Prije skorašnjeg odlaska na proslavljeni Međunarodni festival animiranog filma u Annecyju, projekt "Dislokacije" Veljka i Milivoja Popovića, koji u novom mediju promišlja temu migracije, prikazuje se u okviru Natjecanja VR animacije ovogodišnjeg Animafesta.
Veljko Popović, autor niza nagrađivanih animiranih filmova rekao je za Hinu kako su se u tom projektu on i brat uhvatili u koštac s razumijevanjem migracije, osjećajima i razmišljanjima o trenutku dislokacije i svojevrsnog poništenja identiteta ljudi koji su se našli u toj situaciji.
Njihova instalacija, koja se svakodnevno može pogledati u Galeriji SC do kraja festivala, sastoji se od izbjegličkog šatora, popratnog animacijskog loopa i VR headseta gdje se prikazuje glavni dio projekta, odnosno VR doživljaj u realnom vremenu. Nastala je tehnikom 3D i 2D animacije te motion capture tehnologijom.
Popović kaže kako su i u ranijim filmovima često tematizirali emotivne, psihičke i fizičke dislokacije, možda ponajviše u filmu "Planemo", ali i u drugima, poput "Dove sei, amor mio", jer kao studio i kao umjetnici vole nove izazove i eksperimente, podjednako u animacijskom stilu i tehnici te tematici koju obrađuju.
Umjetnost ima moć mijenjati pojedince
Društveno angažirana umjetnost iznimno im je bitna. "Vjerujemo da umjetnost ima moć mijenjati pojedince, otvarati pitanja i nuditi platformu za debatu, slobodnu misao i kritiku. Ponekad je uistinu dovoljno dirnuti samo jednu osobu da se od nje ta promjena krene širiti poput vala", istaknuo je.
Projekt "Dislokacije" fokusira se na stanje straha i nevjerice, proučava unutarnje procese koji se tada razvijaju i prikazuje osobu gurnutu u ekstremnu situaciju – situaciju dislokacije. Film prati protagonista kroz različite lokacije, plažu na obali Grčke, pustinju kakva se može naći na granici Meksika i Amerike te šumu na Balkanu. Pritom putuje i u um svog protagonista – u sjećanja na izgubljeni život koja blijede.
Napravljen je u suradnji s plesačem Alenom Čelićem i koreografkinjom Nikolinom Dolfić, u produkciji hrvatskog Prime Render studija te koprodukciji francuske kuće Bagan Films.
"VR je za nas bio novi izazov i veliki eksperiment, no kako smo kao studio započeli sada davne 2001. radeći računalne igre, bili smo već upoznati sa svijetom real time renderinga i game enginea i to nam je uvelike pomoglo", rekao je Popović, podsjetivši da su prije "Dislokacija" izradili i komercijalni projekt virtualne stvarnosti za Njemački Imagination:first.
Popoviću je to šesti put da sudjeluje u službenoj konkurenciji Annecy Film Festivala, no prvi put je s bratom surežirao film koji predstavljaju na tom prestižnom festivalu.
S bratom profesionalno surađuje već dvadesetak godina, otkad su zajedno osnovali studio za 3d/2d računalnu animaciju, a u posljednjih pet godina ta se suradnja još više konkretizirala. "Volim raditi s bratom, razumijemo se i odlično nadopunjavamo. Namjeravam i u budućim projektima graditi i produbljivati našu suradnju", rekao je.
Annecy važan, ali na Animafestu je kao kod kuće
Za Annecy, na koji odlaze direktno s Animafesta, kaže da je možda najvažniji festival u festivalskoj godini, a svoje gostovanje uvijek iskoriste da pronađu partnere za nove projekte, susretnu se s prijateljima, ali i profesionalcima i financijerima animacije iz cijelog svijeta.
"Prvenstveno nam je želja predstaviti naš film što široj publici, upoznati nove partnere i umjetnike te se družiti sa našim starim prijateljima iz svijeta animacije", dodao je.
Ipak, zagrebački Animafest za njega ima posebno mjesto jer je to festival na kojemu se uvijek osjećaju kao kod kuće, poznaju gotovo sve ljude u organizaciji, brojne goste koji se na festival godinama vraćaju i drage kolege iz Zagreba i Hrvatske koje tu svake godine susretnu.
Autorski bratski dvojac
Veljko Popović (1979.) diplomirao je 2003. na Slikarskom odsjeku Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu. Od 1998. godine profesionalno se bavi računalnom grafikom. Suosnivač je studija za 2D i 3D grafiku i animaciju Lemonade3d, koji je kasnije postao Prime Render Studios. Od 2012. godine stalno je zaposlen na Umjetničkoj akademiji u Splitu, gdje predaje animaciju. Popovićevi filmovi prikazivani su i nagrađivani na brojnim svjetskim festivalima, uključujući Annecy, Animafest, Clermont-Ferrand, Aspen, Hirošimu, Leeds, Stuttgart itd.inopsis
Milivoj Popović (1979.) diplomirao je 2014. na Kiparskom odjelu Akademije likovnih umjetnosti u Splitu, gdje danas radi kao vanjski suradnik. Suosnivač je studija za 2D i 3D grafiku i animaciju Lemonade3d, koji je kasnije postao Prime Render Studios i gdje radi kao redatelj i producent. Radio je kao producent i 3D umjetnik na kratkim animiranim filmovima koji su osvojili preko 70 međunarodnih nagrada, uključujući i nagrade na Aspen ShortFestu i u Annecyju.
"Riječ je o festivalu koji svojom veličinom, konkurencijom, brojem međunarodnih gostiju i kvaliteti organizacije ulijeva strahopoštovanje i ponos svakoga tko sudjeluje sa svojim radom u nekoj od selekcija", ustvrdio je.
Smatra da je upravo taj spoj prisnosti i intimnosti sa ozbiljnošću i kvalitetom selekcije ono što Animafest čini jedinstvenim i meni posebno dragim festivalom.
Film po knjizi Tisje Kljaković Braić
Po povratku s Annecyja kreću u produkciju sljedećeg projekta koji će tematski i animacijski biti ponešto drugačiji od "Dislokacija" - radit će se u klasičnoj animaciji, prema knjizi Tisje Kljaković Braić, "U malu je uša đava".
Popović kaže kako je film još u prvoj fazi financiranja, no prepoznat je u Francuskoj gdje su uspješno ušli u koprodukciju koja će zatvoriti financijsku konstrukciju filma.
"Iznimno nam je bitno da za svaki film pronađemo budžet kojeg film zahtjeva i ne krećemo olako u produkciju ako nismo posve sigurni da su osigurana sredstva dovoljna da film realiziramo beskompromisno", rekao je.
U Ottawi već nagrađene "Dislokacije" planiraju prebaciti u formu klasičnog 3D animiranog filma, u koprodukciji sa Zagreb filmom, a pripremaju dugometražni animirani film "Dreamworld".