Modna RETROSPEKTIVA

'Mama punka' živjet će vječno: Ovo su najpamtljiviji trenuci u karijeri legendarne Vivienne Westwood

30.12.2022 u 12:30

Bionic
Reading

Dana 29. prosinca modni svijet ostao je bez Vivienne Westwood. Mama punka, kako su ju od milja zvali, modu je prožela svojim potpisom, koji je jednako inovativan koliko i asertivan

Vivienne Westwood prije svega je dizajnerica nekonvencionalnih ideja, koja je od početka svoje karijere ostavila prepoznatljiv trag na modnoj sceni. Njezina inovativnost i utjecaj tijekom 60 godina, koliko je radila na neograničenoj modi i pravednijem svijetu, uzdrmali su kreativnu scenu više nego ikada.

Tijekom svojih izvanrednih šest desetljeća u industriji, Westwood je stekla pohvale i stvorila modne trenutke dostojne povijesnih knjiga. Britanska dizajnerica više je puta redefinirala način na koji se odijevamo, čime je stekla ogromno poštovanje i globalno priznanje, kao i titulu Damehood.

  • +5
Vivienne Westwood Izvor: Profimedia / Autor: DS11 / Backgrid UK / Profimedia

U 82. godini života Westwood je otišla mirno, okružena obitelji i voljenima. Dok Britanci i modni svijet tuguju za gubitkom svoje velike dame, osvrćemo se na neke od vrhunaca u njezinoj impresivnoj karijeri dizajnerice.

1971. - 1980.

Kad je upoznala Malcolma McLarena, menadžera punk benda Sex Pistols (s kojim je dobila sina), otvorili su butik u londonskom Chelseaju 1971. godine. Trgovina 430 Kings Road mijenjala je imena u skladu s tada lansiranim kolekcijama, od ‘Let It Rock’ i ‘Too Fast To Live, Too Young To Die’, do najpoznatijeg naziva ‘Sex’ koji joj je dodijeljen 1974. godine.

Godine 1977., kada je singl ‘God Save The Queen’ grupe Sex Pistols postao brojem jedan na ljestvici magazina NME, radnja Vivienne Westwood preimenovana je u ‘Seditionaries’ kako bi odražavala novu estetiku i stav koji je na koncu pokrenuo cijeli pokret znan kao punk rock.

1981. - 1986.

Godine 1981. Westwood i McLaren debitirali su na londonskom Tjednu mode s kolekcijom ‘Pirati’ hvaljenoj zbog oslobađanja od skučenih silueta 70-ih. Kada je njezino partnerstvo s McLarenom privedeno kraju, Westwood je nastavila dominirati svijetom mode.

Pored punk mode, Westwood je između ostalog bila zaslužna za revival korzeta, a tijekom čitave karijere glavnu inspiraciju pronalazila je u modi viktorijanskog doba.

1987. – 1992.

Veliki pomak od zagovaranja punk rockera prema parodiranju viših klasa postao je očit tijekom kasnih 80-ih, koje je Westwood nazvala ‘poganskim godinama’. Njezina utjecajna Harris Tweed kolekcija za sezonu jesen/zima 1987. bila je nadahnuta djevojčicom koju je jednog dana ugledala u vlaku. ‘Nije mogla imati više od 14 godina. Imala je malu pletenu punđu, sako od Harris Tweeda i torbu s parom balerinki u njoj. Izgledala je tako cool i staloženo dok je stajala’, za britanski The Independent izjavila je 2011. godine.

Godine 1992. Westwood je primila Red Britanskog carstva za svoje zasluge u modi, a na dodjelu u Buckinghamsku palaču stigla je bez donjeg rublja.

1993. - 1999.

U eri 90-ih Westwood ponovno mijenja svoju estetiku, spajajući povijesne reference dok se igra s modernim proporcijama i preciznim krojevima. Godine 1993. Westwood se udala za austrijskog studenta dizajna Andreasa Kronthalera s kojim je uspostavila uspješno partnerstvo u životu i poslu, a ostali su zajedno sve do njezine smrti.

Što se tiče nezaboravnih trenutaka s modne piste, malo ih se može usporediti s onim kada se crna pantera, Naomi Campbell, srušila u platformama od 23 centimetra na reviji jesen/zima 1993. ili s korzetima koje su modeli nosili poput topova na reviji za jesen/zimu 1994.

Na reviji kolekcije ‘Erotic Zones’ za sezonu proljeće/ljeto 1995. godine, britanska ikona Kate Moss nastupila je poput Marie Antoinette, hodajući pistom u toplesu i sa sladoledom u ruci.

Svi ti trenuci u karijeri Vivienne Westwood spominju se do danas.

Od nultih godina do danas

Početkom milenija Westwood je svoje kolekcije i modne revije počela koristiti kao političku platformu, osobito kada su u pitanju njezini glavni ciljevi: zaštita okoliša i spašavanje planeta. ‘Klimatske promjene, a ne moda, sada su mi prioritet’, izjavila je za britanski Guardian 2014. godine. Do tog trenutka sve što je stvorila imalo je temeljne društvene i političke poruke, od odjevnih predmeta sa sloganima (podsjećajući na njezine punk dane), do prosvjeda na pisti zbog Brexita , globalnog zatopljenja i slobode govora.

Njezina kolekcija za jesen/zimu 2015., ‘Unisex’, u međuvremenu je nedvojbeno bila jedna od prvih koja je predstavila androgini izgled mainstreamu, utirući put, još jednom, novoj eri progresivne i inkluzivne mode.

Trag koji je Westwood ostavila na širu pop kulturu bio je očit još prošlog mjeseca, kada je Sarah Jessica Parker snimljena na setu druge sezone serije ‘And Just Like That’, odjevena u danas kultnu vjenčanicu britanske dizajnerice.