Mnogi nikada nisu čuli za Kosovo ni za Albaniju sve dok glazbenu industriju nisu pokorile pjevačice kao što su Rita Ora i Dua Lipa. Smjelim stilom i nastupom vrlo brzo su osvojile publiku i pokorile top liste. No sada s juga Balkana stižu i dizajnerice koje u rekordnom roku osvajaju modni svijet
Prije nekoliko godina svjetske top liste okupirala je nova generacija talentiranih albanskih pjevačica. Tako su svi vrlo brzo pjevušili hitove Bebe Rexhe, Dua Lipe i Rite Ore, a bile su tu i Era Istrefi, Gashi i Ava Max. Uskoro su svi jako dobro znali gdje je ta Albanija, a u svijetu se javio fenomen djevojaka iz Albanije, koje krase egzotična ljepota i neupitan talent.
Nakon što su se Albanija i Kosovo neupitno smjestili na svjetsku glazbenu kartu, djevojke iz Albanije pokazale su posve novi talent i krenule osvajati svijet mode. Tehnologija posljednjih godina igra značajnu ulogu u kreiranju trendova i oblikovanju tržišta, dopuštajući malim, do tada nepoznatim brendovima ulazak na modno tržište. Društveni mediji te trendovi i pomame koje se na njima stvaraju imaju snažan efekt.
Neke od najpopularnijih haljina i kreacija koje su zapalile društvene mreže dolaze upravo od modnih dizajnerica iz Albanije. Dizajnerica o kojoj se trenutno najviše priča je Nensi Dojaka, mlada albanska dizajnerica koja je osvojila jednu od najprestižnijih modnih nagrada, nagradu LVMH za mlade dizajnere, a njezine hit haljine već nose brojne zvijezde.
No slavne dame vrlo rado nose i kreacije Teute Matoshi, modnog dvojca Kujta & Meri i Fjolle Qele, a dizajn romantične haljine s printom jagoda, koju su baš svi poželjeli u ormaru, potpisuje Lirika Matoshi i dolazi, pogađate, iz Albanije.
Posljednji modni krikovi, od haljine s jagodama pa do prozirnog topa inspiriranim 90-ima, koji je Bella Hadid odjenula na dodjeli MTV Video Music Awardsa, djelo su albanskih modnih dizajnerica, a čini se da s juga Balkana stižu neke od najljepših haljina koje žare i pale društvenim mrežama.
Lirika Matoshi i haljina s jagodama
Nitko nije očekivao da će 2020. godina obilježena pandemijom imati 'haljinu', kreaciju koja će postati pravi hit. I dok je većina dane provodila kod kuće u trenirkama, vječnim tajicama ili pidžamama, glamur nikome nije bio ni na samom dnu liste prioriteta. Lirika Matoshi, rođena na Kosovu, no s prebivalištem u New Yorku, dizajnerica je koja stoji iza prekrasne, romantične haljine s printom jagoda.
Njezin modni brend zapošljava isključivo žene te posluje iz kosovske tvornice, povećavajući tako zaposlenost žena u tom području, a ujedno jačajući lokalnu ekonomiju.
Njezina haljina bila je pravo osvježenje te izvor ljepote i inspiracije u izazovnim vremenima u kojima smo zaboravili kako je osjećati se ženstveno. Haljina je postala viralna na svakoj platformi, TikToku, Instagramu, Twitteru – nigdje nije prošla ispod radara. Dizajn odgovarajuće maske za lice učinio ju je još prikladnijom za ova neobična vremena.
Premda je haljina predstavljena još u srpnju 2019. godine, njezina popularnost naglo je porasla tek u ljeto 2020. godine. Unatoč visokoj cijeni, ludo se prodavala, a mnogu su bili spremni dosta potrošiti kako bi se osjećali posebnima. Tako je, dok su brojni dizajnerski i high street brendovi zbog naglog pada prodaje bili prisiljeni sniziti cijene svojih kreacija, Lirika zahvaljujući neočekivanoj popularnosti haljine s printom jagoda imala nikad veću zaradu. Prodaja joj je od siječnja prošle godine do ljeta skočila za nevjerojatnih 1000 posto. Nakon tog uspjeha Lirika se bacila na pletenje te sada dizajnira pulovere razigranih uzoraka i prsluke na kvadratiće koji već imaju vojsku obožavatelja.
Iako se nikada nije školovala za modnu dizajnericu, njezina želja, trud i originalnost koji je odvajaju od ostalih bili su jači od bilo koje diplome ili dugogodišnjeg iskustva, potrebnog da bi dizajner postao vodeće ime u svijetu mode. U svega pet godina, koliko posluje njen brend, Lirika Matoshi postala je zvučno ime na modnoj sceni. Danas ju svi znaju zahvaljujući bajkovitoj haljini s printom jagoda.
Njezina je želja bila baviti se modnim dizajnom, iako nema diplomu kao većina drugih dizajnera. U početku je izrađivala choker ogrlice koje je prodavala na Etsyju, a tek kasnije došla je ideja o izradi odjeće. Sve što danas zna sama je naučila. Inspirirana sestrom Teutom Matoshi, također cijenjenom kosovskom dizajnericom, Lirika je naučila šivati i svladavati male dizajnerske trikove i zahtjevne tehnike te je postepeno gradila svoj brend od nule.
Njezine prve kreacije bile su šljokičaste haljine, čarape i kristalima prekrivene bluze, a slavu su joj donijele haljine. Lirika živi i radi u New Yorku, u koji se preselila s Kosova kada joj je bilo 20 godina.
Teuta Matoshi i nevjerojatna priča o uspjehu
Lirikina starija sestra Teuta Matoshi već je dobro poznato ime na modnoj sceni. Teuta je rođena u okolici Prištine, a odrasla je u obitelji s devetero djece. Čini se da je moda i dizajn snažno prisutni u ovoj obitelji. Tako je njezina mlađa sestra Lirika također dizajnerica, a druga sestra Sanije Teuti pomaže oko poslovne organizacije brenda.
Teuta je studirala na Tvornici dizajna i Fakultetu umjetnosti Sveučilišta u Prištini. Dizajnirati je počela vrlo rano, a svoju modnu liniju pokrenula je 2007. godine.
Kasnije je otvorila i trgovinu u Prištini te je prvo prodavala jakne da bi naknadno promijenila modni smjer te se fokusirala na haljine, po kojima je danas i poznata.
Sa sestrom Lirikom potiče zapošljavanje žena s Kosova, a njezine haljine 'princeza stila' privukle su veliku nacionalnu i međunarodnu pozornost. Sestre su 2019. godine otvorile atelje u Sohou na Manhattanu, gdje se nalaze oba njihova brenda.
Za veliku popularnost može zahvaliti društvenim mrežama na kojima su se njezine kreacije počele dijeliti rekordnom brzinom. Žene diljem svijeta osvojile su njezinim bajkovite kreacije pa je tako Teuta doslovno preko noći postala popularno ime modne industrije.
Njezin je brend specijaliziran za kreiranje vjenčanica, balskih i koktel haljina, a sve modele odlikuju bezvremenska ženstvenost i velika doza romantike. Gotovo svaki sadrži i korzet te stvara prekrasnu A liniju kroja, a uz dodatak pastelnih materijala, izvezenih detalja i printova, ove haljine su pravi primjer 'princeza haljina' o kakvima sanja svaka žena.
Nensi Dojaka, Bella Hadid i top inspiriran 90-ima
Mnoge stvari koje odjene Bella Hadid rasprodaju se u rekordnom roku, a njezin stajling povodom dodjele MTV-jevih nagrada nije bio iznimka. Stajling inspiriran 90-im koji je uključivao upečatljiv prozirni, mrežasti top kreirala je albanska dizajnerica Nensi Dojaka.
Još jedno modno ime koje korijene vuče s juga Balkana i gradi uspješan modni brend pod svojim imenom te čiji je cilj osnažiti žene.
Nensi, koja sada živi u Londonu, diplomirala je 2017. godine na jednoj od najboljih svjetskih modnih škola, Central Saint Martins, a ondje je i pokrenula svoj modni brend.
Tijekom studija stažirala je za dizajnerske marke poput Petera Pilotta i Fjodora Golana, a nedavno joj je uručena nagrada LVMH za mlade dizajnere 2021., najprestižnija nagrada modne industrije.
Dizajnerica je najpoznatija po svojim haljinama inspiriranim donjim rubljem te modnim komadima koje krase prorezi te neodoljivo podsjećaju na estetiku kakva je vladala 90-ih. Njezine dizajne nosilo je nekoliko velikih slavnih osoba u posljednjih godinu dana, uključujući Emily Ratajkowski, Sophie Turner, Emmu Corrin, Rihannu i Carey Mulligan.
Kujta & Meri i nezaboravna Beyonceina haljina
Iza ovog imena stoji modni dvojac Kujtim Berisha i Merita Krasniqi Berisha. Kujtim je rođen u Đakovici na Kosovu 1970. godine, a njegov talent i volja za dizajnom osigurali su mu mjesto u svijetu mode. Nakon što je stekao diplomu prvostupnika Kujtim se preselio u Sloveniju, 1990. je osnovao atelje i počeo stvarati vrlo posebne, ručno izrađene dizajnerske komade.
Haljine koje snažno laskaju figuri vrlo brzo su postale popularne, a brend doživljava snažan procvat nakon 1991., kada Kujtim upoznaje Meritu Krasniqi Berishu. Sinergija ovog modnog dvojca omogućila je još snažniju kreativnost i oblikovanje prepoznatljivih elegantnih stilova.
Pod imenom Kujta&Meri albanski modni dvojac prisutan je na tržištu već tri desetljeća. Nakon dvije revije u Đakovici, Kujta & Meri predstavili su svoje kreacije na Milanskom tjednu mode 2009. godine, zatim na Berlinskom tjednu mode, a ostalo je povijest.
Njihove kreacije odnose se na veličanstvene haljine prigodne isključivo za važne događaje, televiziju ili vjenčanja. Upravo ih je to učinilo vrlo popularnima i među svjetskim zvijezdama, a haljinu s potpisom Kujte&Meri nosila je i Beyonce.
Crnu baršunastu haljinu bez rukava, visokog proreza na boku, ukrašenu detaljima u obliku ledenih kristala u kompletu s dugim crnim rukavicama Beyonce je odjenula za proslavu 50. rođendana Seana Diddyja Combsa 2019. godine, a taj njezin stajling još uvijek mnogi jako dobro pamte.
No kreaciju s potpisom ovog modnog dvojca Beyonce je odjenula i u mjuziklu 'Black is king', a tada je nosila vrlo upečatljivu leopard-haljinu.
Fjolla Qela - o kojoj ćemo još sigurno puno čuti
Fjolla Qela diplomirala je na Akademiji evolucijske umjetnosti. Diplomu modnog dizajna iskoristila je za otvaranje studija 2018. godine u kosovskom gradu Đakovici.
Ondje stvara nove kolekcije za svako godišnje doba, ali i izrađuje zapanjujuće odjevne predmete i haljine. Ova zvijezda u usponu već slijedi stope svojih proslavljenih sunarodnjakinja.
Njezina službena stranica na Instagramu već ima gotovo 12 tisuća sljedbenika, a haljine joj nose mnogi influenceri. Tako je da je neupitno da ćemo za ovo ime u modnom svijetu još čuti. Posvećivanjem pažnje na detalje, sjaj i onaj wow efekt, njezina odjeća doista lako zapinje za oko.