Zagrebačka jesen u znaku američkog dizajnera Miltona Glasera nastavila se u srijedu otvorenjem izložbe njegovih vizualnih identiteta u Muzeju za umjetnost i obrt (MUO), posljednje koja se ondje održava prije zatvaranja i sveobuhvatne obnove zgrade
Izložba je dio zajedničkog programa obilježavanja prve godišnjice smrti Miltona Glasera u suradnji MUO, Škole primijenjene umjetnost i dizajna i Muzeja suvremene umjetnosti, koji su primile donaciju Glaserovih radova njujorške zaklade Aliis Inserviendo Consumor Foundation (AIC).
Donacija je realizirana zahvaljujući Mirku Iliću, dugogodišnjem Glaserovom prijatelju i Krešimiru Penaviću koji je na otvorenju izložbe rekao da mu je drago što su te institucije dobile donacije i što će zagrebačka publika moći pogledati mali dio iz njegove ogromne kolekcije.
'Miltona nisam dobro poznavao, no kako je dijelio zgradu s Mirkom Ilićem imao sam priliku vidjeti njegov atelier i nevjerojatnu količinu materijala. Iako je imao dug i sadržajan život, njegov je odlazak veliki gubitak', rekao je.
Unutar donacije za MUO, uz 39 plakata nalazi se i skupina manje poznatih i radova koji su sada izloženi u muzejskom atriju, gdje je kroz nešto više od 300 eksponata,predstavljeno stotinjak primjera vizualnih identiteta, posjetnica, omotnica, listovnih papira, promotivniih materijala, uz dodatna objašnjenja o pojedinim tvrtkama.
Kustosica izložbe Koraljka Vlajo kaže kako većina ljudi Glasera poznaje po logu 'I love NY' i plakatu Boba Dylana, a mnogi dizajneri po revolucionarnom dizajnu koji je promicao pedesetih i šezdesetih te svemu što je napravio za struku na području obrazovanja, etičkog kodeksa, načina rada.
'U MUO pokazujemo manje poznate radove, većinom ostvarene za tvrtke u New Yorku, gradu koji je bio njegov univerzum. Nije bio elitist, govorio je da može raditi isključivo za ljude koje voli i cijeni, pa su tu i radovi nastali za male njujorške pizzerije i trgovine antikviteta, kao i za velike korporacije poput DC Comics, izdavače i glazbene produkcije', dodala je.
Miroslav Gašparović, ravnatelj MUO ocijenio je kako je Milton Glaser više nego ime, 'on je ikona dizajna, osoba koja je odredila ne samo dizajn nego i način razmišljanja u 20. i 21. stoljeću'.
Posebno je zahvalio Penaviću i Iliću što su tom donacijom obogatili njihove funduse te najavio da će MUO nastaviti s planovima da poseban fokus svog djelovanja stave na dizajn, a koji su zbog potresa i pandemije usporeni.
Otvorivši izložbu u ime Ministarstva medija i kulture, Nevena Tudor Perković istaknula je da su donacije važne jer omogućuju dodir publike s vrijednim djelima koja inače ne bi vidjeli te da u osobito u ovim vremenima ljude koji imaju strast prema umjetnosti treba cijeniti više nego ikad.
Početkom rujna ispred Škole primijenjene umjetnost i dizajna bila je otvorena prva izložba plakata, koja se može pogledati do 24. rujna (od 21. do 31. listopada i u Botaničkom vrtu), a treća se otvara u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti.
Iako je najpopularniji po logotipu i sloganu 'I love NY' to je tek manji dio bogate ostavštine autora koji je značajno utjecao na zapadne trendove u dizajnu tijekom 20. stoljeća i postao je važno opće mjesto u povijesti svjetskog dizajna.
Od Bronxa do prestižnih svjetskih nagrada
Milton Glaser (New York, 1929-2020) odrastao je u Bronxu, što se kasnije reflektiralo na njegov umjetnički stav - bio je osjetljiv na socijalnu nepravdu, protiv diskriminacije, manipulacije i komercijalizacije. Pohađao je umjetničku školu Cooper Union u New Yorku te, putem Fulbrightove stipendije, Akademiju likovnih umjetnosti u Bologni u Italiji.
Suosnivač je Pushpin studija 1954., New York Magazine s Clayem Felkerom 1968., Milton Glaser, Inc. 1974. te se udružio s Walterom Bernardom 1983. u tvrtci za dizajn publikacija WBMG.
Njegovi plakati, grafike i ostala djela izlagana su diljem svijeta, a imao je i samostalne izložbe u Centru Georges Pompidou u Parizu i Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku. Rad mu se čuva u zbirkama najprestižnijih svjetskih muzeja.
Imao je važnu ulogu u izobrazbi mladih dizajnera i iza sebe ostavio brojne eseje i intervjue o dizajnu, a i dobitnik je, među ostalim, Zlatne medalje društva ilustratora, medalje St. Gauden iz Cooper Uniona i nagrade Savignac za najupečatljiviji plakat na svijetu. Bio je član Kluba umjetničkih direktora Kuće slavnih i Američkog instituta za grafičku umjetnost.
Nositelj je počasnih doktorata na Umjetničkom institutu Minneapolis, Moore College, Philadelphia Museum School, Školi vizualnih umjetnosti; Queens College, CUNY; Sveučilište New York u Buffalu i londonskom Royal College of Art.
Izabrani je član Pinocatece u Bologni u Italiji, a 1992. dobio je počasne nagrade Američkog instituta za arhitekte, nagrade za životno djelo Smithsonian Cooper-Hewitta, Nacionalnog muzeja dizajna.
Do samog kraja bio je izuzetno aktivan i angažiran, svojim je radovima komentirao i aktualnu pandemijsku situaciju, a pred kraj života počeo je donirati svoja djela školama i organizacijama.
Njegova izložba u MUO ostaje otvorena do 17. listopada.