USPOMENE S PUTOVANJA

Fotografije s odmora ne moraju biti već 'prežvakani' kadrovi s društvenih mreža; evo kako najbolje uloviti duh nekog mjesta

24.02.2023 u 18:50

Bionic
Reading

Fotografiranje na putovanjima u današnje je vrijeme na neki način 'pojelo samo sebe'. Zbog društvenih mreža postalo je važnije nego ikad, zbog tehnologije jednostavnije nego ikad, a onda i masovnije nego ikad. No, da bi svi ti milijuni snimljenih fotografija imali smisla većeg od objava na mreži, potrebno je poslušati profesionalce

Naime, uz malo pažnje prema motivima koje snimamo, prema kompoziciji i lokacijama dobit ćete mnogo više od onih namještenih, uvijek razdraganih i ružičastih prikaza vlastitog života na društvenim mrežama. Naravno, pod uvjetom da to želite. I što je najbolje, ne morate tu 'zanimaciju' započeti golemom investicijom u profesionalnu opremu, današnji pametni telefoni sasvim će dobro poslužiti entuzijastičnom amateru.

Jon Enoch je profesionalni fotograf koji dobar dio svoga posla 'odrađuje' putujući po svijetu, pa su i njegovi savjeti itekako korisni. Uostalom, po vlastitom priznanju, putuje od svoje 18. godine kad je kupio prvu 'idiot kameru' i trenutačno se zaljubio u fotografiju i dokumentiranje svijeta oko sebe. Ako želite napraviti svoj mali putnički projekt kojem ćete se kasnije vraćati, važno je pridržavati se nekih pravila kojih se i Enoch pridržava.

On tako kaže - s pravom - da je najbolji način da ulovite duh nekog mjesta snimanje tamošnjih ljudi, onih običnih koji na vašem odredištu žive i rade. Možete to raditi i iz daljine, ali pristojnije je pitati, a vrlo često će rezultati biti još i bolji, jer ćete moći prići bliže osobi koju snimate. Ako vam je neugodno prilaziti tako nepoznatim ljudima, pregrizite taj prvi strah i nelagodu, kasnije će biti lakše. Vrlo često spontana fotografija može biti efektnija, no nemojte propustiti priliku da biste se povezali s lokalnom sredinom i zajednicom, ma gdje bili. Vrlo često će takav pristup biti nagrađen.

U današnjem svijetu masovnog i prekomjernog turizma teško je naći vremena i prostora kad ćete neko mjesto moći snimiti onakvim kakvo ono doista jest. Stoga za snimanje izaberite dijelove dana kad je gužva manja. Enoch, recimo, preferira noć, jer su lokacije prazne ili bar praznije nego danju. Drugo, može se posvetiti poigravanju svjetlom. Naravno, ako niste opremljeni kao profesionalac to ponekad može biti problematično (unatoč sve boljoj kvaliteti kamera na telefonima), ali uvijek možete naći 'svoje' doba za snimanje. Bez obzira koliko volite sunce, za dobre fotografije jaka svjetlost može biti ubitačna, s razlozima u rasponu od preoštrih sjena do oznojenih ljudi u kadru. Sumrak ili svitanje mogu dati puno bolje rezultate. U prvim obilascima nove lokacije nastojte zamisliti kako bi što izgledalo u drugim svjetlosnim prilikama, pa onda probajte.

Vrlo često fotografije s putovanja izgledaju jednostavno - staneš pred objekt, i 'okineš' pazeći da sve bude oštro. Ako želite, međutim, ispričati svoju priču o nekom mjestu, pristupite mu na drukčiji način koji će odražavati ono što to mjesto u vama budi. NAđite neki drukčiji kut, snimite ljude u njihovim svakodnevnim poslovima na lokaciji koju želite ovjekovječiti, nađite mjesta koja su zanimljiva a ne nalaze se na rutama turističkih masa, ili ne spadaju u one čije snimke možete lako naći surfajući. Ukratko, oduprite se klišeima, najčešćem neprijatelju svake kreativnije putne fotografije. Volite, recimo, snimati lokalnu hranu? Ništa lakše nego otići na tržnicu, ali još zanimljiviji bi mogao biti obilazak polja na kojima se ta hrana proizvodi.

A kad dođete kući, sigurno će vas privući ideja da malo 'uredite' ili 'poboljšate' fotografije u nekom računalnom alatu za obradu. Ključno pravilo je sljedeće, i vrlo je jednostavno: minimalne intervencije su najbolje. Ako vam je fotografija loša, igranje sa softverom neće je učiniti boljom, ma koliko pokušavali 'ubiti boga u njoj'. Manje je više. Isto važi i za mnogim vrlo primamljivo oslanjanje na filtere i efekte koje pružaju već i kamere na telefonima. Praksa pokazuje da takve fotografije ne stare baš dobro, jer kad ih za nekoliko godina budete gledali filter koji je danas popularan možda nikome neće ništa značiti.

Na koncu, Enoch daje vrlo važan finalni savjet: ne žurite i zabavite se. Dobra fotografija često iziskuje vrijeme, bez obzira je li riječ o pravom kadru, najboljem svjetlu ili 'pucanju' rafalima slika. Uvijek imajte na umu ta je najvažniji dio cijele priče stvaranje fotografija koje će vam jednog dana izmamiti osmijeh kad ih pogledate i prisjetite se gdje ste ih snimili. Uostalom, putovanje je radost i zabava, pa im se prepustite i nastojte da se ta radost zbog otkrivanja novoga reflektira u vašim fotografijama.