Viseći držači za lončanice i police, svijećnjaci, zidne zavjese, privjesci, oznake za knjige, ukrasi za ogledala, torbe i nakit od špage ili konopa, pamuka, konoplje, jute ili sintetičkog materijala koji se plete... Makrame je neko vrijeme bio pomalo zaboravljen način vezanja čvorova na koji su nastajali različiti dekorativni predmeti. Oni malo stariji pamte da su takvi detalji bili pravi hit sedamdesetih i osamdesetih, a za njihovu popularnost najzaslužniji je bio hippie pokret, odnosno boho stil. Jedan je od najvećih trendova povratnika, a danas izgleda bolje nego ikad. Kod nas postoji više maherica tog 'uradi sam' umijeća, a jedna od njih je Daniela Stilin
Zbog svog efektnog izgleda predmeti izrađeni tehnikom makrame danas su jedni od najpoželjnijih ukrasa. Odlično se uklapaju u razne stilove, od rustikalnog do skandinavskog. Uz dekoracije za dom, beskrajan je izbor modnih dodataka: nakita, cekera i ostalih torbi, obuće te ukrasa za kosu. Daniela Stilin, koja stoji iza brenda Stilin Designs, za početak nam je ispričala kako se i kada upustila u tu opuštajuću aktivnost.
'Prvi dodir s makrameom, vještinom vezivanja čvorova kojom se dobiva tekstilna površina, imala sam prije pet godina, kada se ova tehnika vratila kao veliki trend u modu i uređenje doma. Oduševio me jednostavan i logičan način spajanja tkanine i izrade odjevnih i dekorativnih predmeta bez upotrebe igle i strojeva. Makrame sam zavoljela zato što se brzo uči i ne treba puno vremena da biste dobili gotovu kreaciju u usporedbi s pletenjem ili vezenjem, vještinama koje sam počela ranije učiti, a koje su kompleksnije i zahtijevaju više strpljenja. Makrame ima tu čar da se uklapa u sve stilove uređenja doma, od boemskog boho chica, preko retro stila iz 70-ih i mid-century moderne, do minimalistički i rustikalno uređenih prostora', rekla nam je.
Premda je sama tehnika lako savladiva, za kompliciranije uratke treba mnogo strpljenja i vještine. Danijela je naučila vezati osnovne čvorove gledajući tutorijale na YouTubeu i čitajući knjige o makrameu iz sedamdesetih godina prošlog stoljeća, kada je ova tehnika doživjela svoje zlatno doba, a nabavila ih je u našim antikvarijatima. Kaže da još uvijek uči, bez obzira na to što su njezini radovi vrlo traženi, te otkriva na koji način osmišljava svoje jedinstvene ukrase.
'Priroda je moja neiscrpna inspiracija. Skupljam komade drveta, naplavine ili neobične kamenčiće koje kasnije uklopim u rad. Ovisno o vrsti materijala koji imam na raspolaganju, osmišljavam ono što ću izraditi. Uvijek radim na najmanje dva rada istovremeno', otkrila je, a na pitanje koliko prosječno dugo nastaje neki predmet, kaže da to ovisi o zahtjevnosti i veličini kreacije te da proces izrade može trajati od pola sata do nekoliko dana. Ispričala nam je kojim se materijalima koristi pri izradi i gdje ih nabavlja.
'Makrame se može raditi od bilo kojeg materijala, od pamuka i vune do PVC užadi i žica različite debljine, elastičnosti i čvrstoće, ovisno o namjeni. Osobno u izradi koristim prirodne, održive i reciklirane materijale, poput pamuka, vune, rafije i jute. Uz to što su podatnije za rad, upotrebom ekoloških materijala nastojim podići svijest o čuvanju okoliša. Dostupnost materijala za izradu makramea na našem tržištu donedavno je bila jako loša pa sam uglavnom naručivala špage iz inozemstva, međutim odnedavno, popularizacijom ove vještine, izbor i kvaliteta špaga na našem tržištu sve su bogatiji', objasnila je Daniela.
Teško joj je definirati svoj stil zato što se on mijenja ovisno o raspoloženju i inspiraciji. 'Generalno, ne volim se igrati bojama kada je u pitanju odijevanje, zbog čega najviše pletem modne dodatke u neutralnim bojama. Međutim, kada je riječ o makrameu i dekoracijama za dom, slobodnija sam i volim isprobavati špage različitih boja i bogatije teksture, no opet s mjerom, bez pretjerivanja mnoštvom resica, kićanka, pletenica i sl. Vodim se premisom - manje je više. Želim da već sam pogled na moje kreacije potakne na opuštanje, uživanje i stapanje s prirodom', priznaje.
Zanimalo nas je koji proizvodi najbolje idu - naušnice, visilice za biljke, torbe, tapiserije...? 'Potražnja za određenim radovima najviše ovisi o sezoni pa su tako u proljeće najtraženije visilice za biljke, zatim ljetne torbe i nakit, a u zimskom periodu uživam izrađivati božićne dekoracije', pojašnjava. Doživi li kad kreativnu blokadu ili pogriješi stvarajući nešto?
'Naravno da griješim, ali još jedna dobra stvar makramea to je da, za razliku od pletenja iglama, lako možete uvidjeti grešku te se brzo vratiti i popraviti rad. Ne volim stvarati pod pritiskom pa tako imam i periode u kojima danima nemam inspiracije za izradu rukotvorina ili me jednostavno obuzmu drugi interesi i preokupacije. Uz pletenje, moja velika ljubav su putovanja i bicikliranje, a ove godine prvi put sadimo vrt i mali voćnjak, što me također veseli', kaže nam Daniela. Onome koga zainteresira njezina priča preporučila bi da se oproba u pletenju, bilo iglama, bilo rukama.
'To je aktivnost koja ima puno pozitivnih strana: smanjuje depresiju i anksioznost, snižava broj otkucaja srca i spušta krvni tlak. Ruke su stalno zauzete, glava oslobođena od nepotrebnih misli, a svijest u stabilnom stanju ravnoteže. Jednostavan je to način da razvijete kreativnost i strpljenje. Uz izradu rukotvorina, povremeno vodim individualne i grupne radionice na kojima podučavam osnove makramea. Raduje me to što raste zanimanje za radionicama i to jednako kod žena i muškaraca, ali i djece, koja su vrlo spretna i uz malo truda mogu postati majstori izrade makramea', smatra.
Činjenica jest da dizajn nikada nije bio pristupačniji, funkcionalniji i ljepši, a Daniela savjetuje zašto odabrati domaći dizajn. 'Domaći dizajn i ručni rad definitivno nisu dovoljno cijenjeni kod naših kupaca, kojima je lakše otići u šoping centar i kupiti manje kvalitetan masovni proizvod uvezen iz Kine. Ipak, postoje i osviješteni kupci koji će se potruditi doći do malih proizvođača, izabrati nešto za sebe ili naručiti originalan poklon u čiju je izradu utkana ljubav i iza kojeg stoji lijepa priča. Zbog takvih kupaca stvaramo i opstajemo na tržištu', poručila je.
Kada su u pitanju kreativno izražavanje i ručni rad, česta je kritika da je 'sve već viđeno', a evo kako to komentira Daniela. 'Ne bih rekla da je 'sve već viđeno' zato što ručni rad postoji stoljećima te se prilagođava zahtjevima vremena i aktualnim trendovima. Primjerice, na ručnim vezovima nekada su se prikazivali tradicionalni pastoralni motivi, a danas vezemo stihove rap pjesama. Trendovi i inspiracije se mijenjanju, ali univerzalna vrijednost ručnog rada neće tako brzo nestati', naglasila je. Na kraju nam je otkrila gdje vidi svoj brend u budućnosti.
'Vidim malu i održivu manufakturu za proizvodnju odjevnih i dekorativnih predmeta koja se razvija i raste na organski način, čuva i promovira stare pletačke vještine te ih inkorporira u suvremene i moderne interijere', kazala je Daniela Stilin.