Bivši predsjednik SAD-a Barack Obama komenitrao je trenutno stanje političke scene u Sjedinjenim Državama naglasivši da društvene mreže poput Facebooka i Googlea 'oblikuju kulturu na vrlo izravan i moćan način'
Bivši američki predsjednik Barack Obama nedavno je tijekom neformalnog razgovora oštro komentirao najveće svjetske društvene mreže, naglasivši da Facebook, Google i slične kompanije samo pogoršavaju probleme. Njegov osvrt je bio snimljen tijekom neslužbenog govora održanog u sklopu konferencije na MIT-u. Prvu snimku govora je objavila web stranica Reason.
Obama se dotakao niza tema, a među njima i pokrivanja vijesti na raznim medijskim platformama - činjenici da je crta između činjenice i stava toliko zamrljana da je vrlo teško razlikovati objave potaknute ideologijom od onih potaknutih principom ljudske dobrobiti. Pod ovime, naime, nije podrazumijevao samo ruske botove i lažne vijesti.
Iste teme, oprečna stajališta
'Ovo je poput sukoba Fox Newsa i New York Timesa' rekao je Obama. 'Ako pogledate ta dva izvora informacija, oni ne opisuju istu stvar. U nekim slučajevima, čak niti ne govore o istim temama'. Različiti mediji su nerijetko imali strahovito različit pristup velikim političkim zbivanjima, poglavito istraživanju ruskog utjecaja na američke izbore. Dok komentatori lijevo orijentiranih medija često govore o federalnom istraživanju ruskog uplitanja u predsjedničke izbore, Fox News oštro sumnjaju u same istražitelje.
Obama također tvrdi da društvene platforme poput Facebooka i Googlea samo potiču taj problem. Kada se dotaknuo same distribucijske moći koja se nalazi u rukama tih megakompanija, Obama je naglasio da oni moraju shvatiti da 'utječu na američku i svjetsku kulturu na niz vrlo moćnih načina'.
Samo alati
Te platforme je nazvao 'vrlo moćnim alatom za sile dobra' te dodao 'no vrlo je važno naglasiti da su društvene mreže samo alat'. 'Taj alat može koristiti ISIS, taj alat mogu koristi neonacisti' dodao je. U razgovoru o tehnološkim divovima Obama je rekao da 'moraju razgovarati o svojem poslovnom modelu koji prepoznaje činjenicu da su one javno dobro i komercijalne kompanije u jednom'.
Ovo poglavito vrijedi za Facebook koji se ponaša kao medijska kompanija, dok on to zapravo nije. Zuckerbergova kompanija se oslanja na algoritme te ne donosi uređivačke odluke o sadržaju koji je moguće naći na platformi.
Dugoročni utjecaj i vjerodostojnost
Facebook je, naime, oštro kritiziran zbog promoviranja teorija zavjere i lažnih vijesti koje su pojačane algoritmom koji, prema Facebooku, doprinosi neutralnosti platforme. Zahvaljujući njima pred sobom imamo hrpu upitnog sadržaja koji je dostupniji od pouzdanih izvora vijesti.
Obama je zaključio govor rekavši da je strahovito teško razaznati način na koji će demokracija u ovakvim okolnostima dugoročno funkcionirati.