U okviru ovogodišnjeg Zagrebdoxa pogledali smo regionalnu premijeru 'Trenutka sna', filma Darka Lungulova o Yu grupi, jednom od rijetkih yu rock mastodonata koji je preživio raspad bivše države i vjerojatno jedinom koji zaslužuje ovakvo kinematografsko ljubavno pismo.
Negdje pri početku filma 'Trenutak sna', tijekom jednog od efikasno ubačenih flashbackova iz arhive Filmskih novosti, legendarni glazbeni urednik Siniša Škarica definira trenutak u kojem je rock'n'roll u Jugoslaviji primljen pod plašt službene kulture. Riječ je o nastupu grupe Džentlmeni, preteče Yu grupe, na proslavi Titovog rođendana ranih sedamdesetih, u bivšoj državi slavljenog kao praznik Dana mladosti.
Žika i Dragi Jelić prethodnog ljeta usvirali su Džentlmene do savršenstva na terasi hotela na Hvaru, skidajući pjesme s magnetofonskih traka Radio Luksemburga, koje im je iz Beograda avionom, pa trajektom, slao treći brat, nedavno preminuli Rade. Tako usvirani i upicanjeni po tadašnjoj rokerskoj modi zasvirali su u nekom skrivenom kutku hola beogradskog Doma sindikata, a predsjednik SFRJ je prošao, kimnuo u znak odobravanja, vjerojatno povukao dim kubanske cigare i rock je u Jugoslaviji tim činom postao košer.
Ovo je samo jedna od priča koje nam u 'Trenutku sna' vješto prepričava američko-srpski redateljski zanatlija Darko Lungulov, dosad nam najpoznatiji po njujorško-beogradskoj igranoj paraboli 'Tamo i ovde' sa Cindy Lauper, Davidom Thorntonom i Mirjanom Karanović. Lungulov već u ovom filmu iz 2009. pokazuje senzibilitet za fino tkanje u portretiranju međuljudskih, posebno obiteljskih odnosa u situaciji fizičke razdvojenosti i privikavanja na udaljenu sredinu. Taj sentiment u 'Trenutku sna' podiže na znatno višu razinu, aplicirajući je na priču o bendu čiju jezgru čine braća Jelić i njihov nećak Petar, a nadživio je bivšu državu kao jedan od rijetkih kulturnih entiteta na ovim prostorima koji se nije politički, društveno, pa ni kulturno kompromitirao.
Kratka povijest Yu grupe
Yu grupa je najdugovječnija rock grupa bivše Jugoslavije koju su u Beogradu početkom 1970-ih osnovala tri brata: Žika, Dragi i najstariji Rade Jelić, koji se ubrzo prestao baviti glazbom. Na šest godina prekinuli su rad 1981. nakon što im se zapalio kombi prepun opreme, a Žika se ozlijedio u požaru te je bio na kućnom liječenju. Karijeru pod nepromijenjenim imenom nastavljaju i nakon raspada Jugoslavije, kad im se 1993. na drugoj gitari priključuje Radetov sin Petar. Bili su specifični po uklapanju folklornih motiva s područja bivše Jugoslavije u rock zvuk te su snimili neke od najvećih yu rock hitova, poput 'Čudna šuma', 'Crni leptir', 'Dunavom šibaju vetrovi' itd.
Jugoslavija kao alegorija
Nominalno dokumentarac, a zapravo punokrvna emocionalna drama, film govori o boljim vremenima i boljim ljudima koji će i ova, sve gora vremena progurati snagom obiteljske ljubavi. Pritom, što je možda i najvažnije, Lungulov uglavnom uspijeva izbjeći zamku upadanja u jamu jugonostalgične patetike. Jugoslavija je, naime, u filmu tek alegorijsko sredstvo, lik u filmu koji kao društveni okvir ili pozadinski kontekst omogućava da ti bolji ljudi bolje funkcioniraju.
Naime, uz glavnu priču – pedeset godina dug otpor Yu grupe zubu vremena – pratimo osobnu dramu Petra Jelića, nećaka osnivača benda Žike i Dragog Jelića, koji u Yu grupi već gotovo 30 godina svira gitaru. Jelić i njegova supruga Aleksandra izgubili su prvog sina pet dana nakon rođenja, a drugi sin im je osoba s posebnim potrebama, s čak četiri dijagnoze: hidrocefalus, cerebralna paraliza, epilepsija i autizam. Kako bi mu pružili odrastanje u koliko-toliko normalnim uvjetima, sele se u Švedsku, gdje dječak pokušava odrastati uz podršku brižne socijalne države, dok Petar ne želi prekrižiti glazbenu karijeru te se, čak i u epidemiji covida, vraća svojim vitalnim stričevima u Vučićevom kućnom pritvoru za umirovljenike kako plamen Yu grupe ne bi usahnuo.
Lungulov je dovoljno suptilan da nam nigdje u lice ne govori da smo nekad živjeli u socijalnoj državi koja je hendikepiranoj djeci, unatoč napretku medicine, nudila bolje mogućnosti za podršku od svih njezinih sljednica. Umjesto toga, on vještom montažom priču o Petru križa s fragmentima prošlosti koji nose specifičnu težinu obiteljske drame, poput mitske uspomene o odlasku Yu grupe u London.
Potkraj sedamdesetih je, naime, malo nedostajalo da Yu grupa postane prvi izvozni proizvod jugoslavenskog rocka, kada su snimali u Londonu s producentom Deep Purplea, a u legendarnom klubu Marquee razvaljivali publiku s 'Kosovskim božurima'. Ipak, umjesto dvotjedne turneje s Allman Brothers Bandom i potencijalne svjetske karijere, Jelići odabiru povratak obitelji, Žikinoj trudnoj supruzi i rasprodanoj Hali sportova u rodnom Novom Beogradu.
Ovi fragmenti su prikazani i vizualno dojmljivim snimkama s kamere super 8, čije su desetke rola braća Jelić ustupili redatelju Lungulovu, a on ih spretno umontirao s kadrovima koncerata iz gotovo pedeset godina postojanja benda te već spomenutom potresnom pričom Petra Jelića. Bezbrižna ljetovanja u kampu u Puli pretapaju se s pokušajima dječaka da prohoda u Švedskoj, kadrovi šivanja šljaštećih outfita za londonski koncert sa žestokom verzijom 'Čudne šume', u kojoj sedamdeset i nešto godišnjaci Dragi i Žika deru gitaru i bas kao da su pedeset godina mlađi.
Šteta je jedino što je katalog Yu grupe u filmu malo reduciran, neke se pjesme čak i ponavljaju, no i tih nekoliko hitova pokazuju da je to jedini jugoslavenski rock mastodont koji je odolio zubu vremena: svirački virtuozi koji to nikad nisu bili radi gitarske pirotehnike kao Točak, majstori kompozicije koji su, za razliku od Bregovićevog silovanja, zvuk Balkana znali prirodno stopiti s rockom, uvijek skromni, nepretenciozni divovi samokontrole, opušteni poput alasa na Dunavu, koji su ne jednom opjevali. Ukratko, jedan od rijetkih bendova koji je trebao, mogao i morao nadživjeti Jugoslaviju dobio je dokument vremena po svojoj mjeri, a mi, u ovoj eri sarkastičnog poptimizma, rijetku potvrdu da i starenje može biti dostojanstveno.