U utorak su, nakon koordinirane istrage na europskoj razini, Mreža za suradnju u zaštiti potrošača (CPC) nacionalnih tijela za zaštitu potrošača i Europska komisija obavijestile Apple o nekoliko potencijalno zabranjenih slučajeva geografskog blokiranja koje je CPC utvrdio za određene usluge na platformi Apple Media Services, točnije App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books i Podcasts, priopćili su iz Europske komisije
Mreža je od Applea zatražila da svoje postupanje uskladi s pravilima EU-a o zabrani geografskog blokiranja.
Djelovanje CPC-a protiv Applea vode nadležna nacionalna tijela Belgije (Glavna uprava za gospodarsku inspekciju), Njemačke (Savezna agencija za mreže) i Irske (Povjerenstvo za tržišno natjecanje i zaštitu potrošača), a koordinira ga Europska komisija.
Mreža za suradnju u zaštiti potrošača utvrdila je niz ograničenja na platformi Apple Media Services koja, prema njezinoj procjeni, nezakonito diskriminiraju europske potrošače na temelju njihova boravišta. Potrošači se suočavaju s ograničenjima kad je riječ o:
- pristupom putem interneta: Apple Media Services ima različito sučelje za različite zemlje u EU-u/EGP-u. U verziji tih usluga u aplikaciji potrošačima je dopušten pristup samo sučelju za zemlju u kojoj su registrirali svoj Appleov račun te nailaze na znatne izazove kada to pokušaju promijeniti, što prema pravilima EU-a o zabrani geografskog blokiranja nije dopušteno.
- načinima plaćanja: pri kupnji na platformi Apple Media Services potrošači smiju upotrebljavati samo sredstva plaćanja (kao što su kreditne/debitne kartice) izdana u zemlji u kojoj su registrirali svoj Appleov račun.
- preuzimanjem sadržaja: budući da aplikacija App Store potrošačima ne dopušta pristup verziji za druge države članice EU-a/EGP-a, potrošačima nije dopušteno preuzimati aplikacije koje se nude u drugim zemljama. Potrošači bi trebali moći preuzimati aplikacije koje se nude u drugim zemljama EU-a/EGP-a kada putuju u te zemlje ili u njima privremeno borave.
Zakonske obveze na koje se Mreža za suradnju u zaštiti potrošača poziva u vezi s Appleom mogu se pronaći u Uredbi o geografskom blokiranju i Direktivi o uslugama. Uredbom o geografskom blokiranju zabranjuje se neopravdana diskriminacija među klijentima iz EU-a na temelju njihova državljanstva, mjesta boravišta ili mjesta poslovnog nastana pri kupnji robe i usluga od trgovaca koji se nalaze u drugoj državi članici. Direktiva o uslugama propisuje da opći uvjeti pristupa usluzi ne smiju sadržavati diskriminirajuće odredbe koje se odnose na državljanstvo ili boravište primatelja usluge, osim ako je to izravno opravdano objektivnim kriterijima.
Apple ima rok od mjesec dana da odgovori na nalaze Mreže za suradnju u zaštiti potrošača i predloži obveze koje će preuzeti u vezi s rješavanjem utvrđenih praksi geografskog blokiranja. Ovisno o Appleovu odgovoru, mreža CPC može s njim započeti dijalog. Ako Apple ne uspije riješiti probleme na koje je upozorila Mreža za suradnju u zaštiti potrošača, nacionalna tijela mogu poduzeti provedbene mjere kako bi osigurala pridržavanje pravila. Time se ne dovodi u pitanje ovlast nacionalnih tijela da poduzimaju provedbene mjere u nacionalnim postupcima koji su u tijeku, priopćili su iz Europske komisije.