Vozači suradnici platformi koje nude uslugu prijevoza često voze kako bi skupili dodatne prihode i, pored redovitog posla, nemaju dovoljno vremena za odmor. Američka akademija za medicinu sna upozorava kako je potrebno zakonom ograničiti sate provedene u vožnji i uvesti obvezne zdravstvene preglede za sve vozače
Umor i pospanost vozača predstavljaju veliki rizik u uslužnim prijevoznim djelatnostima, upozorava Američka akademija za medicinu sna u trenutku dok se svijetom sve više šire raznolike aplikacije za usluge vožnje, a umor vozača faktor je u 20 posto prometnih nesreća. Ustanova poziva tvrtke koje se bave prijevozom, vlasti, liječnike i policiju da se posvete problemu umora vozača kao faktoru rizika za javnu sigurnost.
'Umor pri vožnji je čest i ovo je stvarna prilika da se zajedno radi na odgovoru na taj stvarni sigurnosni rizik', kaže dr. Indira Gurubhagavatula sa sveučilišta Pennsylvania u Philadelphiji koja je sudjelovala u istraživanju problema.
Gurubhagavatula i njezin tim u radu objavljenom u časopisu Journal of Clinical Sleep Medicine pozvali su na posvećivanje pažnje rastućoj popularnosti aplikacija za naručivanje vožnji i pitanjima vezanima uz sigurnost i propise za uređivanje tog područja.
Mnogi vozači koji rade u toj industriji, primjerice, često rade na drugim poslovima, a voze u slobodno vrijeme što može značiti da im ostaje tek nekoliko sati dnevno za san, ističu autori rada. Uz to, ti vozači često ne prolaze ciljane liječničke preglede za profesionalne vozače. Neke prijevozničke tvrtke imaju propisane obvezne odmore no teško ih je osigurati i nisu dovoljni za sigurnost vožnje, kaže Gurubhagavatula.
U SAD-u od 2005. do 2009. više od 83.000 prometnih nesreća bilo je povezano s pospanošću vozača, prema saveznoj Upravi za sigurnost na autocestama. U dodatku na to u oko 20 posto sudara umor vozača bio je faktor.
'Sa sve više sati nespavanja vozača, raste rizik od nesreće', kaže Jake Nelson iz Američkog auto-kluba. 'S dva sata sna manje vozači su onesposobljeni kao da voze pod utjecajem alkohola'. Upozorava da bi vozači, kad osjete da su pospani, trebali stati i uparkirati se na sigurnom mjestu i 20-ak minuta odspavati.
'Drijemanje nije samo za bebe', kaže Nelson. 'Tih 20 minuta može vam spasiti život'.
Tvrtke poput Ubera objavile su sigurnosne preporuke za vozače na svojim internetskim stranicama i rade sa znanstvenicima Američke nacionalne zaklade za san na istraživanju utjecaja pospanosti kod vozača.
'Umor je nešto što utječe na svakoga i ako želimo da ceste budu sigurnije za sve putnike i ostvarimo cilj da se nijedan život ne izgubi na cestama svi moramo sudjelovati', kaže dr. Nadia Anderson zadužena za sigurnost u prometu u Uberu. Prema propisima Ubera vozač nakon 12 sati provedenih u vožnjama mora imati šest sati odmora.
Američka akademija za medicinu sna željela bi da se zakonom propišu ti uvjeti, ograniče sati provedeni u vožnji i potakne vozače s poremećajima sna da potraže liječenje.
'Mnogi od tih vozača bore se da sastave kraj s krajem', kaže Gurubhagavatula. 'Moramo stvoriti sigurno okruženje u kojemu mogu zaraditi za život bez da se izlažu rizicima opasnima po život'.