'POST PISMENOST'

U Omišu izložba posvećena novoj (ne)pismenosti na internetu

28.10.2017 u 14:52

Bionic
Reading

U novoj omiškoj Galeriji AZ do 9. studenoga se može pogledati izložbu 'Post pismenost' na kojoj deset eminentnih likovnih i konceptualnih umjetnika analizira intrigantnu temu nove pismenosti i formata knjige, koje su pod utjecajem digitalnog razvoja preobličile svoju iskonsku svrhu i oblik

'Tema 'Post pismenost' ukazuje na mogućnost da će pismenost, kako je danas shvaćamo, biti zamijenjena novim komunikacijskim kanalima u kojima će tehnologija olakšati naše kognitivne napore da iščitamo znakove do te mjere da će ta pismenost ponovo pripadati samo rijetkima. Razvojem pametnih uređaja sve smo voljniji prepustiti strojevima da razmišljaju umjesto nas, da nam određuju dnevne rutine, pronalaze informacije, a korisničko iskustvo postaje sve jednostavnije, prirodnije i ugodnije. A zahtjevi suvremenog društva sve su veći; danas se od nas traži da budemo trans pismeni, tj. pismeni u različitim medijima, što podrazumijeva korištenje različitih sustava znakova te posjedovanje tehničkih i mentalnih znanja o istima', pišu u predgovoru izložbe otvorene 26. listopada kustosi Julija i Vice Tomasović.

Na izložbi, koja okuplja radove u različitim medijima, od video instalacija do minijaturnih ilustracija, predstavljaju se Momčilo Golub, Gloria Oreb, Luka Mimica, Luka Duplančić, Dino Bićanić, Marija Ančić, Miro Župa, Vedran Perkov, Tina Vukasović i Carolyn Boyd Tomasović.

Višestruko nagrađivani umjetnik Momčilo Golub izlaže tri objekta kojima tematizira fizički i duhovni prostor knjige, kojom se bavi i Gloria Oreb, umjetnica i profesorica na Umjetničkoj akademiji u Splitu. Na izložbi autorica nudi tri knjige u kojima fotografijom, poezijom i crtežima bilježi svijet koji je okružuje.

Uspješan kipar mlađe generacije Luka Mimica za temu bira drevne pergamente, a Luka Duplančić predstavlja ilustracije Regoča iz istoimene bajke Ivane Brlić Mažuranić. Dobitnik nagrade 39. Splitskog salona Dino Bićanić izlaže instalaciju inspiriranu njegovim hvarskim životnim uvjetima s naglaskom na geografsku izoliranost otoka koja ga prisiljava na alternativne modele komunikacije posredstvom društvenih mreža. 

Novom vrstom virtualne komunikacije  bavi se Marija Ančić, koja u svojim u radovima najčešće koristi repetirajuću GIF animacijom, dok se majstor stripa Miro Župa predstavlja strip-triptihom u maniri groteske, prepunim semantičkih i sintaktičkih  akrobacija.

Vedran Perkov je kao polazište svojeg rada koristio tekst Deklaracije o ljudskim pravima koju kodira u vizualne smetnje, one nalik nekadašnjim televizijskim, a mlada multimedijalna umjetnica Tina Vukasović od preslika 300-tinjak ključeva profesora s Akademije stvara kriptotekstualni zapis. Carolyn Boyd Tomasović, na koncu, izlaže ready made od fragmenata svakodnevnih predmeta, niza fotografija koje podsjećaju na svetačke sličice, poštanskih i kupovnih administrativnih obrazaca te tipografskih elemenata koji grade narativ o nekoj nama nepoznatoj komunikaciji između dva kolaža i dvije blizanke na njima.

Izložba 'Post pismenost' traje do 9. studenoga u novom omiškom prostoru, Galeriji AZ, koja je nazvana po prvom slovu glagoljice.

'Galerija se nalazi unutar nekadašnjeg Glagoljaškog sjemeništa na Priku koje je bilo centralno mjesto razvoja pismenosti na ovom području. Zbog povijesne važnosti prostora za temu ovoga projekta odabrali smo pismenost', kažu kustosi Vice Tomasović i Julija Tomasović.