Međunarodni festival dokumentarnog filma ZagrebDox, koji počinje u nedjelju, u svom 18. izdanju donosi i niz hrvatskih filmova, među kojima će njih čak pet imati premijeru u regionalnoj konkurenciji
ZagrebDox odavno se afirmirao kao nezaobilazno mjesto za koje domaći autori čuvaju premijerne projekcije svojih filmova - ove godine to su "Veće od traume" Vedrane Pribačić, "Mjesta koja ćemo disati" Davora Sanvincentija, "Hrvatskog narodnog preporoda" Gorana Devića, "Babajanja" Ante Zlatka Stolice i "Mlungu – Bijeli kralj" Davida Lušičića.
"Veće od traume" prati svakodnevicu triju žena koje žive s traumom silovanja iz Domovinskog rata, "Mjesta koja ćemo disati" audiovizualni je esej, imaginarni putopis konstruiranih i anonimnih pejzaža, a "Mlungu – Bijeli kralj" priča o hrvatskom pomorcu uhićenom zbog krijumčarenja 230 kilograma kokaina u svojoj brodskoj kabini.
Film "Hrvatskog narodnog preporoda" bilježi tjedan dana života u zgradi izgrađenoj za radnike Željezare Sisak, dok su "Babajanja" kratki esejistički dokumentarac s elementima horora.
U konkurenciji za najbolji regionalni film su i dvije hrvatske manjinske koprodukcije, "Četiri godišnja doba u danu" belgijske autorice Annabel Verbeke i "Auti kojima smo odjurili u kapitalizam" bugarskog autorskog dvojca Borisa Missirkova i Georgija Bogdanova.
Prvi, koji je osvojio Hot Docsovu nagradu za najbolju nadolazeću autoricu te nagradu za najbolje ostvarenje na Njujorškom filmskom tjednu, prati trajekt koji prevozi putnike preko granice Sjeverne Irske i Irske propitujući poimanje nacionalnih identiteta.
Sličnim se pitanjem, ali iz potpuno drugačije vizure – kroz zajedničku strast čitave lepeze likova prema starim socijalističkim automobilima – bavi film "Auti kojima smo odjurili u kapitalizam".
Doxova Autorska večer posvećena je Katarini Zrinki Matijević, predsjednici ovogodišnjeg međunarodnog žirija, koja je prije skoro 25 godina na Danima hrvatskog filma debitirala studentskim dokumentarcem "Dvoboj", za koji je dobila prvi Grand prix DHF-a dodijeljen nekoj autorici.
Po riječima selektorice programa Diane Nenadić, Matijević je od tada prošla put od "opservacije obične svakodnevice i veriteovske provokacije njezinih neobičnih ili 'rubnih' protagonista do esejističke autoopservacije".
Publika će moći vidjeti njezine filmove "Dvoboj" (1998), "O kravama i ljudima" (2002) i "Iza lica zrcala" (2016).