TEHNOLOGIJA I PUTOVANJA

Može li se uz pomoć umjetne inteligencije isplanirati svaki detalj ljetovanja

26.03.2023 u 21:21

Bionic
Reading

Kad se na kraju godine budu zbrajali rezultati, jedna će tehnološka pojava biti u užem krugu za najveći fenomen - ChatGPT, platforma koja je umjetnu inteligenciju približila masama. Koristi se za svašta, od zabavnih pitalica do pomoći u pisanju članaka i eseja. No, kako stoje stvari s planiranjem putovanja uz pomoć tog 'superpametnog' alata?

Kako piše New York Times, ovaj moćni softver počeo je već pomalo tresti turističku industriju, ali zasad još 'šepa' u planiranju savršenog putovanja. Još smo, naime, nekoliko koraka udaljeni od situacije u kojoj ćemo svom pametnom telefonu izdiktirati upute o romantičnom produženom vikendu u Parizu za dvoje, s najpovoljnijom kombinacijom avionskih karata i smještaja u hotelu srednje klase, s ulaznicama za Louvre i Orsay, večerom u Maraisu i tjednom kartom za metro. A naš gadget potom ispali kompletni, savršeni itinerer.

Zasad, kaže američki list u članku svoje turističke novinarke Julie Weed, tehnološki nabrijani putnici ipak moraju smanjiti svoja očekivanja. Članak navodi iskustvo direktora američke agencije Traveland Odeda Battata koji je pokušao od ChatGPT-a dobiti savjete koje bi mogao ponuditi svojim klijentima koji putuju u Toskanu. Dobio je popis 14 aktivnosti, uključujući vinske ture i posjete muzejima, te sladoled u San Gimignanu.

'Sve sam to znao, ali mi je ChatGPT uštedio trud oko skupljanja svih informacija i spakirao mi je ih u formatu kojeg mogu slati e-mailom svojim klijentima', kaže on.

Isti se alat, koji se pojavio u studenome prošle godine, počeo koristiti i na drugim poljima kad su u pitanju putovanja, i unatoč još nešto nedostataka pokazuje se korisnim. Naime, za razliku od drugih AI alata na raznim platformama za putne karte ili smještaj, ChatGPT generira novi sadržaj iz goleme količine informacija, uključujući web stranice, knjige i druge izvore na internetu. Osim toga, s korisnicima komunicira kao da doista razgovarate s nekim s druge strane 'žice'.

Kad platforma dobije puni zamah, u turizam i putovanja donijet će promjene zbog kojih te djelatnosti više nikad neće biti iste. To uključuje i kreiranje onog spomenutog zamišljenog putovanja u Pariz. Putnici koji se vole oslanjati na sebe i dosad su mogli sve organizirati sami, ali preko različitih platformi poput Skyscannera, Booking.com, AirBnB, Google Maps, Expedije i drugih. Sada će strojevi sve to pretražiti za njih i ponuditi rezultat.

Autorica članka je pokušala u tom smjeru testirati softver, tražeći informacije za dvodnevno putovanje u Whistler u kanadskoj provinciji British Columbiji, i dobila prijedloge poput šetnje po snijegu s vodičem stručnjakom za lokalnu floru i faunu, te vožnju saonicama s psećom zapregom. Već sljedeći korak, unošenje želje za večerom s tajlandskom kuhinjom navelo je ChatGPT da sugerira potencijalne restorane.

No, ChatGPT još uvijek ima dosta ograničenja. New York Times navodi da je najveće to što barata informacijama do 2021., i nema pristupa iznimno važnim podacima važnim za putovanja koji se mogu mijenjati iz sata u sat, poput reda letenja ili vremenske prognoze. Stižu nove verzije, i očekuju se daljnja poboljšanja, no treba vidjeti hoće li ići u tom smjeru. Također, softver ponekad ne uspijeva razlikovati pouzdane i nepouzdane informacije na internetu, pa može dati pogrešnje odgovore, u slučaju putovanja to može voditi problemima poput netočnih rezervacija. Uostalom, navodi se, i proizvođač ChatGPT-a tvrtka OpenAI sama je upozorila da njihov softver ponekad može proizvesti 'pristran sadržaj'.

S druge strane, već danas može pružiti značajnu pomoć baš onima koji bi mogli strahovati da će ostati bez posla napretkom umjetne inteligencije, dakle agencijama i lokalnim turističkim uredima. Oni već naveliko koriste ChatGPT za pisanje marketinških tekstova o najvažnijim atrakcijama, proizvodnju sadržaja na društvenim mrežama ili stvaranje tipskih pisama potencijalnim klijentima s planovima. NYT navodi čak primjer jednog turističkog agenta koji je upotrijebio 'usluge' ChatGPT-a da prekine suradnju s jednom klijenticom.

No, u tom poslu itekako se strahuje od utjecaja umjetne inteligencije, pa su se neke veće američke agencije počele već preorijentirati na rad s ChatGPT-om, odnosno navoditi svoje agente da u poslu koriste taj softver, umjesto da čekaju da ih izbaci iz posla. Dobar primjer je Chad Burt, predsjednik tvrtke OutsideAgents s Floride, koji je uz pomoć ChatGPT-a napravio više od stotinu novih itinerera, što mu je značajno olakšalo posao, premda za pravi rezultat ipak treba proći i 'ručnu' provjeru najvažnijih parametara. Kaže da samo živa osoba može pogoditi razliku između onoga što putnik doista želi i onoga što - pod utjecajem raznih faktora - kaže da želi.

Putem ove platforme sada već idu i neki dosadašnji jaki turistički igrači, recimo Expedia, koja pokušava novom tehnologijom unaprijediti komunikaciju s korisnicima. Također, time bi poboljšali personalizaciju preporuka koje bi se osim na dotadašnjim navikama korisnika temeljile i na situaciji na tržištu, primjerice cijenama i dostupnosti. Tim će putem, ako žele opstati, trebati krenuti i drugi. Razmišlja se i o drugim poboljšanjima alata koji su već na raspolaganju putnicima, poput automatskog prevođenja, ili pak virtualnih 'posjeta' odredištima prije putovanja zbog boljeg 'domaćeg rada' i planiranja. Sve to, posebno komuniciranje s korisnicima, nedvojbeno će dovesti do gubitka brojnih dosadašnjih radnih mjesta, ma koliko zdrav razum govorio da je interakcija sa stvarnim ljudima važan segment putovanja.

Nije bez vraga ni dvojba u NYT-u da ovako razvijena umjetna inteligencija može sasvim narušiti instituciju recenzija kao važnog faktora kod izbora smještaja, restorana i drugih usluga. Naime, strahuje se da će se uz ovakve alate s lakoćom stvarati takozvane 'recenzentske farme' koje mogu generirati tisuće pozitivnih ili negativnih osvrta i time narušiti odnose na tržištu. Kao što je skoro nemoguće utvrditi je li stroj napisao neki studentski rad, još će teže to biti s ovom pisanom formom. Ponešto rubno, ali na prodaju može utjecati i bolja pozicija neke usluge na Googlu preko, recimo, golemog broja blogova i drugih sadržaja.

Kad se nađu rješenja za te probleme, ChatGPT i slični alati umjetne inteligencije postat će prava blagodat za putnike, s uvijek svježim informacijama, mogućnostima promjene planova i lakog planiranja svakog putovanja. A ako više volite impulzivno putovanje i uživate u iznenađenjima bit će vam dovoljna i vlastita inteligencija.