GASTRO JUBILEJI

Vegemite, namaz za koji ne zna nitko izvan Australije, a ondje je nacionalni simbol

27.08.2023 u 12:13

Bionic
Reading

Australac koji putuje svijetom i ljudi koji prepoznaju njegovo podrijetlo pa mu, kao u navedenim stihovima, nude sendvič s tipičnim australskim namazom, tema su široko poznatog hita s početka osamdesetih, 'Down Under' danas već pomalo zaboravljene australske grupe Man At Work

Kao tipičan australski proizvod, ovu je pjesmu skupina izvela i 2000., na vrhuncu ceremonije otvaranja Olimpijskih igara u Sydneyju. Iako su milijuni grla širom svijeta godinama uz ploče ili radio pratili ovaj napjev, teško da su - osim nekih Britanaca i samih Australaca - znali što je taj Vegemite.

Buying bread from a man in Brussels;

He was six foot tall and full of muscles;

I said 'Do you speak my language?';

He just smiled and gave me a Vegemite sandwich.

Vegemite je zapravo na jednak način dio australskoga nasljeđa kao što su to klokani, Nelly Melba i automobili marke Holden. Za brojne turiste koji se s njime susreću već na prvome doručku u australskim hotelima, Vegemite je odvratni namaz o kojemu po povratku s putovanja prijateljima pričaju jednako dojmljivo kao o klimi, sidnejskoj Operi ili atraktivnim plažama.

Australci drže da je to potpuno nepravedno i tvrde da mu reputacija proizlazi iz neprimjerenog načina na koji ga jedu ljudi koji se prvi put susreću s njim. Umjesto da ga na sendvič, najbolje s prepečenim kruhom, uz primjerice sir i šunku, nanesu u vrlo tankome sloju, oni ga debelo namažu na sam kruh. Naravno, kako se radi o novome okusu i namirnici žešćega mirisa i okusa, prva reakcija je gađenje. To je kao da prvi put u životu probate senf, i to tako da ga nanesete na kruh u debelom sloju.

No na stranu zablude, što je to što je ovaj proizvod učinilo toliko popularnim među australskim potrošačima? Posebna privlačnost Vegemitea je, prije svega, u tome što se radi o potpuno prirodnome proizvodu. Vegemite je vrlo jednostavna sastava – radi se o koncentriranom ekstraktu kvasca, jednog od najvećih prirodnih izvora vitamina B na svijetu.

To je visokovrijedna namirnica koja od ranih dvadesetih godina prošloga stoljeća igra u australskome društvu vrlo zapaženu ulogu. Bila je stalni pratitelj australskih vojnika tijekom Drugoga svjetskog rata, propagirale su ga razne zdravstvene organizacije, a širom svijeta tješila je svojim okusom i brojne nostalgične Australce.

Za nastanak Vegemitea zaslužan je Fred Walker, poduzetnik iz Melbournea, osnivač prehrambene tvrtke Fred Walker and Company, preteče današnjega Krafta. Walker je, između ostalih proizvoda, na tržište plasirao i onaj na bazi ekstrakta kvasca, pod nazivom Vegemite. Otac proizvoda bio je dr. Cyril Percy Callister, mladi kemičar kojega je Walker 1922. godine doveo na mjesto glavnog tehnologa kako bi razvio namaz od jednog od najbogatijih prirodnih izvora vitamina B – pivskog kvasca.

Nakon višemjesečnog grozničavog rada dr. Callister je, na zadovoljstvo svojega poslodavca, razvio ukusan namaz koji je ime dobio putem raspisanog javnog natječaja s nagradom od, tada pozamašnih, 50 funti. Tako je 1923. godine lansiran novi proizvod pod imenom Vegemite, legenda koja upravo slavi 100. rođendan.

Kada su Australci prvi put čuli za Vegemite, jedan engleski gusti tamni namaz pod nazivom Marmite (gotovo ista stvar) već je dominirao tržištem pa su australski potrošači nerado posezali za sličnim domaćim proizvodom.

Četiri godine nakon pojave Vegemitea, Walker je odlučio, zbog loše prodaje, a i da bi ga što više marketinški udaljio od konkurentskog Marmitea, Vegemiteu dati novo ime – Pervill. Ono se nije dugo održalo. Walker je vrlo brzo namazu odlučio vratiti stari naziv, shvativši da problem nije u imenu, već u marketinškom pristupu. Stoga je 1935. započeo dvogodišnju kampanju u kojoj je, putem kupona, svaki kupac ostalih Kraft Walkerovih proizvoda, nagrađivan besplatnom staklenkom Vegemitea. Kada su Australci napokon probali ovaj proizvod, neizmjerno im se svidio i put je vodio samo prema uspjehu – uvrštavanju Vegemitea među nacionalne simbole.