S vodećim ljudima tvrtki iz jednog od najžilavijih sektora hrvatskog gospodarstva popričali smo o izazovima prilagodbe poslovanju u vrijeme globalne zdravstvene krize. Evo što su nam rekli
U Infobipu trenutno traje sedmi tjedan kako zaposlenici rade od kuće. To se odnosi na četiri ureda u Hrvatskoj, u kojima je oko tisuću djelatnika.
'Radni procesi se neometano obavljaju. Imamo potrebne tehničke preduvjete, a komunikacija među zaposlenicima i odjelima odvija se pomoću brojnih tekstualnih i audio-vizualnih komunikacijskih alata.
Sve je prebačeno u digitalni format, pa tako i naša akademija koju pohađaju svi novi zaposlenici iz svih krajeva svijeta. Općenito smo se interno dodatno digitalizirali. Generalni je osjećaj da idemo u dobrom smjeru', naglasio je operativni direktor Infobipa Roberto Kutić.
Najveći izazov bio je organizirati rad od kuće, ponajprije za one koji zbog specifičnosti posla to dosad nisu mogli.
Također, bilo je zahtjevno uskladiti procese između brojnih odjela i timova, kao i uspostaviti odgovarajuću komunikaciju u stvarnom vremenu te organizirati rad zaposlenicima koji se ujedno moraju brinuti o djeci kod kuće.
'Uvodimo inovativne digitalne forme i komunikacijske kanale kako bismo rad od kuće učinili još lakšim i dodatno približili zaposlenike jedne drugima i kako bismo što bolje radili online', rekao je Kutić.
Globalna pandemija koronavirusa zasad nije značajnije utjecala na poslovanje Infobipa, kao ni na industriju u kojoj posluje ta tvrtka.
'Dijelom je povećana potražnja za našim komunikacijskim uslugama i komunikacijskom platformom u oblaku jer sada tvrtke ubrzano pristupaju digitalnoj transformaciji i implementiraju digitalna rješenja, a to će se nastaviti u periodu pred nama. To je velika prilika za Infobip.
Nastavljamo zapošljavati djelatnike za ključne pozicije koji nam mogu pomoći u daljnjem rastu. Procesi zapošljavanja ipak zahtijevaju strpljenje jer su prebačeni u digitalni format', naglasio je Kutić.
Prioriteti su osigurati zaštitu zaposlenika i povezanost društva
'U Hrvatskom Telekomu u potpunosti smo posvećeni osiguravanju povezanosti naših korisnika. Poduzimamo sve kako bismo osigurali da povezivanje i telekomunikacijska mreža djeluju punim kapacitetom, na pouzdan i stabilan način, kao i do sada', naglasila je članica Uprave HT-a Nataša Rapaić.
Prioriteti su osigurati zaštitu zdravlja zaposlenika i njihovih obitelji, ali i omogućiti društvu da u ovim teškim trenucima bude povezano.
'Zahvaljujući vrhunskoj infrastrukturi i brojnim alatima koji omogućavaju i olakšavaju povezanost, za većinu zaposlenika HT-a od 13. ožujka osigurali smo rad od kuće.
Međutim naših 700 tehničara može obavljati posao jedino na terenu. U ime Uprave HT-a hvala im na doprinosu koji bezuvjetno daju društvu u ovom razdoblju', poručila je Rapaić.
S obzirom na velik broj ljudi koji trenutno radi od kuće, kao i to da se održava škola na daljinu, jedan od izazova bio je osigurati stabilan pristup internetu.
'Vidimo znatno povećanje telekomunikacijskog prometa, pogotovo u našoj fiksnoj mreži od početka krize uzrokovane COVID-om 19.
Iako ne vidimo nikakvo smanjenje kvalitete telekomunikacijskih usluga na razini krajnjih korisnika u mobilnoj ili fiksnoj mreži, do izražaja dolaze sve prednosti fiksne mreže jer je prijenos podataka sigurniji, stabilniji i brži, s obzirom na to da je fiksni pristup internetu puno manje ovisan o povećanju telekomunikacijskog prometa', naglasila je Rapaić.
Za HT je izazov bio i osigurati sve preduvjete potrebne kako bi zaposlenici u kratkom roku mogli početi raditi od kuće, kao i osigurati sigurnost i zaštitnu opremu za tehničare koji su u svakodnevnom kontaktu s korisnicima na terenu.
'No zahvaljujući izvrsnoj organizaciji i požrtvovnosti svih kolega uspješno smo svladali taj izazov', ustvrdila je Rapaić.
U HT-u nije bilo otpuštanja zbog trenutne situacije uzrokovane pandemijom COVID-a 19, dodala je.
Vladin paket mjera za pomoć gospodarstvu Rapaić smatra kvalitetnim rješenjem koje će u nekoliko narednih mjeseci pružiti oslonac svima koji trebaju pomoć zbog značajnog pada ekonomske aktivnosti.
'Nadamo se kako će i nakon rješavanja ove akutne krize nastaviti s potezima u smjeru osiguravanja što poticajnijeg poslovnog okruženja jer će to biti presudno za što brži oporavak.
Velik potencijal leži u poticanju ulaganja u digitalnu infrastrukturu jer je dokazano da ona daje značajan pozitivan impuls gospodarskoj aktivnosti', rekla je Rapaić.
Prilika za ubrzan nastavak digitalizacije
Kratkoročno gledano, olakšanje bi donijelo i otvaranje dijela T-Centara, uz poštivanje strogih epidemioloških mjera.
U HT-u su zabrinuti zbog ekonomske situacije nakon završetka zdravstvene krize, pogotovo zbog njenog utjecaja na turističku sezonu. Ali, istaknula je Rapaić, pozitivno je to što je povećana svijest najšire javnosti o mogućnostima koje donose digitalna rješenja, kao što je i vidljiv trend ubrzanja digitalizacije, kako poslovanja tako i općenito svakodnevice u Hrvatskoj.
'I mi bilježimo rastući interes korisnika za najrazličitijim digitalnim rješenjima koja nudimo i razvijamo, ali i dalje vidimo mnogo prostora za bržom digitalizacijom hrvatskog gospodarstva i društva.
Zbog toga nakon normalizacije situacije moramo dodatnom snagom krenuti naprijed. Brža digitalizacija i agilniji pristup poslovanju koje omogućavaju nove tehnologije povećali bi konkurentnost i sigurno podigli životni standard većine građana', uvjerena je Rapaić.
Važna je bila pravovremena priprema
U Iskon Internetu su se za moguće posljedice širenja pandemije počeli pripremati u drugoj polovici veljače. 'Ta pravovremena priprema omogućila nam je brzu prilagodbu i nesmetan nastavak poslovanja.
Naš primarni zadatak bio je zaštititi zdravlje svojih zaposlenika i istodobno ostati dostupni korisnicima za rad od kuće, praćenje nastave, informiranje, zabavu, kontakte s obitelji i prijateljima na daljinu.
Imali smo preduvjete za novi način rada te je faza krize u našem poslovanju uspješno i brzo odrađena', rekao je tportalu glavni izvršni direktor Iskona Krešimir Madunović.
Najveći izazovi bili su vezani uz reorganizaciju poslovanja i zadržavanje kvalitete usluge, kao i uz zaštitu terenskih tehničara i zaposlenika u kontaktnom centru.
Naime, iako je većini iskonovaca dostupan rad od kuće zadnjih nekoliko godina, njihov kontaktni centar dosad nije imao tu mogućnost.
U trenutku donošenja službene mjere rada od kuće 80 posto agenata radilo je iz svojih domova. Tri dana kasnije svi zaposlenici prebačeni su na taj način rada, uz odgovarajuće licence, alate i sigurnosne protokole.
Terenski tehničari nastavljaju obavljati svoje poslove, opremljeni zaštitnom opremom u skladu s preporukama.
Od početka kriznog razdoblja u Iskonu bilježe znatno povećanje prometa u mreži. Obim posla bio je povećan u prvim danima nakon donošenja mjera Stožera civilne zaštite o radu od kuće, prvenstveno u poslovnoj prodaji.
'Naši su korisnici imali nove potrebe i zahtjeve, od povećanja brzine do podatkovnih kartica za zaposlene. Tehnička podrška imala je povećan broj zahtjeva nakon potresa u Zagrebu, no uspješno su vratili dostupnost na razinu prije krize', rekao je Madunović.
U Iskonu nije bilo otpuštanja ni slanja zaposlenika na godišnji odmor. Rezanja budžeta je bilo, ali na stavkama za koje je situacija nametnula takav pristup.
Zaposlenici kojima je standardni posao reduciran spremno su preuzeli dio zaduženja onih kojima je obujam posla narastao. 'Sretni smo što imamo zaposlenike s više vještina, spremne pomoći drugim odjelima', istaknuo je Madunović. Računa li se i studente, Iskon ima oko 650 zaposlenih.
U Iskonu je trenutno najveći izazov pripremiti hibridni scenarij sigurnog povratka zaposlenika na posao. Lekcije naučene tijekom krize i nove prakse planiraju nastaviti i kasnije.
Pojedine otvorene natječaje za poslove morali su privremeno odgoditi, ali će za neke pozicije vrlo brzo morati testirati novi način selekcije i uvođenja u posao. Novozaposleni će svoje treninge te prve radne dane vjerojatno odraditi od doma, a opremu i poklon dobrodošlice prije toga primiti beskontaktnom dostavom.
'Nadam se da ću im ubrzo stisnuti ruku kao novim kolegama', rekao je Madunović.
Bit će potrebno razumijevanje partnera
Telekom je jedna od vitalnih službi te mora nastaviti funkcionirati u izvanrednim uvjetima.
'Maksimalno smo prilagodili postojeće procese preko noći, digitalizirali i ono što prije nije bilo moguće. Naišli smo na veliko razumijevanje i pomoć nadležnih tijela poput HAKOM-a, kao i poslovnih partnera.
Zbog znatnog povećanja prometa u mreži, izloženi smo i potrebi povećanja kapaciteta, za što nam treba dodatna oprema iz inozemstva. To je također izazovno zbog mjera koje su na snazi u čitavoj Europi.
Tu ćemo nam isto trebati razumijevanje i pomoć partnera, dobavljača te državnih institucija, no vjerujem da će se pronaći adekvatno rješenje', optimističan je Madunović.
Ocijenio je kako mjere koje su dosad predstavljene za pomoć gospodarstvu pokazuju da Vlada razmišlja proaktivno i uvažava reakcije na svoje odluke.
'Nadamo se da će neke od mjera pomoći našim korisnicima kako bi redovno pokrivali svoje obveze, a mi s druge strane osigurali sredstva potrebna za povećan obim poslovanja', rekao je Madunović.
Nedostaju nam kave, druženja...
'U Poslovnoj inteligenciji smo vrlo rano počeli pratiti zbivanja u svijetu vezana uz širenje pandemije. Od početka ove godine značajno smo smanjili službena putovanja u inozemstvo, da bismo ih od sredine veljače i ukinuli. Otprilike u to vrijeme zamolili smo sve kolegice i kolege koji su kronični bolesnici, trudnice ili roditelji male djece da rade od kuće.
Uspostavili smo krizno upravljanje, uveli dodatne zaštitne zdravstvene mjere. Od sredine ožujka svi smo u režimu rada od kuće', rekla je Anita Cvetić Oreščanin, članica Uprave tvrtke Poslovna inteligencija.
Rad od kuće su i ranije koristili. S većinom klijenata ionako rade na daljinu, pa nije bilo velikih promjena.
'No nedostaju nam naše zajedničke kave, neformalna druženja, ping-pong u našoj igraonici, naša učionica...
Ali već polako dio tih neformalnih druženja selimo u virtualni svijet', dodala je Cvetić Oreščanin.
Što se poslovanja tiče, stanje je zasad dobro. Obujam se nije smanjio u odnosu na razdoblje prije krize, radi se u punom kapacitetu.
Trenutno je, dodala je Cvetić Oreščanin, najbitnije zauzdati pandemiju kako bi se život što prije vratio u kakvu-takvu normalu.
'Ako kriza potraje, bit će loše za sve, pa tako i za nas. Vladine mjere pomoći gospodarstvu su korektne i sigurno već daju rezultata u sektorima koji su prvi bili na udaru krize', pojasnila je.
Kao primjer dobre mjere istaknula je ukidanje plaćanja akontacije poreza na dobit i obračun poreza na dodanu vrijednost po naplati.
'Mislim da nikome nije u interesu da poslije završetka krize uzrokovane pandemijom cijelo društvo potone u novu financijsku krizu', upozorila je.
'Sve će biti u redu ako kriza potraje još možda mjesec ili dva. Sve duže od toga je vrlo opasno za sve nas i za cijelo gospodarstvo. I to je ono što me zaista brine', zaključila je Cvetić Oreščanin.
Infrastruktura pod povećanim pritiskom
U Ericsson Nikola Tesla Grupi (ETK) poduzeli su preventivne i zaštitne mjere kako bi minimizirali negativne utjecaje COVID-a 19 na više od 3200 njihovih zaposlenika i poslovne aktivnosti.
Poduzete su također mjere za osiguranje uvjeta za pravodobnu i kvalitetnu realizaciju ugovorenih poslova te kontinuiteta poslovanja i očuvanje radnih mjesta. S obzirom na globalnu prisutnost, već su osjetili poremećaje u protoku ljudi i roba, što će se vjerojatno odraziti na obim poslovanja.
'Zasad najveći utjecaj na poslovanje vidimo u smanjenoj aktivnosti vezanoj uz putovanja i rad naših zaposlenika u rizičnim zemljama', navela je predsjednica uprave te tvrtke Gordana Kovačević.
Zatvaranje granica pojedinih zemalja i zabrana putovanja, poremećaj u isporuci opreme i repromaterijala na globalnoj razini, odgode nekih već planiranih investicijskih projekata kupaca širom svijeta te posljedično smanjena potreba za nekim aktivnostima koje su ključni dio poslovanja mogu imati određene negativne učinke na naše poslovanje, ocijenili su u ETK-u.
Kako bi smanjili rizike, preporučili su zaposlenicima rad od kuće ako priroda njihovog posla to dozvoljava. Imaju za to potrebnu infrastrukturu, a zaposlenike su pripremili i osposobili za rad na daljinu.
Kontinuirano rade na osiguravanju stabilnosti telekomunikacijskih mreža, kako u Hrvatskoj tako i u projektima diljem svijeta.
Pod posebnim opterećenjem su zaposlenici u podršci telekom operatorima koji u suradnji s kupcima danonoćno nadziru rad mreža. Primjerice, govorni promet u mobilnim mrežama tijekom prvog tjedna rada od kuće konstantno je rastao, da bi na kraju tjedna dosegao porast od 60 posto.
Neposredno nakon potresa koji je pogodio Zagreb u nedjelju 22. ožujka oboreni su svi rekordi opterećenja jer se govorni promet više nego udvostručio. Usprkos opterećenjima, osigurane su stabilnost i operativnost sustava.
ETK je nadogradio Centralni zdravstveni informacijski sustav, posebno njegovu sigurnosnu infrastrukturu, kako bi omogućio implementaciju novih web aplikacija.
Nakon donacije računala Klinici za infektivne bolesti dr. Fran Mihaljević, ETK se pridružio inicijativi #studentipomazu. Uprava je odobrila budžet za nabavku materijala iz kojeg bi se moglo isprintati više tisuća vizira za zaštitu medicinskog osoblja na 3D printerima u Zagrebu i Splitu.
'Koronaprocedure' ostat će i kad kriza mine
S obzirom na okolnosti, poslovanje Combisa odvija se normalno, rekao je glavni direktor te tvrtke Goran Car. Većina zaposlenika radi od kuće, a na terenu su jedino tehničari.
'Na vrijeme smo poduzeli korake, prilagodili se novonastalim uvjetima i oslonili se na vlastita rješenja', istaknuo je Car.
Jedan od izazova bio im je kako izmijeniti procedure vezane uz dokumentaciju. Nakon što su uspostavili novi proces shvatili su kako ima i određene prednosti. Zbog toga će vrlo vjerojatno nastaviti koristiti neke 'koronamodele' i nakon povratka u urede.
'Tehničke izazove nismo imali jer već dugo imamo mogućnost rada od kuće koju zaposlenici Combisa često koriste', dodao je Car.
Trenutno su fokusirani na zaposlenike koji su na terenu i koji su neposredna veza s korisnicima. 'Zahvalni smo na njihovom svakodnevnom požrtvovnom trudu i radu, sada, u trenucima krize, i inače', istaknuo je prvi čovjek Combisa.
Poslovanje te tvrtke stabilno je i otpuštanja nisu u planu. 'Imamo brojne upite za rješenja koja su rezultat korisničkih potreba nastalih upravo zbog epidemiološke situacije.
Tako smo napravili novu inačicu rješenja Combis ARA za rad od kuće. Osmislili smo vrlo jednostavan i siguran sustav za udaljen pristup zaposlenika s privatnih računala na svoja službena računala u tvrtki, rješenje koje nam je dosad zapravo bilo ispod radara.
Dobar primjer je i prvi koronavirus chatbot u Hrvatskoj koji je implementiran upravo na tportalu te koji pruža aktualne i relevantne informacije o epidemiji COVID-a 19. Chatbot smo razvili u roku od samo tjedan dana, a sada imamo brojne upite kompanija za ovu tehnologiju', naglasio je Car.
Važno je odgovorno poslovati i razmišljati na dug rok
U izvanrednim okolnostima poput ovih, uvjeren je, najviše može pomoći spremnost da se odgovorno posluje, razmišlja na dug rok i na održiv način.
'Zbog krize jasnije vidimo i dosadašnje (ne)uspjehe digitalne transformacije kompanija, o kojoj se toliko pričalo. Paralelno s lockdownom krenuo je puno snažniji život online, kada su mnogi ostali iznenađeni činjenicom koliko velik broj kompanija ili nema webshop ili je on izuzetno loš i nekvalitetan.
S druge strane, usprkos nekim lošim brojkama i predviđanjima, čitamo i o primjerima ljudi koji upravo sada pokreću posao. Ne kaže se bez razloga da je svaka kriza ujedno nova prilika', optimističan je Car.
Ali brine ga to što se ne zna koliko bi izvanredna situacija mogla potrajati, kao i hoće li se ponoviti. 'Svaka odgovorna tvrtka mora pronaći model za stabilno poslovanje u kriznim situacijama, s naglaskom na pomoć društvu i zajednici u kojoj djeluje.
Bilo kakvo čekanje na bolje dane u poslovnom smislu - nije opcija. Trebamo biti proaktivni', poručio je Car.