom mjestu tri gracije iz boygenius. Vrijedi izdvojiti i najzabavniji ovogodišnji album - '10, 000 Gecs' dua 100 Gecs, koji se našao na desetom mjestu.
Konačno, britanski The Quietus nudi čak 100 najboljih albuma godine, no njihova lista doista služi otkrivanju novih i zanimljivh glasova s ruba glazbene industrije. Drugim riječima, bit ćete sretni ako prepoznate 10 od 100 nabrojanih imena. Tako se u prvih 10 od etabliranih izvođača nalaze PJ Harvey i Danny Brown, a negdje u tom moru su i Sleaford Mods, Kelela i Fever Ray. Unatoč slaboj koncertnoj godini u Zagrebu, sudeći po The Quietusu, ipak nismo bili uskraćeni za neka od najzanimljivijih imena - primjerice, u organizaciji Zavoda za eksperimentalni zvuk (ZEZ) su proljetos nastupili PoiL Ueda i sravnili KSET sa zemljom, a moćnim su nastupom jesenas oduševili i miljenici zagrebačke publike Algiers. Valja reći da su na prvom mjestu irski folkeri Lankum s albumom 'False Lankum' - jeste li čuli za njih?